Lékem na nezaměstnanost by byla i modernizace železnice

Miroslav Hudec

V současnosti máme asi devět a půl tisíce kilometrů železničních tratí. Modernizací ale až na výjimky prochází pouze osm a půl procenta z nich, ty tzv. koridorové, které mají význam z celoevropského hlediska. My ale přece nemusíme být jen koridorem.

Česká národní banka si spočítala, že jen snížení hodnoty koruny vůči euru a dolaru o pět procent by jaksi samo sebou mělo „vyprodukovat“ třicet pět tisíc nových pracovních míst. Nevím, nejsem ekonom, možné to je.

Já bych ale přesto při jejich vytváření raději vycházel z konkrétních potřeb země, nejen z teoretického ekonomického kalkulu. Například. Je veřejným tajemstvím, jak je zanedbaná železniční síť, na jejíž rozsáhlost a dobrou funkčnost jsme byli kdysi pyšní. Vlakem se dalo dostat prakticky odkudkoliv kamkoliv. Dnes už to neplatí.

Není dne, abychom se nedozvěděli, kde zase z tratě zmizí vlaky, kde se dokonce celá trať zruší. Uváděné důvody jsou až stereotypně tytéž — pomalost železnice, zastaralost, velká vzdálenost zastávek od obcí. Jako by to byly charakteristiky, které k železnici neoddělitelně patří a s nimiž se nic nenadělá.

×
Diskuse
December 17, 2013 v 10.50
Svatá slova, tesat do pražce
navíc by bylo záhodno při eletrifikaci technicky vyřešit využití železnice pro uložení elektrické energie z obnovitelných zdrojů.
Pokud to jde s automobily, u hromadné dopravy by to měla být samozřejmost. U vlakové soupravy by větší hmotnost kvůli akumulátorům neovlivňovala hospodárnost provozu jako například u autobusu nebo osobního automobilu. Mohl by to být nový impulz pro rozvoj železnice,