Váš názor je pro nás důležitý

Společně s 12 evropskými mediálními partnery jsme součástí projektu PULSE: evropské iniciativy podporující mezinárodní novinářskou spolupráci.

Napište nám do dotazníku, co z dění v Evropě vás nejvíce zajímá, o jakých zemích byste chtěli číst více nebo nám dejte tip na témata, kterých jsme si zatím nevšimli.

Otevřít dotazník

Velmocenské zájmy Číny na úkor ochrany veřejného zdraví

Simona Fantová

Čína využívá OSN k prosazování vlastních mocenských ambicí. Systematicky vylučuje Tchaj-wan ze zasedání Světového zdravotnického shromáždění a bojkotuje vyšetřování původu pandemie nového koronaviru.

Předseda WHO, etiopský biolog a politik Tedros Adhanom Ghebreyesus dlouhodobě velmi rázně prosazuje zájmy Číny. Foto Fabrice Coffrini, AFP

V těchto dnech v Ženevě zasedá Světové zdravotnické shromáždění (WHA), jehož se již devátým rokem kvůli tlaku čínské vlády nemůže účastnit Tchaj-wan ani jako pozorovatel. Jeho vyloučení z aktivit této organizace je symptomem širšího problému čínského vlivu v OSN i dalších mezinárodních strukturách.

Světové zdravotnické shromáždění je nejvyšší rozhodovací orgán Světové zdravotnické organizace (WHO), jedné z agentur Organizace spojených národů (OSN). Proklamovaným cílem WHO je „Zdraví pro všechny“ a heslem letošního, sedmdesátého osmého ročníku zasedání WHA je „Jeden svět za zdraví“. V tomto světě však chybí podstatný hlas — Tchaj-wan. Pod tlakem čínské vlády mu Světová zdravotnická organizace již devátým rokem upírá jakoukoli smysluplnou účast.

Čínská lidová republika tvrdí, že by měla Tchaj-wan v mezinárodních organizacích — včetně Světové zdravotnické organizace — zastupovat právě ona. Odkazuje se při tom na mezinárodní dokumenty, které však systematicky dezinterpretuje. Ve skutečnosti ČLR Tchaj-wan nikdy nespravovala ani nevykonávala nad tchajwanským územím suverenitu. Nemá tak žádný administrativní nástroj pro zastupování 24 milionů Tchajwanců v kterékoliv mezinárodní organizaci.

Mezi lety 2009—2016 se Tchaj-wan — byť za cenu ústupků, jako bylo například ukončení každoročního posílání přihlášek ke členství v OSN — mohl účastnit zasedání Světové zdravotnické organizace aspoň v roli pozorovatele. V té době čínská vláda vůči Tchaj-wanu nevystupovala tak nesmiřitelně — šlo převážně o období před nástupem Si Ťin-pchinga k moci, a v Tchaj-peji byl v té době prezidentem Ma Jing-ťiou ze strany Kuomintang, který prosazoval vstřícnější politiku vůči Číně. Tu ukončily až rozsáhlé protesty obyvatel završené okupací parlamentu.

Státy a pozorovatelé

Nyní však Čína na Světovou zdravotnickou organizaci tlačí, aby Tchaj-wanu neumožnila žádnou formu účasti — pod záminkou, že nejde o suverénní stát. Ani zpochybňování státnosti Tchaj-wanu, který de facto jako samostatný stát funguje již od roku 1949, by mu však nemělo bránit v získání statusu pozorovatele.

Tento status má mimo jiné Suverénní řád Maltézských rytířů, Mezinárodní výbor Červeného kříže či Meziparlamentní unie, tedy entity, které vykonávají důležitou a záslužnou činnost, ale o jejich státnosti lze na rozdíl od Tchaj-wanu úspěšně pochybovat. Sama Světová zdravotnická organizace status pozorovatele definuje jako mechanismus, díky kterému se na jejím chodu mohou podílet právě i nestátní entity.

Tchaj-wan je přitom státem s vlastním demokratickým zřízením a zdravotním systémem, který je již sedmým rokem hodnocený jako nejlepší a zároveň nejúčinněji financovaný na světě. Funguje v něm propracovaný systém elektronické zdravotní dokumentace a služby jsou velmi dostupné. Tchaj-wan také jako první zaznamenal přenos nového koronaviru z člověka na člověka a informoval o něm mezinárodní společenství. Upírat Tchaj-wanu možnost smysluplně sdílet své zkušenosti v oblasti zdravotní péče je v přímém rozporu s deklarovaným posláním WHO.

Čínské páky v OSN

Čínská lidová republika získala zastoupení v OSN roku 1971. Svou činnost zde zahájila pořízením seznamu všech zaměstnanců OSN čínského původu a okamžitou snahou o jejich kooptaci. Od roztržky se Sovětským svazem v šedesátých letech se začala profilovat jako vůdce takzvaného třetího světa a v době dekolonizace získala podporu nově vznikajících států zejména v Africe. Ty se často potýkaly s důsledky evropské kolonizace i autokratickými režimy, a byly tak náchylnější k vlivu totalitních mocností — včetně Číny.

I díky této podpoře zemí globálního Jihu je dnes Čína na půdě OSN schopná prosazovat svou expanzionistickou politiku — ať už se týká Tchaj-wanu, nebo například Jihočínského moře. Tyto země se často nacházejí ve výrazných ekonomických i politických potížích. Mnohé z nich vedou nedemokratičtí politici, kteří nedosáhnou na pomoc ze Západu, podmíněnou transparentností a dodržováním lidských práv. Čínu proto v mezinárodních organizacích včetně OSN podporují výměnou za stabilizaci vlastního režimu i ekonomickou pomoc — i přesto, že tím jejich země často upadají do dluhových pastí.

V současnosti je předsedou WHO etiopský biolog a politik Tedros Adhanom Ghebreyesus. Etiopie je jednou z mála zemí Afriky, která kromě krátkého brutálního období italské okupace nebyla nikdy kolonizována Západem. Nyní je jedním z nejvýraznějších spojenců Číny na africkém kontinentu, a to nejen v oblasti ekonomiky, ale i vzájemné podpory vládnoucích režimů, které mají velmi podobný světonázor.

Tedros se zejména na začátku pandemie nového koronaviru stavěl do role obhájce Číny a chválil Si Ťin-pchinga za zvládnutí krize — navzdory tomu, že Čína dlouhé týdny aktivně popírala existenci nového viru, což vedlo k jeho rychlému rozšíření do celého světa. V současnosti brání veškerým pokusům o vyšetření původu pandemie nového koronaviru v situaci, kdy se odborníci stále častěji přiklánějí k názoru, že virus pravděpodobně unikl z laboratoře ve Wu-chanu.

Světová zdravotnická organizace by se měla vrátit ke svému základnímu poslání, tedy ke snaze o zajištění „zdraví všem“, a nepodléhat politickému tlaku jedné mocnosti a upírat účast členům globální komunity, kteří se této mocnosti znelíbí.

Tchaj-wan představuje důležitého a zodpovědného člena mezinárodního společenství, který má právo zastupovat v mezinárodním společenství své obyvatele a současně přispívat svými zkušenostmi k posilování zdravotní péče v celosvětovém měřítku. Vylučování Tchaj-wanu z účasti na aktivitách Světové zdravotnické organizaci ohrožuje ve svých důsledcích celé mezinárodní společenství.