Paříž si užila první Den bez aut

Gaby Khazalová

Slavnou Champs-Élysées zaplnili minulou neděli pouze chodci a cyklisté. Jednodenní zákaz měl upozornit na závažnost smogové situace a podle pozorovatelů i zlepšit obraz Paříže před prosincovou klimakonferencí.

„Obloha ještě nikdy nebyla tak modrá,“ uvedla minulou neděli jedna z Pařížanek pro list Guardian k výhledu ze svého okna. Na jeden den, onoho 27. září mezi jedenáctou a šestou, se město rozhodlo zakázat vjezd do centra všem motorovým vozidlům kromě hromadné dopravy, taxi a záchranných složek.

Takzvaný Den bez aut (La journée sans voiture) se v Paříži konal vůbec poprvé. Obecně však nejde o novinku — pravidelně jej pořádají například Brusel, Bristol či Amsterdam v rámci zářijového Evropského týdne mobility.

„Chtěli jsme ukázat, že Paříž může fungovat bez aut,“ uvedla v rozhovoru pro Le Parisien starostka Paříže Anne Hidalgová.

A podle neziskové organizace Airparif, která je pověřena kontrolou kvality ovzduší, byl dopad významný, přestože lokálně omezený: míra koncentrace oxidu dusičitého, který je dobrým ukazatelem znečištění, poklesla nad danou oblastí v průměru o 20-40 procent.

Nedělní idyla. Foto NA, flickr.com

Organizátoři z iniciativy Paříž bez aut ani samotná starostka přesto nebyli s rozsahem akce spokojeni úplně. Po jednání s policií se podařilo uvolnit pouze třetinu města, především turistické centrum. Některé ulice se naplnily taxíky a autobusy, kterých se zákaz vjezdu netýkal. Aktivisté tak například uspořádali cyklojízdu právě v těchto místech s cílem ukázat, že je ještě na čem pracovat.

Zásahu do běžné dopravy nepřidal ani fakt, že událost připadla na neděli — v jiných městech se Den bez aut koná fixně 22. září, na Světový den bez aut.

Další souvislosti

Paříž se s problémem znečištění potýká delší dobu, v březnu tohoto roku se na chvíli ocitla na prvním místě žebříčku nejvíce znečištěných měst na světě. Hlavní dominantu Eiffelovu věž zahalil smog a město se rozhodlo pro výrazné omezení automobilové dopravy — zákaz vjezdu všem nákladním automobilům a polovině osobních.

Podle odborníků stojí za problémy i auta s dieselovými motory — ta byla mylně pokládána za méně znečišťující a od 60. let do nich investovaly díky nižší míře zdanění velké francouzské automobilky. Dieselová auta, produkující škodlivé jemné částice, nyní mají dva ze tří řidičů.

V březnu zvolená socialistka Hidalgová si vytyčila řešení dopravy jako jednu ze svých priorit a ve spolupráci s občanskou iniciativou Paříž bez aut vyhlásila již na jaře kampaň za čisté město.

V souvislosti s klimatickou konferencí OSN, která bude v prosinci právě v Paříži, je podle pozorovatelů vedení města nyní pod podstatně větším tlakem. Pařížský Den bez aut se proto patří vnímat i v tomto kontextu.

Další informace:

The Guardian All-blue skies in Paris as city centre goes car-free for first time

Le Figaro Paris sans voiture:"impact significatif" (Airparif)

The Economist The cars that ate Paris

La Libération Paris sans voiture, une opération au rabais

The Indepedent Paris goes car-free in bid to fight city’s air pollution problem

    Diskuse
    MH
    October 2, 2015 v 10.00
    Byl jsem tam
    Byl jsem tam. Bylo to náramné, uvolněné, neuvěřitelné. Desetitisíce, možná statisíce lidí, pokud někde někdo demonstroval (prý u Place de La Concorde), nebylo to v té záplavě jiných chodců, Pařížanů a turistů poznat.