Neomlouvejte se, ale mluvte, prosím

Zuzana Válková

Světové elity i představitelé islámu se spojují v odsudcích středečního útoku na Charlie Hebdo. Kdo ale může skutečně ovlivnit kvalitu hovoru, jaký o něm vede veřejnost, a v němž klíčí obrovská nebezpečí?

Strašlivé události předvčerejšího dne obklopuje temný mrak. Jenže ten se, na rozdíl od obyčejné vlhkosti smísené s prachem, nerozptyluje, ale nabývá na objemu, jeho střed jak trychtýř tornáda ukazuje na místa, která může srovnat se zemí.

Nikdo neví, jestli z toho mraku sprchne, anebo z něj budou padat kulky. Všichni víme, že z dvanácti vražd vykonaných po provolání „alláhu akbar“ něco vyplyne, ale ještě nevíme, co to bude.

Žiju v sociální bublině, která dokáže rozlišovat mezi islámem a islamismem. Dokáže porozumět povaze víry a na jisté úrovni dokáže pochopit ztrátu příčetnosti, která provází projevy náboženského extremismu.

Členové této sociální skupiny mají schopnost kontrolovat své obavy, střetnou-li se s neznámým, a občas neznámé sami vyhledávají, protože mají dojem, že je to obohacuje. Uvědomují si, že posunování hranic osobního pohodlí není projevem zbabělosti nebo ústupků, nýbrž schopnosti sdílet prostor s ostatními a jejich potřebami.

Pietní setkání před francouzskou ambasádou v Praze. Lidé zapalovali svíčky a kladli k nim pastelky. Foto Ondřej Mazura, DR

Tato sociální bublina je příjemné místo k životu, protože její členové jsou schopní filtrovat primární reakce, čili útok nebo útěk, přes to, čemu říkáme civilizace. Teď je to barikáda, kterou je nutné opustit.

Pokud žijete v podobné bublině, prosím vás, abyste z ní na chvíli vystoupili. Je to zásadní zkušenost. Nikoliv proto, abychom se mohli společně plácat po zádech, jak dalekou cestu jsme urazili v rámci přibližování lidského druhu k čemusi, co vzdáleně připomíná ideály lidství. Ne proto, abychom se podívali, jak duševně nedomykaví jsou „ti tam dole“, ale abychom porozuměli strachu, jejž jsme do jisté míry líní zkoumat.

Když jsem se včera navečer začetla do diskuze, jež se na Facebooku rozvinula pod příspěvkem společnosti Emco, která vysvětlovala, za jakých okolností u svých výrobků používá označení „halal“ ve snaze ubezpečit své zákazníky praktikující islám, že jsou v souladu s jejich vírou, opravdu jsem se zděsila.

Emco podle diskutujících „kolaboruje“. Je nutné ji bojkotovat. Lidé vyhazují krabice s müsli jen proto, že ho mohou jíst lidé, jimiž opovrhují. Kdyby je napadlo, že obilniny hoří, budou je možná někteří obřadně pálit.

Pominu-li skutečnost, že obvinění z kolaborace jsou totožná s těmi, s nimiž lidstvo udělalo obludnou zkušenost během druhé světové války, aniž by o tom jejich dnešní autoři měli ponětí, pojítkem jejich exaltovaných projevů je jediná věc: zvířecký strach. Tady to všechno začíná. Tady začínají hrůzy, jaké zaznamenalo 20. století.

Z debaty o islámu se totiž vytratily normální lidské tváře. Zvlášť ve dnech, jaké jsou tyto, ji vedou elity, od nichž se určitý typ vyjádření očekává — ti, k nimž je ochotna přimknout se „naše“ sociální bublina, protože rozlišují pojmy — anebo ti, kteří svou moc staví na jejich vyprázdněnosti.

Jedním z těchto pojmů je „běžný muslim, jakého se není třeba obávat“. Většina Čechů, troufnu si odhadnout, živého muslima nikdy v životě neviděla.

Proto vás, věřící, kteří následujete slova Proroka Mohameda, prosím o to, abyste začali veřejně vystupovat. Nikoliv proto, abyste se omlouvali. Ale proto, abyste dali vědět o tom, že tu jste a jak se vám tu žije. Najděte nějakou cestu.

Nenechávejte iniciativu jen na svých duchovních představitelích, kteří mohou při nejlepší vůli přispět jen dalšími velkými slovy. Prosím česká média, aby vám dala prostor. Prosím naše média o to, aby pomohla výrazu „muslim“ vrátit lidský obličej. Bude to prvoplánové, ano, a možná to bude kýč. Jenomže do obličeje, který člověk vidí a který trochu zná, se s nenávistí hledí o dost hůř.

