K rozpočtové odpovědnosti
Antonín PeltrámLimit zadlužení České republiky v návrhu zákona o rozpočtové odpovědnosti, který požaduje opozice, je stejně jako v EU 60 % HDP. Zárukou nepřekročení mají být škrty výdajů rozpočtu od úrovně dluhu, který se limitu blíží.
Při úpravách návrhu státního rozpočtu ČR na rok 2014 v souladu s trendem EU obnovit růst ekonomiky a zvýraznit sociální dimenzi Unie bude současná česká opozice varovat před zvyšováním i potřebných výdajů, třeba i krytých růstem příjmů, a požadovat svou verzi zákona o rozpočtové odpovědnosti.
Jeho stropy tvrdší než v EU už ale dosáhly po letech zvyšování vládního dluhu úrovně, požadující tvrdá opatření. Nebezpečně zjednodušená a tvrdá opatření budou zaměřena na zamlžení škod, které napáchala opozice za své vlády a ztížila možnost nápravy.
Návrh TOP 09-ODS
Limit zadlužení státu je stejně jako v EU 60 % HDP. Zárukou nepřekročení mají být škrty výdajů rozpočtu od úrovně dluhu, který se limitu blíží:
•při vládním dluhu 40 % až 45 % vláda neprodleně informuje Sněmovnu o důvodech překročení a opatřeních, (zejména škrty výdajů), která přijala a navrhla i v rozpočtu na příští rok, omezují se bez zvláštního zákona přijatého nadpoloviční většinou poslanců a senátorů další státní záruky,
•při dluhu 45 až 48 % vláda předloží návrh zákona o státním rozpočtu na příští rok v souladu s přijatými opatřeními k snížení výdajů; při dluhu nad 45 % ve dvou a více po sobě jdoucích létech se snížení provede v prvním roce zadlužení.Výdaje na příští rok včetně fondů nepřesáhnou předchozí rok. Platová základna pro výpočet platů představitelů veřejné moci se sníží o 20 %, zastaví se růst prostředků na odměnu za práci v sektoru veřejných institucí.
•Při dluhu nad 50 % HDP požádá vláda Poslaneckou sněmovnu o vyslovení důvěry, (až ale po dvanácti měsících od vyslovení důvěry nové vládě).
•Výjimky se připouštějí jen při významném zhoršení ekonomického vývoje či zhoršování bezpečnostní situace státu a několika dalších převážně zahraničně politických příčin.
O návrhu se jednalo v průběhu víceleté, škrty nesmyslně prohlubované stagnace. Do počátku současné krize nikdy neruinovaly státní rozpočet ČR položky naplňující přívlastek „sociální“ tržní ekonomiky, vždy to byl únik veřejného majetku pochybnou privatizací a únik daní až po možný finanční krach, který pak musela odvrátit levice a levý střed.
2009 vládní dluh narostl na 34,2 % HDP, 2012 již 45,2 % HDP. Celkem byl nárůst dluhu 2009-12 33,9 %, průměrný roční nárůst 11,6 %. Propad 2013 při schodku pod 3% HDP by v roce 2014 překročil varovných 48 %. Měla to být překážka obnovy růstu po anticipaci prohry po volbách?
Parametry zdravých veřejných financí v EU
Ve Smlouvě o hospodářské a měnové unii zůstaly limity vládního dluhu 60 % HDP, schodku 3% HDP. Limity některé státy EU i před krizí překračovaly; propad se zvýšil záchranou státní pomocí před zhrocením. Přijala se opatření k: