Malá jihomoravská vzdělávací revoluce

Jiří Hlavenka

V posledních týdnech prolétly médii zprávy o chystaných změnách v oblasti zejména středního školství v Jihomoravském kraji. Co se tu vlastně chystá, přibližuje Jiří Hlavenka.

Region Brna a nejbližšího okolí je specifický v tom, že se jedná bez nadsázky o technologické centrum země. V desítkách high-tech firem zde pracuje asi 30 tisíc osob (přes 15 procent všech zaměstnaneckých poměrů ve městě) v technologických firmách. Poptávka se přitom stále zvětšuje — lze očekávat postupný přírůstek dalších 20 tisíc míst v příštích několika letech, pokud se je ovšem podaří obsadit.

Tato pracovní místa jsou velice pestrá a nelze je zařadit do typických „profesí“. Namísto profesí jsou častější požadavky na dovednosti: pružnost, ochota k rychlým změnám, komunikační dovednosti, kreativita, týmová práce včetně vedení týmů, samostatnost, soutěživost, širší rozhled, kritické myšlení a podobně.

Jakkoli se zde vyskytují i konkrétní profese, z nichž samozřejmě nejčastější je „programátor“, i zde vzniká největší (až „neukojitelná“) poptávka pro takových profesionálech, kteří svůj úzký obor překračují právě výše uvedenými dovednostmi a schopnostmi je využít při své práci.

Konečně, klíčovou požadovanou dovedností je pak cizí jazyk, nicméně ne ve smyslu „znalostním“ (například znalost gramatických pravidel), ale ve smyslu dovednostním, tedy ve schopnosti jej používat v denním ústním nebo písemném styku podobně snadno jako jazyk rodný. Práce — jak ukazuje například studie Employment Outlook 2017 publikovaná OECD — také mění svou povahu a předpoklady. Mizí práce se střední kvalifikací, naopak výrazně přibývá práce vyžadující kvalifikaci vyšší — je potřeba říci, že je také zcela nadprůměrně až velmi vysoce odměňována! Toto je typické zejména pro technologický, digitální sektor, jenž představuje nejenom vysokými mzdami, ale také možnostmi pro vznik domácích, technologických a kreativních firem základ pro budoucí prosperitu.

Veřejný vzdělávací systém má odpovídat poptávce, nikoli ji formovat. Foto archiv DR

Vidíme zde tedy dvojí rozpor: na jedné straně obrovská poptávka po lidech s pestrou škálou dovedností (spíše než znalostí), a na druhé straně nevyužívání specifického talentu místních mladých lidí stávajícím veřejným vzdělávacím systémem. Chceme-li, aby Jihomoravský kraj rostl jako perspektivní region, musíme jeho obyvatelům umožnit prosadit se, rozvinout svůj talent a zaměstnavatelům ukázat, že zde najdou lidi dobře připravené na Průmysl 4.0.

×