Tleskali jste nacistům

Radek Banga

Radek Banga, vystupující se skupinou Gypsy.cz, vysvětluje, proč včera na protest opustil předávání cen Českého slavíka.

Velmi, velmi rozhořčeně jsem včera na protest opustil sál Karlínského divadla. Ano, je to pravda, při předávání cen Český slavík jsme se s mou manželkou zvedli, začali jsme pískat a nakonec na protest proti Ortelu odešli ze sálu.

Jen malá hrstka odvážných se ozvala, můj respekt mají Filip Smid, Iva Pazderková, Jan Tuna a také Petr Štolba, který je známější pod pseudonymem „Pekař“. My všichni jsme dali najevo svůj nesouhlas. Možná by bylo ale dobré pochopit, proč jsme odešli a s čím jsme nesouhlasili.

Nejprve bych začal asi tím, co nebo kdo je skupina Ortel a čím se proslavila. Víte podle této skupiny by totiž naše zem byla lepší bez všech těch Vietnamců, černochů, Romů, Židů, ale hlavně muslimských uprchlíků. Samozřejmě.

Problémem všech lidí, kteří hlásají nenávist, je ale nenávist sama. Tu není možné ničím uspokojit. Takže až bychom to odnesli my, přišli byste na řadu i vy. Intelektuálové, gayové, tlustí, postižení, vozíčkáři, vzdělanci, kavárníci a tak dále a tak dále.

A nakonec by se tito poslové nenávisti pozabíjeli navzájem. Před nějakým časem tu byl někdo, kdo hlásal stejné věci — jmenoval se Heinrich Himmler, říský vůdce nacistického Německa, vůdce Schutzstaffel (ochranného oddílu Adolfa Hitlera) známějšího pod zkratkou SS. Jeden z jejich hlavních symbolů byly tak zvané „umrlčí lebky“.

Tento symbol znají spíše pamětníci, stejně jako nacistický kříž, který jednotky SS nosily na uniformách, čepicích nebo prstenech. Takže proč jsem se šíleně rozčílil? Proč jsem se zvedl a pískal? Proč jsem se rozhodl na protest opustit sál Karlínského divadla v přímém přenosu?

Protože skupina Ortel přišla na podium a na košilích měli tyto lebky. Na tom pódiu stáli především proto, že jej podpořili „obyčejní lidé“, kteří mají tu drzost ještě tvrdit, že jejich Ortel není rasistický a v žádném případě nepodporuje nacismus. A pak si přijde Ortel s umrlčími lebkami na košilích a dá celému národu tímto symbolem najevo, jakým směrem smýšlí.

A pak si přijde Ortel s umrlčími lebkami na košilích a dá celému národu tímto symbolem najevo, jakým směrem smýšlí. Repro DR

Jsem zarmoucen faktem, že tomuto zjevnému propagování nacismu nejen přihlížel celý sál, ale většina dokonce tleskala. Proč? Vaši dědové byli možná v odboji, mnozí za to zaplatili životem, i můj děda byl v koncentráku a v něm také zahynuli tři jeho bratři, všichni byli v odboji, stejně jako praděda mé manželky.

Zapomněli jste historii? Jak je možné, že evidentní projev nacismu byl nejen tolerován, ale byl naprosto přehlédnut? Kde jsou idnes.cz, novinky.cz, všechny noviny? Ortel si s celým českým národem vytřel zadek.

A já tam stojím, pískám a jsem svědkem toho, jak 99 % sálu tleská. Ptám se mých kolegů, zpěváků, moderátorů, herců, sportovců — čemu jste tleskali? Já vám řeknu čemu — tleskali jste nacistům.

Doufám, že se vám bude spát úplně stejně jako včera. Pánové a dámy, mlčeli jste. A mlčení je tichý souhlas. Rozhodli jste se špatně, tak jako mnozí v roce 1938. A všichni víme, jak to dopadlo.

Na to bychom neměli zapomenout, protože historie nám ukazuje, kam až může nenávist zajít. A kdyby tam včera seděl váš děda, on by vám rád vysvětlil, co mají ti panové na košilích. Babička by vám řekla, kdo byl Himmler, Heydrich. I tito pánové byli tenkrát slavní, stejně jako Gestapo, SS. Neznáte je? Možná je čas si o nich něco přečíst.

    Diskuse
    November 29, 2016 v 18.05
    A co takhle se zeptat proč se vlastně tleskalo náckům?
    Proč se k nim lidé dnes čím dál více obracejí? Četl jsem v Právu článek mladého Vietnamce, který zde vyrábí vietnamské bagety. Prohlásil, že Češi rozhodně nejsou rasisté. Není zde snaha nazývat odpor k příživnickému způsobu života rasismem? Je vina jen na straně majority?
    A kdo je zde hlasatelem nenávisti? Co Romea? Ta hlásá snad lásku vůči majoritě? Vybičovat tak nenávist vůči Romům, jako to bylo v žateckém případu vůči majoritě, tak by se panečku všichni aktivisté včetně VOP mohli potrhat! Vy si snad myslíte, že lidé jsou idt a že tohle nevidí? Proč by pak neměli hledat zastání u nácků, když jej jinde nevidí? Oni na něj snad nemají nárok?
    Že je to špatně? A jak to tedy má být?
    JS
    November 29, 2016 v 23.51
    panu Ševčíkovi
    "Četl jsem v Právu článek mladého Vietnamce, který zde vyrábí vietnamské bagety. Prohlásil, že Češi rozhodně nejsou rasisté."

