Neomlouvejte se, ale mluvte, prosím
Zuzana VálkováSvětové elity i představitelé islámu se spojují v odsudcích středečního útoku na Charlie Hebdo. Kdo ale může skutečně ovlivnit kvalitu hovoru, jaký o něm vede veřejnost, a v němž klíčí obrovská nebezpečí?
Strašlivé události předvčerejšího dne obklopuje temný mrak. Jenže ten se, na rozdíl od obyčejné vlhkosti smísené s prachem, nerozptyluje, ale nabývá na objemu, jeho střed jak trychtýř tornáda ukazuje na místa, která může srovnat se zemí.
Nikdo neví, jestli z toho mraku sprchne, anebo z něj budou padat kulky. Všichni víme, že z dvanácti vražd vykonaných po provolání „alláhu akbar“ něco vyplyne, ale ještě nevíme, co to bude.
Žiju v sociální bublině, která dokáže rozlišovat mezi islámem a islamismem. Dokáže porozumět povaze víry a na jisté úrovni dokáže pochopit ztrátu příčetnosti, která provází projevy náboženského extremismu.
Členové této sociální skupiny mají schopnost kontrolovat své obavy, střetnou-li se s neznámým, a občas neznámé sami vyhledávají, protože mají dojem, že je to obohacuje. Uvědomují si, že posunování hranic osobního pohodlí není projevem zbabělosti nebo ústupků, nýbrž schopnosti sdílet prostor s ostatními a jejich potřebami.
Tato sociální bublina je příjemné místo k životu, protože její členové jsou schopní filtrovat primární reakce, čili útok nebo útěk, přes to, čemu říkáme civilizace. Teď je to barikáda, kterou je nutné opustit.
Pokud žijete v podobné bublině, prosím vás, abyste z ní na chvíli vystoupili. Je to zásadní zkušenost. Nikoliv proto, abychom se mohli společně plácat po zádech, jak dalekou cestu jsme urazili v rámci přibližování lidského druhu k čemusi, co vzdáleně připomíná ideály lidství. Ne proto, abychom se podívali, jak duševně nedomykaví jsou „ti tam dole“, ale abychom porozuměli strachu, jejž jsme do jisté míry líní zkoumat.
Když jsem se včera navečer začetla do diskuze, jež se na Facebooku rozvinula pod příspěvkem společnosti Emco, která vysvětlovala, za jakých okolností u svých výrobků používá označení „halal“ ve snaze ubezpečit své zákazníky praktikující islám, že jsou v souladu s jejich vírou, opravdu jsem se zděsila.
Emco podle diskutujících „kolaboruje“. Je nutné ji bojkotovat. Lidé vyhazují krabice s müsli jen proto, že ho mohou jíst lidé, jimiž opovrhují. Kdyby je napadlo, že obilniny hoří, budou je možná někteří obřadně pálit.
Pominu-li skutečnost, že obvinění z kolaborace jsou totožná s těmi, s nimiž lidstvo udělalo obludnou zkušenost během druhé světové války, aniž by o tom jejich dnešní autoři měli ponětí, pojítkem jejich exaltovaných projevů je jediná věc: zvířecký strach. Tady to všechno začíná. Tady začínají hrůzy, jaké zaznamenalo 20. století.
Z debaty o islámu se totiž vytratily normální lidské tváře. Zvlášť ve dnech, jaké jsou tyto, ji vedou elity, od nichž se určitý typ vyjádření očekává — ti, k nimž je ochotna přimknout se „naše“ sociální bublina, protože rozlišují pojmy — anebo ti, kteří svou moc staví na jejich vyprázdněnosti.
Jedním z těchto pojmů je „běžný muslim, jakého se není třeba obávat“. Většina Čechů, troufnu si odhadnout, živého muslima nikdy v životě neviděla.
Proto vás, věřící, kteří následujete slova Proroka Mohameda, prosím o to, abyste začali veřejně vystupovat. Nikoliv proto, abyste se omlouvali. Ale proto, abyste dali vědět o tom, že tu jste a jak se vám tu žije. Najděte nějakou cestu.
