Celebritizace a likvidace veřejnoprávnosti České televize
František KostlánČeská televize dlouhodobě postrádá moderátorské špičky. Martin Veselovský a Daniela Drtinová patří podle Františka Kostlána ve své práci k lepšímu průměru, stejně jako většina dosavadních či nově přišedších moderátorů ČT.
Server iDnes.cz přišel - jak má ostatně ve zvyku - se skutečnou „zpravodajskou bombou“. S televizními moderátory Martinem Veselovským a Danielou Drtinovou prý opustila Českou televizi i část diváků jejich pořadů, Interview ČT24 a Událostí, komentářů. Server z tohoto tématu vysoustruhoval konfliktní záležitost, různorodé názory ze všech stran se jen sypaly, ba dokonce i přehledný graf k tomu přiložil.
„Moderátoři Martin Veselovský a Daniela Drtinová odešli z České televize na konci letošního března. Pokles sledovanosti jejich pořadů se projevil okamžitě. To sice mohlo být dáno nasazením nových moderátorů, na které si diváci teprve museli zvykat, či, jak argumentuje televize, vysíláním atraktivnějších pořadů na jiných kanálech, ani po několika měsících se ale sledovanost zdaleka nepřiblížila k původním hodnotám,“ píše iDnes.cz.
V článku následuje v podstatě smyšlená, uměle vyrobená přestřelka, kde jedno tvrzení popírá druhé.
Celebritizace ČT
Jediný, kdo se vyjádřil k podstatě problému, byl Vlastimil Nečas, přednášející na katedře mediálních studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Nečas je přesvědčen, že si nové Události, komentáře diváky znovu najdou.
„Dokážu si představit, že si lidé, kteří odešli, časem zvyknou na nový styl. Sám jsem uvítal jiné tváře a ústupek od celebritizace novinářů, ta ČT neprospívá,“ říká Nečas.
Česká televize si podle něj sama na sebe upletla bič, když z moderátorů vytvořila celebrity. „Televize do Drtinové a Veselovského investovala dost peněz a udělala z nich ikony. Nasadila je do jinglů, udělala z nich své tváře a zcela záměrně zvýšila jejich cenu na trhu. Teď tu tvář poskytují někomu jinému a ČT na to doplácí,“ říká Nečas.
Pokles sledovanosti tak podle něj nemusí nutně značit špatnou kvalitu pořadu. „To nemusí znamenat, že dělají horší veřejnou službu. To může znamenat jen to, že hlavní tváří pořadu už není celebrita,“ vysvětluje důsledky Nečas.
Chybějí moderátorské špičky
Veselovský a Drtinová nikdy nepatřili k moderátorským hvězdám jiným způsobem než tím celebritózním. Ve své práci patří oba k lepšímu průměru, stejně jako většina dosavadních či nově přišedších moderátorů ČT.
To, co vedlo k nejspíše přechodnému odlivu některých diváků je vedle této celebritizace i způsob, jakým Drtinová s Veselovským odešli. Mírný pokrok v mezích zákona, který nám formou předstírané revoluce předvedli, mohl některé z nich pohnout k následování.
Česká televize dlouhodobě postrádá moderátorské špičky, protože o ně nestojí. Nad ostatní vyčnívala jen Barbora Tachecí, která mj. jako první nenechala politiky utíkat od tématu, ta je však dodnes pověstnou výjimkou.
Komerční zapšklost a soudruhování
Prostředí v redakci komukoli nadprůměrnému dříve či později setne hlavu. Tento způsob „rovnosti“ je v ČT bohužel tradiční. Současné vedení má k podpoře tohoto přístupu své důvody. Dnešní generální ředitel se snaží posunout veřejnoprávní televizi směrem k vyčpělému komerčnímu polobulváru, tudíž hledá své „hvězdy“ jinde než ve zpravodajství.
Například v seriálech, které před ČT stokrát omlela Nova či Prima (Profesionálové, Hercule Poirot, Případy detektiva Mudrocha…) či v normalizačních soudružských stupiditách (Malý pitaval z velkého města, Dynastie Nováků…)
Publicistika ČT, zpravodajská i tématická, má přitom přes veškerou snahu o komercionalizaci stále svou kvalitu, který vysoko převyšuje publicistiku soukromých stanic (pokud se u Primy, Novy a dalších stanic dá o novinařině vůbec hovořit, o čemž se dá s úspěchem pochybovat).
Zpravodajství by mělo být klenotem veřejnoprávnosti, namísto toho jsme často zásobováni šedivou průměrností, z níž jakoby nebylo úniku. Mnoho slov, málo informací - asi právě toto úsloví nejlépe vystihuje současnou úroveň zpravodajství ČT.
Pane generální řediteli
Současné vedení instituce veřejné služby to prostě neumí jinak: s odstoupením od „celebritizace“ není schopno dosáhnout na diváky jinak. Třeba důrazem na kvalitu zpravodajství včetně moderace zpravodajských a názorových pořadů.
„Hvězdou“ se totiž může někdo stát i tím, že je skutečně dobrý, pane generální řediteli.
A změna vzhledu studia včetně přidání dotekových obrazovek nestačí. Zlepšit musíte obsah zpravodajství, design je ve veřejnoprávní televizi druhotný, pane generální řediteli.
Úpadek médií
Před očima nám probíhá likvidace veřejnoprávnosti České televize, ale v polobulvárních médiích typu iDnes.cz donekonečna mlátí prázdnou slámu na téma celebrity.
Jedno jde s druhým: s prudce upadající kvalitou médií má seriozní česká žurnalistika na dlouho odzvoněno. Televizní i ta psaná.