Levná vejce z klecového chovu: utrpení outsourcované na východ

Pavel Buršík

Klecový chov slepic bude od roku 2027 v ČR zakázán. Hrozí však, že supermarkety v honbě za ziskem budou prodávat vejce z klecových chovů z Polska, Ukrajiny či Pobaltí, kde jsou podmínky pro chov benevolentnější, a tedy podstatně horší.

Zatímco v roce 2018 byla drtivá většina komerčně chovaných slepic v ČR zavřená v klecích, dnes už jich je méně než polovina a tento počet každým měsícem dále klesá. V některých zemích východní Evropy ale zůstávají klecové chovy běžnou realitou. Foto archiv OBRAZ — Obránci zvířat

Českou společností roku 2018 otřásly investigativní záběry z tuzemských klecových chovů slepic, zveřejněné spolkem OBRAZ — Obránci zvířat. Veřejnost se mohla poprvé v plném rozsahu podívat, jak to vypadá za zdmi těchto nejkrutějších chovů. Chovů, kde se na drátech malých špinavých klecí tísní dvacet či pětadvacet slepic, které se takřka nemohou hýbat, natož se věnovat svým přirozeným potřebám, jako je hrabání či čištění se popelením. Na záběrech z několika českých chovů lidí spatřili tisíce zubožených zvířat, velmi často zraněných či umírajících, které přežívaly či dožívaly mezi mnoha mrtvými těly svých souputnic. To vše v nekonečných řadách klecí naskládaných na sobě.

Na pobouření a tlak veřejnosti zareagovaly takřka všechny obchodní řetězce, které obratem zveřejnily své závazky, že vejce z klecí přestanou během několika let prodávat, většina z nich k roku 2025. Některé firmy byly dokonce rychlejší a klecová vejce už ze svého sortimentu vyřadily — například Billa, Delmart, Rohlík nebo Košík, kde si dnes už koupíte naštěstí jen bezklecová vejce, nejčastěji podestýlková. Klecová vejce začaly vyřazovat i mnohé potravinářské firmy či restaurace. Česká společnost tak dohnala širší evropský trend a ukázala, že nejsme jen národem pejskařů, ale že svůj soucit dokážeme vztáhnout i na takzvaná hospodářská zvířata, dosud spíše opomíjená.

Tento zápas o lepší život pro miliony zvířat zažil jeden z vrcholů roku 2020, kdy český parlament přijal legislativní zákaz klecových chovů slepic, a to s účinností k začátku roku 2027. Česká republika se tak v ohleduplnosti ke zvířatům přiblížila svým rakouským a německým sousedům. To vše díky mobilizaci nespočtu lidí, které nákladový rozdíl na produkci jednoho vejce ve výši 30 haléřů, beztak mnohdy rozpuštěný v cenotvorbě řetězců, nepřesvědčil o tom, že má krutost klecových chovů pokračovat.

Čeští zemědělci akceptovali závazky supermarketů i zákonný zákaz klecových chovů a investovali peníze a energii do přestavby chovů na ohleduplnější podestýlkové nebo s volným výběhem. Vědí, že podle zákona již za rok a půl nebude smět ani jedna česká slepice zůstat v kleci, a také počítali s tím, že supermarkety podnikající v ČR vytvoří silnou poptávku po bezklecových vejcích. Zatímco tedy v roce 2018 byla drtivá většina komerčně chovaných slepic, okolo 85 procent, zavřená v klecích, dnes už jich je méně než polovina a tento počet každým měsícem dále klesá až k očekávané nule.

Mohl to být bezmála happy end, kdyby se však situace na poslední chvíli nezamotala. Některé obchodní řetězce totiž začaly v uplynulých měsících stahovat své závazky z webových stránek a sociálních sítí. To, k čemu se hrdě hlásily sedm let, najednou nebylo k nalezení.

Pokud by se řetězce opravdu zachovaly k závazkům pro zvířata jako k cáru papíru, který je možné po letech ujišťování a „korporátně odpovědného“ marketingu jen tak roztrhat, hrozil by skutečně temný scénář. Obchodní řetězce by totiž v honbě za ziskem mohly začít dovážet klecová vejce z Polska, Ukrajiny, Pobaltí a dalších států, kde je legislativa na ochranu zvířat benevolentnější, a tudíž horší. Utrpení zvířat z ČR by se outsourcovalo dále na východ.

Supermarkety by tak zradily nejen zvířata, veřejnost, zákazníky, ale v neposlední řadě i české chovatele, kteří odvedli velký kus práce na tom, aby Česká republika byla zemí bez klecí.

Nic však není ztraceno. Aktuální kampaň Obránců zvířat, spuštěná tento týden, znovu s vervou připomenula, že si s životy a utrpením zvířat nelze jen tak lehkovážně pohrávat kvůli marži vyšší o pár haléřů.

Díky obnovenému zájmu veřejnosti se k závazkům začaly některé řetězce opětovně hlásit. Prvně Lidl, poté Kaufland, v nejbližších dnech očekáváme další. Bohužel je však možné a pravděpodobné, že některé firmy bezostyšně poruší dané slovo. Je tedy na spotřebitelích, aby dali supermarketům jasně najevo, že ČR není zemí druhé kategorie, kde by si nadnárodní obchodní řetězce mohou dělat, co se jim zlíbí. Nelze připustit, aby lepší život pro miliony zvířat obětovaly ve jménu svých zisků.