Nenechávejte iniciativu jen na svých duchovních představitelích, kteří mohou při nejlepší vůli přispět jen dalšími velkými slovy. Prosím česká média, aby vám dala prostor. Prosím naše média o to, aby pomohla výrazu „muslim“ vrátit lidský obličej. Bude to prvoplánové, ano, a možná to bude kýč. Jenomže do obličeje, který člověk vidí a který trochu zná, se s nenávistí hledí o dost hůř.
Váš text je prodchnut důvěryhodnou dobrou vůli; benevolentní noblesou, ale stále ještě noblesou, která za kterou se táhne příliš zřetelný odér elitářství. Vím, dala jste slova "civilizace" a "ti, tam dole" do uvozovek, ale ono to nestačí. Pořád tu příliš jasně vystupuje obraz těch, kteří nejsou schopni kriticky uvažovat o světě a společnosti, ve které žijí; těch, kteří pudově podléhají strachu z neznámého, a proto na ně není možné působit v rozumné rozpravě -- to by nejspíše bylo povýšenecké setrvávání v sociální bublině --, ale musíme je manipulovat obrazy a příklady dobré praxe.
Bohužel, pokud by tohle noblesní pohrdání českými občany bylo pravdivé, byla by Vámi navrhovaná strategie mediální přítomnosti muslimů dopředu odsouzena k prohře. Znamenala by vytváření konkurenčního kladného obrazu slušných muslimů, který by se snažil prosadit vedle masivního a dotvořeného obrazu islámu jako jednolité, cizí a nepochopitelné "kultury", se kterou se budeme muset dříve či později střetnout. Nebyla by neúspěšná, pokud jde o ukotvení toho pozitivního obrazu ve společenské vědomí, prostě by dopadla jako tentýž pokus v souvislosti s anticikánismem: "Samozřejmě, že jsou slušní Romové, já např. znám ..., ale to víte, většina z nich."
Mimochodem, ono je to s tím mediálním obrazem podobně jako s Vaším tvrzením, že "většina Čechů ... živého muslima nikdy neviděla." Neviděla-li, pak proto že vidět nechtěla, že ji to nezajímalo; protože většina Čechů nemá de facto šanci nějakého muslima tu a tam nepotkat. A právě tak nejsou muslimové, ani ti u nás žijící, v našich mediích tak docela neviditelní, včetně toho prvoplánového kýče "dobrých lidí, kteří to mají někdy těžké, ale nezatrpkli a chtějí žít v souladu se společností, kterou přijali za svou" – cum grano salis v záplatované, leč čistém šatě oblečených obětí předsudků.
Paní Válkové se přece evidentně nejedná primárně o to, vytváře nějaký mediální obraz "dobrého muslima" - ona prostě apeluje na samotné muslimy, totiž na tu "normální", nefundamentalistickou většinu z nich - aby o n i s a m i vystoupili, a zcela jednoznačně a nedvojsmyslně a hlasitě dali veřejnosti najevo, že se od takovýchto šílených počinů se vší rozhodností distancují.
A takovéto "zviditelnění" jejich postojů, to se nedá nic dělat, v moderní komunikační společnosti není možné jinak nežli přes masová média.
Šlo ji o zviditelnění muslimů mezi námi, aby prostý vyděšený tuzemský xenofób viděl, že jsou to lidi jako my, s obyčejnými starostmi a radostmi. A to je problém, protože ono můžete produkovat mediální obrazy a s nimi spojený mediální nátlak (pro dobrou věc), ale vždy tou produkcí stvrzujete výlučný obraz muslima jako toho jiného.
Jestli by ovšem takové "zviditelnění muslimů" mělo takové negativní důsledky jak se domníváte - nelze to vyloučit, ale stejně tak je možné, že by pozitiva přece jenom převážila nad negativními aspekty. Těžko soudit předem.
Po převratu se daleko více začalo mluvit (a ukazovat) o životě Romů: mělo to opravdu více negativních nežli pozitivních důsledků?
Media docela nedavno s nemalou podporou multikulturnich aktivistu, i p. Sabatove nam predvedla tvare dvou muslimek, ktere se rozhodli prolomit skolni rad platny pro vsechny jejich spoluzaky, s poukazem na svou viru. Jakou medvedi sluzbu tim prokazali muslimum, to snad ani nepochopily. A jejich podporovatele take ne.
p.s. Muslimy do jednoho pytle nehazu, protoze jich par znam velmi zblizka. Ale zaroven si nedelam iluze. Zly muslim ma zleho Allaha stejne zakonite, jako zly katolik ma zleho Hospodina. Jenze Koran narozdil od Noveho zakona, dava tem zlym vetsi moznost pachat lumparny.
