Ultrajemný prach lidé dýchají nejen na ulici, ale i uvnitř vozidel
Radek KubalaDánský expert Kaare Press-Kristensen opět naměřil vysoké hodnoty jemného prachu v brněnském ovzduší, nejvíce v autech a bytových prostorech. Pro zlepšení ovzduší navrhuje zavedení nízkoemisních zón nebo zavedení mýtného.
Expert dánské Ekologické rady Kaare Press-Kristensen na pozvání občanské organizace Dejchej Brno a Centra pro životní prostředí a zdraví opět změřil znečištění ovzduší v Brně. Během měření se soustředil na jemné prachové částice, které vznikají ve spalovacích motorech.
Měření v Brně se soustředilo na vnitřní prostory, kde lidé tráví většinu času. „Díky příznivým meteorologickým podmínkám jsme tentokrát naměřili výrazně nižší hodnoty znečištění ultrajemným prachem. Vysoké hodnoty jsme naměřili například uvnitř vozidel. Znovu bych proto rád připomenul, že prach jsou lidé nuceni dýchat nejen při chůzi na ulici, ale i při jízdě hromadnou dopravou nebo při řízení automobilu,“ uvedl v tiskovém prohlášení Press-Kristensen.
Ultrajemný prach přitom podle Miroslava Šuty z Centra pro životní prostředí a zdraví může způsobovat vážné onemocnění. „Jemné částice mohou poškozovat vnitřní stěnu cév a tím přispívat k závažným onemocněním, například k srdečnímu infarktu nebo mozkové mrtvici.“
Brno pak podle něj neplní stávající limity znečištění ovzduší.„Podle nedávné studie brněnského lékaře Marka Čierného znečištění jemným prachem způsobuje každý rok předčasnou smrt zhruba 380 obyvatel,“ dodal Šuta.
Pro zlepšení ovzduší navrhuje dánský expert například zavedení nízkoemisních zón, která omezují vjezd vozidlům s vysokými emisemi, zavádění dieslových prachových filtrů ve vozidlech nebo zavedení mýtného. „Město by mělo také systematicky budovat infrastrukturu pro městkou cyklistiku, která může nejen zlepšit dopravní situaci, ale přispět i ke snížení znečištění a zlepšení zdraví obyvatel Brna," uzavřel Press-Kristensen.