    Diskuse (20 příspěvků)
    MP
    Martin Profant
    January 10, 2015 v 10.47
    Jistě myšleno poctivě...
    Vážená paní Válková,

    Váš text je prodchnut důvěryhodnou dobrou vůli; benevolentní noblesou, ale stále ještě noblesou, která za kterou se táhne příliš zřetelný odér elitářství. Vím, dala jste slova "civilizace" a "ti, tam dole" do uvozovek, ale ono to nestačí. Pořád tu příliš jasně vystupuje obraz těch, kteří nejsou schopni kriticky uvažovat o světě a společnosti, ve které žijí; těch, kteří pudově podléhají strachu z neznámého, a proto na ně není možné působit v rozumné rozpravě -- to by nejspíše bylo povýšenecké setrvávání v sociální bublině --, ale musíme je manipulovat obrazy a příklady dobré praxe.
    Bohužel, pokud by tohle noblesní pohrdání českými občany bylo pravdivé, byla by Vámi navrhovaná strategie mediální přítomnosti muslimů dopředu odsouzena k prohře. Znamenala by vytváření konkurenčního kladného obrazu slušných muslimů, který by se snažil prosadit vedle masivního a dotvořeného obrazu islámu jako jednolité, cizí a nepochopitelné "kultury", se kterou se budeme muset dříve či později střetnout. Nebyla by neúspěšná, pokud jde o ukotvení toho pozitivního obrazu ve společenské vědomí, prostě by dopadla jako tentýž pokus v souvislosti s anticikánismem: "Samozřejmě, že jsou slušní Romové, já např. znám ..., ale to víte, většina z nich."
    Mimochodem, ono je to s tím mediálním obrazem podobně jako s Vaším tvrzením, že "většina Čechů ... živého muslima nikdy neviděla." Neviděla-li, pak proto že vidět nechtěla, že ji to nezajímalo; protože většina Čechů nemá de facto šanci nějakého muslima tu a tam nepotkat. A právě tak nejsou muslimové, ani ti u nás žijící, v našich mediích tak docela neviditelní, včetně toho prvoplánového kýče "dobrých lidí, kteří to mají někdy těžké, ale nezatrpkli a chtějí žít v souladu se společností, kterou přijali za svou" – cum grano salis v záplatované, leč čistém šatě oblečených obětí předsudků.
    JP
    Josef Poláček, Invalidní důchodce a student
    January 10, 2015 v 13.11
    Co dělat?
    Pane Profante, musím přiznat, že zcela nerozumím tomu, co vytýkáte autorce článku (a co tedy Vy byste navrhoval jako nějaké lepší řešení za dané situace).

    Paní Válkové se přece evidentně nejedná primárně o to, vytváře nějaký mediální obraz "dobrého muslima" - ona prostě apeluje na samotné muslimy, totiž na tu "normální", nefundamentalistickou většinu z nich - aby o n i s a m i vystoupili, a zcela jednoznačně a nedvojsmyslně a hlasitě dali veřejnosti najevo, že se od takovýchto šílených počinů se vší rozhodností distancují.

    A takovéto "zviditelnění" jejich postojů, to se nedá nic dělat, v moderní komunikační společnosti není možné jinak nežli přes masová média.
    MP
    Martin Profant
    January 10, 2015 v 16.2
    Josefovi Poláčkovi
    Ne, paní Válkova nepožadovala, aby se muslimové sami distancovali od "šílených počinů". Ani neměla důvod, dobře ví, že se nekonečná řada muslimských uskupení, škol, mešit atd. distancovala zcela důsledně, a že to mnohé z těchto institucí udělali poprvé.
    Šlo ji o zviditelnění muslimů mezi námi, aby prostý vyděšený tuzemský xenofób viděl, že jsou to lidi jako my, s obyčejnými starostmi a radostmi. A to je problém, protože ono můžete produkovat mediální obrazy a s nimi spojený mediální nátlak (pro dobrou věc), ale vždy tou produkcí stvrzujete výlučný obraz muslima jako toho jiného.
    JP
    Josef Poláček, Invalidní důchodce a student
    January 10, 2015 v 18.42
    Dobře, pane Profante, máte pravdu, poněkud jsem se zmýlil v odhadu v tom, co má autorka vlastně na mysli.