B) Nezáměrný, leč přesný komentář k textu paní Válkové napsala Dnes svým odmítnutím Hauserova rozhovoru.
C) Ano, jsem přesvědčen, že obě vrcholné fáze anticikánismu -- ta na přelomu tisíciletí i ta silnější, která doufejme dnes už kumuluje -- tradují bez vztahu k případngým pokusům o prezentaci normálního obrazu Romů.
Vzhledem k tomu, ze nepouzivate bezne ironii, je pouziti spojeni "verejna autorita" ve vasem textu patrne prehlednutim. Adresati, ktere naznacujete, maji patrne formalni autoritu, ale nikoliv verejnou.
p.s. Docela by mne zajimalo, jestli jste schopen uvest tri jmena, ktera by predstavovala co nejmene zpochybnitelnou autoritu. Ja ano.
Čímž ovšem nechci nikterak zpochybňovat, že svou svým rozlišováním mezi autoritou skutečnou a autoritou pouze formální jste - bohužel - trefil plně do černého...
Ptal jsem se p. Profanta. A pokud mi odpovi rad je uvedu (ja si s temi autoritami nezacinal).
p.s. Pokud chcete predbihat p. Polacek, muzete uvest sve tri favority - ceske a zijici. Samozrejme.
A k těm neformálním veřejným autoritám, na které jste se ptal. Ano, naše veřejnost je tak rozštěpená, že by se opravdu těžce hledala autorita, která by překrývaly alespoň její podstatnou část. Bohužel by z hlediska dopadu měla větší váhu vyjádření Zdenka Svěráka, Jágra, Halíka či Pohlreicha než třeba Erazima Koháka. Přitom posledního jmenovaného jmenuji za sebe bez rozpaků jako autoritu, ty předchozí jsou celebrity.
Jinak je to u nás s žijícími potíž. Asi bych si dovolil hájit jako veřejnou autoritu Honzu Kellera (sakra, doufám, že si to nepřečte), ale jinak vždycky nápisů jméno a pak si vzpomenu, že jsem mu byl onehdá na pohřbu -- trochu deprimující, tak tu větu raději přepīšu:
"...ze strany těch, jejichž slovům veřejnost naslouchá." A pokud by to byl třeba Pohlreich, byl bych ochoten odpustit i jeho hlášky typu: "Žerete jak polském zájezd."
Takže to raději přeformuluji:
p.s. Pane Polacek, mate zjevne problemy s chapanim textu. Poverili vas nekteri diskutujici, abyste je hromadne zastupoval v teto diskuzi (my jsme zvedavi) ? Nebo jste se sam povysil do funkce mluvciho, zastupujiciho ostatni zde diskutujici ? Paklize plati druha moznost, jste drzy a nevychovany.
Pan Jilský tuhle naznačil v ČT24 nejen proč umí nejlépe přeložit sonet číslo 66, ale také že do budoucna není vše ztraceno.
Důvěryhodně konstatoval, že studenstvo neusiluje jen o diplom k pohodlnému životu, ale že jistá část studuje i za účelem poznání.
Chce to trochu trpělivosti, a ze sociálních bublin vznikne milosrdný útulek pro asociální bubliny.....bych ovlivněn pravou až ryzí autoritou dodal.
Schopnost evropských muslimů vstoupit do demokratického procesu reformace neoliberalismu je dnes vskutku minimální. Místo připravenosti vést spor o islám v politické rovině vládne oboustranná bezradnost ........bych ne zcela bezradně poznamenal tvářívtvář včerejšímu Náměstí Svobody....ale zcela bezradně tvářívtvář tomu dejvickému.....bych dodal.
