ANO a TOP 09, marketingové strany s minimální trvanlivostí?
Kateřina KňapováTOP 09 i ANO se zformovaly jako nová síla na české pravici a rychle si vydobyly úspěch u voličů. Bude mít jejich vývoj podobnou trajektorii i v případě úpadku?
Ty dvě strany mají společných víc charakteristik, než by se na první pohled mohlo zdát — obě se zformovaly jako nová síla na pravici, obě přetahovaly a přetahují voliče (a někdy i bývalé členy) od někdejšího hegemona české pravice ODS, obě sází na profesionální marketingovou kampaň, ve které se do značné míry objevila i stejná jména (namátkou třeba Anna Matušková).
Obě strany spojuje i apel na „slušné lidi“ oproti tu zkorumpované elitě, tu zase nezodpovědné levici (jedna z prvních vět, kterými Andrej Babiš reagoval na úspěch ve volbách do Poslanecké sněmovny, koneckonců vyjadřovala jeho uspokojení nad tím, že se ANO podařilo zabránit úspěchu levice).
Obě strany navíc preferovaly i preferují poměrně striktní výběr členů strany, což je možné interpretovat jako silný důraz na kontrolu „výběrové“ členské základny. ANO mělo podle veřejně dostupných zdrojů v červenci tohoto roku kolem 2000 členů, TOP 09 se pohybuje kolem 3800 členů, což je stále poměrně malé číslo oproti KDU-ČSL, ČSSD nebo ODS, kde počet členů dosahuje přes 20 tisíc.
Volební podobnosti
Charakteristikou, která obě strany spojuje, je i úspěch v prvních volbách, které strana absolvovala. Ve volbách do Poslanecké sněmovny TOP 09 získala 16,70 % hlasů, což činilo v absolutních číslech 873 833, ANO získalo o něco silnější podporu, tedy 18,65 % a 927 240 hlasů. Obě strany se staly součástí vládní koalice a obsadily ministerstvo financí, čímž zkomplikovaly a v případě ANO komplikují situaci nejsilnější straně koalice.