Proč číst Margaret Atwoodovou a nehroutit se z volebních výsledků
Marie HeřmanováMargaret Atwoodová je poslední dobou in, a to je dobře. Potřebujeme slyšet, co nám její psaní umí říct.
Občas se stane, že dvě události, které spolu zdánlivě vůbec nesouvisí, se vlivem okolností propojí do té míry, že má člověk pocit, že to tak bylo snad předem naplánované — anebo minimálně do té míry, aby se o nich dal napsat sloupek. Dva dny předtím, než v České republice proběhly volby do Sněmovny, přijala v Praze literární cenu Franze Kafky kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová.
Ta sice napsala desítky románů, novel, povídek a několik literárně kritických děl, ale momentálně je „v kurzu“ hlavně proto, že televizní stanice HULU převedla do podoby seriálu její možná nejznámější knihu „Příběh služebnice“. Atwoodová v Praze diskutovala se stovkami lidí v knihovně Václava Havla a setkala se s novináři — a dva dny poté se její literární dílo, které sama nazývá „spekulativní fikcí“, stalo ještě o něco více aktuální.
Atwoodová začala psát „Příběh služebnice“ v roce 1984, ale jak sama říká, chvíli se k němu potom nevracela, protože se bála, že nebude umět napsat sci-fi. V knize se neobjevují žádné převratné technologické vynálezy a vlastně vůbec nic, co by nefungovalo v současnosti (respektive v době, kdy se příběh rodil) a Atwoodová si dávala záležet na tom, aby vše, o čem píše, mělo nějaký svůj historický předobraz. Proto spekulativní fikce — protože nejde o jiný svět s vymyšlenými zákony, převratnými technologiemi, ale o blíže neurčenou blízkou budoucnost, která se možná mohla stát, zatím nestala a možná ještě někdy stane.
„Příběh služebnice“ je tak především pozorováním toho, jaká by budoucnost mohla být, pokud si nedáme pozor a pokud nebudeme věnovat dostatečnou pozornost detailům, kterými sami sebe připravujeme o svobodu: „Změna dokáže nastat rychlostí blesku. Na pocit, že tohle se u nás stát nemůže, nelze spoléhat: kdekoli se může stát cokoli, nastanou-li příhodné okolnosti,“ říká k tomu sama Atwoodová.
V „Příběhu služebnice“ jde o obrat vyspělé demokracie (USA) do teokratického režimu, který je vyvolán strachem z terorismu — po fingovaném teroristickém útoku se povede provést převrat, který vrací USA zpět do 17. století a vytváří republiku Gilead, řízenou na základě doslovného čtení Bible. V jednom z posledních románů (The Heart Goes Last, česky zatím nevyšlo) Atwoodová pro změnu „spekuluje“ o americkém soukromém vězeňském systému a vytváří lehce psychedelickou, zneklidňující a ujetým způsobem zábavnou vizi města Positron, jehož obyvatelé tráví polovinu času na svobodě a polovinu času dobrovolně ve vězení, kde zároveň pracují a produkují výrobky nutné k přežití.
Zdá se, že nejen pohled do (fiktivní) budoucnosti, ale i pohled do (zcela reálné) minulosti může být nemálo inspirativní.