21 požadavků na cestě k Solidaritě
Redakce DRDne 17. srpna 1980 zveřejnili v gdaňské loděnici stávkující dělníci 21 požadavků Mezipodnikového stávkového výboru — předchůdce známé odborové Solidarity. U příležitosti výročí publikujeme český překlad požadavků.
Mezipodnikový stávkový výbor zastupuje také pracovníky podniků a institucí, jejichž fungování je společensky nezbytné. Cílem tohoto výboru je dosáhnout rozhovorů, které naplní očekávání stávkujících zaměstnanců. Jednou z prvních podmínek zahájení rozhovorů je odblokování všech telefonů.
Požadavky stávkujících zaměstnanců zastupovaných Mezipodnikovým stávkovým výborem jsou následující:
1. Souhlas se svobodnými odbory nezávislými na straně a zaměstnavatelích podle Úmluvy č. 87 Mezinárodní organizace práce ratifikované Polskou lidovou republikou a věnované odborovým svobodám.
2. Zaručení práva na stávku a bezpečnosti stávkujících a jejich podporovatelů.
3. Dodržovat Ústavou PLR garantovanou svobodu slova, tisku, publikování a zároveň nekriminalizovat nezávislá vydavatelství a zpřístupnit prostředky masové komunikace představitelům všech vyznání.
4. Navrátit dřívější práva:
1. lidem propuštěným z práce po stávkách v letech 1970 a 1976, studentům vyloučeným ze škol za jejich přesvědčení,
2. propustit všechny politické vězně (mezi nimi Edmunda Zadrożyńského, Jana Kozłowského, Marka Kozłowského),
Upřímně jsem se této charakteristice zasmál, vzpomenuv právě na Jiřího Dolejše.
Radikální levici bys lucernou nenašel, český občane.
Pomohlo by tu ekonomickou moc nějakým způsobem znovu zkrotit a svázat? Nebo by to spíš chtělo snažit se ji přesunout na někoho jiného? A bude ten někdo jiný ekonomickou moc chtít? A bude se jí ten, kdo ji dosud má, chtít (aspoň částečně) vzdát? Na to určitě není jednoduchá odpověď.
Mě zaujalo (přesněji potvrdil jsem si) zejm. to, že ty požadavky vůbec nechtějí nějaký návrat ke kapitalismu, tohle by mělo být v učebnicích...
V „reálném socialismu“ jsou splnitelné pouze tehdy, pokud na ně stát reélně má. Tedy v prvé řadě, pokud má na ty ekonomické požadavky lidu (mateřská, důchody, jesle, školky, potraviny...)
Tato podmínka platí ovšem i v kapitalismu. I kapitalistický stát může něco takového poskytovat jen tehdy, pokud na to hospodářsky má (např. Africké země na to nemají). Ovšem v kapitalismu ještě platí druhá podmínka, a tou je vůle soukromých vlastníků k tomu, aby toto všechno stát poskytoval. On je to totiž v podstatě jejich stát.
Stát, který nemá na to, aby plnil ekonomické požadavky svých občanů, musí buďto pustit k vládnutí někoho jiného, kdo slíbí, že je umí zajistit (i když se pak třeba ukáže, že to neumí) nebo musí nechat odcházet své občany do zahraničí za lepšími ekonomickými podmínkami nebo když ani jedno z toho nehodlá připustit, tak musí potlačit svobodu slova atd. atd.
Jedno je propojené s druhým a nejde jenom o to, zda vládnou nějací "hodní" nebo "zlí".
/Nepolapitelný subjekt, str. 189/
...
A dále píše o tom, jak se tato "nemožná aliance" spojila pod praporem Solidarity v naději na novou plnost společnosti, která měla následovat po zhroucení režimu. Ale "magický okamžik" obecné solidarity pominul a lidé byli polapeni bezohlednými ekonomicko-sociálními turbulencemi, při nichž se ukázalo, že jednota společnosti byla pouhou iluzí.... Namísto slova "solidarita" se začalo do popředí dostávat slovo "poctivost", jenže ukázalo se, že si pod tím pojmem představuje každý něco úplně jiného. Různé části společnosti mají různý názor na to, co je poctivé (např. na vracení církevní půdy a pod.). Jednota byla prostě možná jenom proti komunistickému režimu....