Prodej fairtradových výrobků stoupl meziročně o sedmnáct procent

Vratislav Dostál

V roce 2014 utratili zákazníci za fairtradové výrobky celkem 203 milionů. Nejprodávanějším produktem je tradičně káva, v loňském roce se jí prodalo 190 tun. Z celkového obratu s fairtradovými produkty tvoří osmašedesát procent.

Čeští zákazníci utratili v roce 2014 celkem 203 milionů korun za výrobky se známkou Fairtrade. Maloobchodní obrat se oproti roku 2013 opět zvýšil, a sice o sedmnáct procent. S rostoucí spotřebou tak lidé stále více podporují drobné zemědělce a pracovníky z rozvojových zemí.

Nejprodávanějším fairtradovým produktem je již několik let káva. Vloni se jí prodalo 190 tun v hodnotě 138 milionů korun. Z celkového maloobchodního obratu s fairtradovými produkty tvoří osmašedesát procent. Druhým nejprodávanějším byly produkty z fairtradové bavlny, zákazníci za ně utratili dvaatřicet milionů korun, ba třetím místě skončil loni čaj, spotřebitelé na něj vynaložili téměř čtrnáct milionů korun.

„Čísla za rok 2014 jsou pro nás dobrým signálem," říká Hana Chorváthová, ředitelka organizace Fairtrade Česko a Slovensko. „Bylo logické, že strmý nárůst z roku 2013, kdy jsme zaznamenali 80 % zvýšení obratu, nebude možné udržet," dodává s tím, že pozvolný nárůst ve výši sedmnácti procent oproti roku 2013 je pozitivním signálem: „Spotřebitelé mají o fairtradové produkty stále zájem a především, že nabídka obchodníků se postupně zvyšuje.“

V nárůstu obratu se odráží jak zájem o fairtradové produkty na straně českého spotřebitele, tak samozřejmě zvyšující se nabídka jednotlivých obchodníků. Dle loňského výzkumu Institutu evaluací a sociálních analýz INESAN zná v České republice šestadvacet procent spotřebitelů známku Fairtrade a dvaapadesát procent lidí se setkalo s pojmem fair trade obecně. Tři pětiny dotázaných jsou přesvědčeny o tom, že svými nákupy mohou pomoci výrobcům ze zemí globálního Jihu.

Hana Chorváthová vysvětluje dopad prodeje fairtradových produktů na našem trhu na organizace pěstitelů: „Pouze díky nákupu certifikované fairtradové kávy, které se prodalo 190 tun, Češi vloni zaplatili více než dva miliony korun pěstitelům ve formě tzv. sociálního příplatku. Tato část ceny kávy slouží k investicím do rozvoje komunit a o jejím využití i rozhodují sami pěstitelé na základě rozhodování ve svých organizacích.“

„Sociální příplatek je pro naše pěstitele jako příliv kyslíku. Díky němu můžeme zlepšovat životní prostředí, stavět školy pro naše děti, zajišťovat jim přístup k pitné vodě, zřizovat kliniky nebo porodnice. Fairtradová prémie nám zajišťuje důstojné životní podmínky,“ uvádí Fortin Bley, pěstitel kakaa z Pobřeží slonoviny, který je také předsedou organizace Cocoa Network Fairtrade Africa, která sdružuje všechny fairtradové pěstitele kakaa.

V sobotu, v den Světového dne pro fair trade, proběhne již pátý ročník Férové snídaně NaZemi. Piknikový happening má každoročně za cíl podpořit fairtradové a lokální pěstitele. Letos akce proběhne na více než 120 místech v ČR.