Dva myšlenkové světy na divadelních prknech

Ivan Štampach

Ivan Štampach nad představením Vršovického divadla Mana Temná je noc / Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche, které spojuje svět víry a skepse ve smysluplném setkání.

Svět víry, a dokonce mystiky, a svět skepse se tradičně kladou proti sobě jako nesmiřitelní soupeři. Chce-li je někdo postavit vedle sebe v divadelním prostoru, mohla by vzniknout obava z dvou možných omylů. Buď to bude à la these, tedy divadelní ilustrace světonázorového konfliktu s předem jasně daným vítězem, nebo se utkání dvou přístupů bagatelizuje.

Divadlo Mana v Praze-Vršovicích provozuje tamní náboženská obec Československé církve husitské ve svém sídle na Vršovickém náměstí. Přesto se z utkání světů francouzské katolické mystičky Terezie z Lisieux a jednoho ze tří mistrů pochybování, německého filosofa Friedricha Nietzscheho, stává setkání. Osudy protagonistů jsou protisměrné, avšak souběžné a podobnější, než by se mohlo zdát možné.

×