No pripoustim, ze v tom podzemnim seminari, ktery absolvoval se treba tenhle vyrok neprobiral (Mt 5, 44-45) a je take mozne, ze probiral nejake sharija evangelium, kde se takove hlouposti neberou vazne. Holt i my katolici mame sve dzihadisty.
http://www.lidovky.cz/halik-ja-nejsem-charlie-ke-svobode-totiz-patri-zodpovednost-pqy-/nazory.aspx?c=A150112_153452_ln_nazory_hm
Není možno jinak, nežli T. Halíkovi naprosto a bezvýhradně přisvědčit. Postihl celou záležitost mnohem vyváženěji nežli V. Bělohradský v dnešním Právu, který se - i když také v jednom momentu přiznává negativní a destruktivní charakter karikatur těchto kreslířů - nakonec jednostranně staví na stranu toho, čemu říká "antická tradice smíchu".
Jenže, smích - nedá se nic dělat - nemusí zdaleka být vždycky jenom dobrý, on může být také velmi zlý, jedovatý a urážlivý. A tou antickou tradicí je především kultivovanost a schopnost vyváženého pohledu na svět, v žádném případě ne bezmyšlenkovité řehtání se nad každou vulgaritou, jenom proto že se vydává za "vtip".
A jeste k "moralni integrite otce Halika.
" bych si osobně nikdy nepřipnul odznáček Já jsem Charlie; hlásím se totiž k jiné tváři naší kultury, k té, která jistě zná laskavý osvobozující humor a ironii, polemiku vůči fanatismu a fundamentalismu, avšak odmítá vulgární projevy neúcty a nezodpovědné přilévání oleje do ohně nenávisti mezi lidmi a kulturami."
http://halik.cz/cs/tvorba/clanky-eseje/clanek/202/
"Vadila vám performance Pussy Riot v chrámu Krista Spasitele a jejich „Bohorodičko, vyžeň Putina?“
Bylo to hodně nevkusné, samozřejmě. Určitě to zraňovalo city pravoslavných věřících, pro které chrámový prostor hraje coby předsíň nebes daleko větší roli než v západní křesťanské tradici. Na druhou stranou jsem souzněl s kritikou Putina."
http://halik.cz/cs/tvorba/rozhovory/clanek/188/
Pokud p. Profant necitite pri porovnani techto dvou textu ten dvoji pristup (dvoji metr), pak si sve postoje tezko vysvetlime.
A jeste jedna ukazka z rozhovoru.
"V tom zmíněném článku básník a teolog Adam Borzič tvrdí, že o sociální nerovnosti, která se stává dominantním křesťanským tématem, toho od vás moc neslyšíme. Nejste spíš knězem pro střední vrstvy?
Každý člověk je limitován prostředím, v němž vyrůstal. V mém případě to bylo prostředí humanitně orientovaných intelektuálů, literátů, umělců. V univerzitním prostředí se cítím jako ryba ve vodě. A proto je celkem logické, že v církvi jsem dostal na starost vybudovat a vést akademickou farnost. Prostředím lidové, venkovské zbožnosti nijak nepohrdám. Ale kdybych měl působit ve venkovské farnosti, tak bych byl z toho trochu nešťastný a lidé by byli nešťastní ze mne.
To zní přece jen poněkud elitářsky.
Ale já se neuzavírám před světem chudých. Už jako tajně vysvěcený kněz jsem pracoval coby terapeut alkoholiků a narkomanů v pražském Apolináři. Tito lidé zpravidla postupně přicházejí o zdraví, majetek, rodiny, o sebeúctu – jsou to nejchudší z nejchudších. I v naší farnosti se stýkám s bezdomovci, dopisuji si s několika vězni. Ale kdybych si začal hrát na matku Terezu, tak by to bylo dost komické.
Pominu, ze se mu socialni otazka zuzuje na alkoholiky. Ponekud sokujici sdeleni, muze pro nektere byt to , ze v " prostředí humanitně orientovaných intelektuálů, literátů, umělců, v univerzitním prostředí", ve kterem se Halik pohybuje socialni problemy nejsou tematem. Inu knize ma k lidu blize.
Pan Borzic zajiste nemel na mysli, ze Halik nedrzi sluzby v armade spasy. Snad se mnou budete souhlasit, ze A. Borzic mel na mysli, ze v Halikovych textech nehraje socialni tematika roli. Halikovo dopisovani z vezni, je v jeho pripade na urovni zbohatlika, ktery o sobe prohlasuje, ze je socialne citici, nebot pri ceste na msi hodil zebrakovi do klobouku par minci.
Jeho pritel miliardar Sekyra, ostatne socialni tematiku patrne rovnez nepreferuje.