Pozor, jdou k vám holky

Ivana Recmanová

Pražské vysoké učení technické se pokouší nalákat nové studentky. Kromě zastydlého sexismu u technických fakult při tom odhaluje i nešvar celého českého akademického prostředí: tím je slabý marketing.

Je prosinec a krom vánočního šílenství doléhá na většinu maturantů i uzávěrka přihlášek na vysoké školy. Někteří vědí už od deseti let, že vystudují 1. lékařskou fakultu a stanou se foniatry, jiní teprve na konci prvního pololetí maturitního ročníku přemýšlí, jestli se hlásit na pedagogiku, veterinární lékařství, arabistiku nebo geologii. A protože vysoké školy moc dobře vědí, že uchazečů je letos méně než míst na vysokých školách, musejí se hodně snažit, aby k sobě nové studenty nalákaly.

Že je potřeba zacílit i na skupiny, které jsou na univerzitě podreprezentovány, si uvědomilo i České vysoké učení technické, a spustilo informační web Holky, pozor!

Podobné náborové kampaně cílící na potenciální studentky technických oborů jsou poslední dobou v globálním kontextu dost rozšířené. Česká verze tohoto trendu ve mně bohužel vzbuzuje spíše rozpaky…

V první řadě člověka uvítá růžová barva. Může to být náhoda - webmasterovi či webmistress se mohla právě růžová nejvíc zamlouvat. Pravděpodobnějším motivem je však obskurní představa, že na růžovou lze nalákat každou ženu. K důstojnosti kampani nepomáhá ani téma „Co by ti usnadnilo život a vejde se to do kabelky“. Nemusím snad dodávat, jakou barvu má kabelka.

×
Diskuse
TT
December 9, 2015 v 22.24
Kdyby
se se věda potýkala jen s marketingovým problémem, bylo by to to nejmenší.

Smutné je, že vědátoři, kteří spočítají kde co, si nedokážou dát dohromady dvě a dvě a místo něčeho smysluplného si stěžují na nedostatek financí, přičemž vyhazují peníze za nesmyslné kampaně o ničem.
MP
December 10, 2015 v 12.07
Tomášovi Tožičkovi
Věda a ČVUT dvě věci jsou. A dokud bude pro techniky zajímavá kapitační platba za studenta, jsou ty kampaně bohužel racionální strategie, nemluvě o tom, že budou nejspíš placeny z fondů, do kterých si ani "věda" ani "výuka" na VVŠ sáhnout nemůže a kterými by jinak škola nedisponovala.

Smutné je, že my, "vědátoři", nedokážeme říct podobným absurditám jasné ne a trpíme škodlivé nesmysly, jak nám je jedna politická věrchuška za druhou zavádí.

Pro IR
Mimochodem, když jsem si naposledy dával kafe v Crosscafe v aule Strojní fakulty ZČU, působila ta škola spíše feminizovaně, a spousta kabelek a baťůžků těch slečen byla růžová. Jestli ona ta reklama nebude mít něco společného s faktickým obrazem ? Pro filosofické fakulty, pokud jsem si všiml, by ovšem bylo vhodné volit pro cílovou skupinu černou barvu :-)
IR
December 10, 2015 v 23.22
@Martin Profant
Je to jen moje pocitologie a dojmologie, ale potvrzovalo by to váš zážitek: Vzhledem k tomu, že na technických se berou skoro jen technické věci, tamějším studentům unikají poznatky z netechnických oborů. Jestli někde narážím na ženy, které brojí proti feminismu, tak se obvykle rekrutují z těchto oborů.
IR
December 10, 2015 v 23.24
Tedy, aby mě někdo špatně nepochopil: Nošení růžové nemusí být nutně antifeministické. Bohužel se k této barvě vytvořil ve feministických krizích obecně negativní vztah, protože bývá spojována s reprodukcí genderových stereotypů.
MP
December 11, 2015 v 13.20
Ivaně Recmanové
Je ovšem otázka, zda má smysl bojovat proti genderovým stereotypům u produkce, která je na klišé postavená. Maminka, která je nadšená, že si ji rodina všimne, když má v ruce jakousi sladkost, slečna, která žije naplno, i když má své dny a myje si vlasy zázračným šampónem, protože co kdyby ji po půl roce zase potkal. A muž, který se sice naučil najít vločky v supermarketu, ale přesto nevyměkl...Co je vedle toho slečna v růžové, která dokonce ani nezdůrazňuje, že chce žít naplno, pořídit si pána Božského a výprav dočista dočista?