    Jestli by ovšem takové "zviditelnění muslimů" mělo takové negativní důsledky jak se domníváte - nelze to vyloučit, ale stejně tak je možné, že by pozitiva přece jenom převážila nad negativními aspekty. Těžko soudit předem.

    Po převratu se daleko více začalo mluvit (a ukazovat) o životě Romů: mělo to opravdu více negativních nežli pozitivních důsledků?
    ??
    January 10, 2015 v 20.13
    Nedavno to tu bylo p. Valkova.
    " Prosím naše média o to, aby pomohla výrazu „muslim“ vrátit lidský obličej."

    Media docela nedavno s nemalou podporou multikulturnich aktivistu, i p. Sabatove nam predvedla tvare dvou muslimek, ktere se rozhodli prolomit skolni rad platny pro vsechny jejich spoluzaky, s poukazem na svou viru. Jakou medvedi sluzbu tim prokazali muslimum, to snad ani nepochopily. A jejich podporovatele take ne.

    p.s. Muslimy do jednoho pytle nehazu, protoze jich par znam velmi zblizka. Ale zaroven si nedelam iluze. Zly muslim ma zleho Allaha stejne zakonite, jako zly katolik ma zleho Hospodina. Jenze Koran narozdil od Noveho zakona, dava tem zlym vetsi moznost pachat lumparny.




    MP
    Martin Profant
    January 10, 2015 v 20.49
    Josefovi Poláčkovi
    A) Nejde o psaní, informování, o aktivní účast ve veřejných diskusích. Čím víc, tím líp, u každé skupiny ohrožené marginalizací. Jde o očekávání, že to může změnit intolerantní postoje vůči té které skupině. Nemůže, pomůže to nanejvýš jako doplněk tvrdého a nesmlouvavého odmítání rasismu, xenofobie a intolerance ze strany těch, kdo mají veřejnou autoritu. V našem případě by nejvhodnější adresa textu paní Válkové zněla: Vážený pane prezidentem, vážený pane poslance ...
    B) Nezáměrný, leč přesný komentář k textu paní Válkové napsala Dnes svým odmítnutím Hauserova rozhovoru.
    C) Ano, jsem přesvědčen, že obě vrcholné fáze anticikánismu -- ta na přelomu tisíciletí i ta silnější, která doufejme dnes už kumuluje -- tradují bez vztahu k případngým pokusům o prezentaci normálního obrazu Romů.
    ??
    January 11, 2015 v 11.36
    Martin Profant
    " Nemůže, pomůže to nanejvýš jako doplněk tvrdého a nesmlouvavého odmítání rasismu, xenofobie a intolerance ze strany těch, kdo mají veřejnou autoritu. V našem případě by nejvhodnější adresa textu paní Válkové zněla: Vážený pane prezidentem, vážený pane poslance ..."

    Vzhledem k tomu, ze nepouzivate bezne ironii, je pouziti spojeni "verejna autorita" ve vasem textu patrne prehlednutim. Adresati, ktere naznacujete, maji patrne formalni autoritu, ale nikoliv verejnou.

    p.s. Docela by mne zajimalo, jestli jste schopen uvest tri jmena, ktera by predstavovala co nejmene zpochybnitelnou autoritu. Ja ano.
    JP
    Josef Poláček, Invalidní důchodce a student
    January 11, 2015 v 12.36
    Ty Vaše autority, pane Kuchejdo, by nás opravdu zajímaly.

    Čímž ovšem nechci nikterak zpochybňovat, že svou svým rozlišováním mezi autoritou skutečnou a autoritou pouze formální jste - bohužel - trefil plně do černého...
    ??
    January 11, 2015 v 14.24
    "by nás opravdu zajímaly"
    Mluvite za sebe p. Polacek? Tedy zajimalo by to nas nase velicenstvo p. Polacka prvniho velikeho ? nebo za nejakou skupinu lidi, kteri vam k tomu dali svuj souhlas ?

    Ptal jsem se p. Profanta. A pokud mi odpovi rad je uvedu (ja si s temi autoritami nezacinal).

    p.s. Pokud chcete predbihat p. Polacek, muzete uvest sve tri favority - ceske a zijici. Samozrejme.
    JP
    Josef Poláček, Invalidní důchodce a student
    January 11, 2015 v 19.11
    Pardon, pane Kuchejdo, nevšiml jsem si, že zde s panem Profantem vedete výlučně soukromou korespondenci. Až doposud zdejší stránky platily jako veřejný prostor.

    + Další komentáře