Dezinformační weby vydělají ročně miliony na reklamě

Marie Mrázová

Podle nové analýzy Nadace Open Society Fund si weby, které šíří smyšlené zprávy či dezinformace, přijdou v České republice a na Slovensku ročně až na 32 milionů korun. Firmy přitom často ani netuší, že na dezinformačních webech inzerují.

Nadace OSF spolu s experty z občanských organizací a mediálních agentur připravila krátkou studii, která se snaží odhadnout objemy reklamy na zpravodajských serverech, jež šíří smyšlené zprávy a neověřené spekulace. „Šíření různých fám může být podle nových propočtů i docela dobrý výdělek,“ řekl Robert Basch, ředitel Nadace OSF.

Zadavatelé reklamy přitom často nevědí, že jejich reklama je takto umístěna. „Řada firem by byla nejspíš překvapena, že se jejich reklama objevuje vedle smyšlených katastrof či zmanipulovaných fotografií,“ dodává Basch.

Analýza zjistila, že dvě třetiny dezinformačních serverů prodávají inzertní prostor prostřednictvím reklamních sítí. Na serverech se pak objevuje i reklama známých značek. „Mnoho inzerentů nakupuje v reklamních systémech bez toho, aby si ověřovali, kde se jejich reklama zobrazuje. Mohou pak svými penězi podporovat i weby, se kterými by vědomě nespolupracovali,“ uvedl Matěj Novák z Czech Publisher Exchange, který se podílel na odhadu příjmů z reklamy.

×