    Škoda, že tu nežil v 90. letech. Ale možná že to prohlásil prostě ze slušnosti. Ono označit celou společnost za rasistickou je přece jen trochu, no, rasistické.
    MP
    November 30, 2016 v 10.01
    Janu Samohýlovi
    Äle Češi opravdu nejsou rasisté. Nemají na to koule a mohli by z toho mít popotahování. Oni jen stojí na straně pořádku.

    A ovšem soucítí s těmi slabými. S těmí, co je semlel systém a omi teď musí trávit den postáváním před místní obchodem, pitím lahváčů a vyjadřováním své frustrace z faktu, že jim vietnamská rodina, která obchod provozuje, sebrala práci (a navíc prodávají to pivo lacinějc než Anča z náměstí, určitě protože chtějí vyřídit poslední bílej podnik ve městě).

    Kdepak rasismus, drsná a spravedlivá láska poctivýho chlapa, kterej umí i náckům měřit po právu. Mentalita bachaře v z Kunštátu, toho, co nebyl po válce odsouzenej za prokázané týrání romských vězňů, protože -- jak říkal pan soudce -- byl národně uvědomělý a jistě nedělal víc zlého než musel ...

    Z Hodonína u Kunštátu do Dyjákovic to není zase tak daleko.
    JV
    November 30, 2016 v 18.26
    Panu Bangovi
    Vážený pane Bango,
    určitě máte pravdu, co se týče Vaší kritiky Ortelu a chování těch, kteří mu tleskali.

    Jenže k tomu celému by bylo dobré, kdybyste ukázal, že Vy sám stojíte mravně mnohem výš, než pánové z Ortelu. A to si tedy nemyslím. Nemyslím si to poté, co jsem si přečet Váš text „Černej kluk“.

    Takže příště, až se za podobné situace budete zase zvedat a odcházet ze sálu a s Vámi se nezvedne skoro nikdo, můžete si být jist tím, že nejeden ze sedících se nezvedá právě proto, že se zvedáte Vy.

    Víte, pane Bango, ono je správné čelit zlu. Ale čelit zlu zlem, resp. vyhánět ďábla čertem, správné není.

    Přeji Vám a nám všem, abychom hlas dobra, který v nás promlouvá tehdy, když se druzí proti dobru proviňují, slyšeli a podle něj jednali, když se my sami proviňujeme.

    Dobrou noc, Jiří Vyleťal
    December 1, 2016 v 8.32
    Také jsem si text vyhledala na internetu a přečetla. Je skutečně odporný. Nicméně R. Banga na facebooku tvrdí, že mu bylo devatenáct, když takové vulgární texty psal. Čili že za to může vlastně puberta. Dnes prý je mu třicet pět a už z toho zřejmě "vyrostl".
    December 1, 2016 v 16.35
    podivná metoda relativizace problému
    nevidím jediný důvod proč rozebírání někdejší sexuální otevřenosti jednoho adolescenta by mělo relativizovat nezbytnost veřejné distance od neonacistických projevů. To jsou hrušky a jablka - kdo chce nechť se ošívá při expresivním popisu soulože (s autorem asi tehdy mlátily hormony), ale organizované šíření nenávisti vůči jiným rasám a kulturám, to je úplně jiná káva. Banga se veřejně ozval a hned na něj něco vytáhneme a šíříme aby se metodou špinění ad hominem oslabil problém s těmi nácky je prostě podivná metoda.... nemlčet není žádné zlo, to patří od veřejného a ne soukromého prostoru
    JN
    December 2, 2016 v 2.12
    Češi jsou hrozní nacionalisté, povídají si i takovéhle vtipy:
    Víte proč má lev v našem státním znaku dva ocasy? Ten státní znak tím totiž vyjadřuje jednu typickou českou národní vlastnost: Nejprve byli lvové dva, pak ten jeden vlezl tomu druhému kamsi, a teď je z něj vidět už jen ten ocas.

    --------------------------------------------

    Rád bych věděl, zda existuje ještě nějaký jiný, tolik nacionalismem postižený národ, který by si vyprávěl podobné vtipy. Asi ale není daleko doba, kdy už podobné vtipy vyprávět možné nebude. No hádejte proč? Přece proto, že teď už budeme nacionalismus tvrdě potírat!
    JS
    December 2, 2016 v 15.52
    panu Dolejšovi
    "nevidím jediný důvod proč rozebírání někdejší sexuální otevřenosti jednoho adolescenta by mělo relativizovat nezbytnost veřejné distance od neonacistických projevů"

    S tím naprosto souhlasím.