Theophil Hansen
Jan SapákTento měsíc uplynulo dvě stě let od narození významného architekta Theophila Hansena. Česká společnost na něj ale neprávem pozapomněla. Výuka na školách ho opomíjí, protože se soustředí na národní obrození a Hansen se jako etnický Čech nedeklaroval.
Devatenácté století se nám většinou jeví — pokud jde o architekturu - jen jako eklektická etapa historie, která nepřinesla nic nového, nevytvořila svůj vlastní výraz a jenom se přebírala v dědictví antiky a dílem též středověku.
Je to pravda jen zčásti, protože na tomto nepopiratelném poli bylo stále ještě dostatek prostoru pro vývěr originality ducha a skutečnou architektonickou velikost. Vždyť přece většina děl této epochy není pouhými kopiemi antických vzorů ale jejich parafrází a metamorfózou ve zcela jiných podmínkách.
Je mezi nimi bezpočet projevů průměrných, fádní a popletených, ale třpytí se mezi nimi díla, která skutečně míří k vrcholům architektonické práce, jak je můžeme vnímat obecně. Proč by jinak většina lidí vnímala Paříž, Vídeň, Londýn, Budapešť, která získala svou hlavní tvář právě v tomto století jako architektonicky i urbanisticky důležitá a atraktivní?
V tomto století uzrál na velkých dílech silný a přirozený talent několika osobností do nečekaných výsledků. Přestože zhodnocení jejich díla zcela spontánně provádí sama veřejnost a ve vymezeném segmentu byl jejich talent rozpoznám a ohodnocen též autoritami, je překvapivé, že zůstávají známi jen málo v naprostém nepoměru k hodnotě jejich díla. V ostrém kontrastu k hodnotám, které vytvořili. Dokonce si troufnu říci, že bych uměl i popsat, proč tomu tak je.
Jedním z velikánů je i dánský architekt, zdomácnělý ve Vídni, Theophil Hansen. Nepřestřelím, pokud jej spatřuji mezi skupinou tří možná pěti největších a nejpozoruhodnějších tvůrců této epochy a světa. Opravdu kulaté výročí nás trklo k tomu, abychom se jím více zabývali. Nemělo by tomu tak být a každodenní zkušenost a vnímání velkých děl by mělo obohacovat naše zážitky. Samo svou přítomností ale i vědomím o dějích, které k jejich vzniku vedly.
Kéž by se světovým osobnostem jako byl fyzik Ernst Mach (Chrlice), logik Kurt Gödel (Brno), filozof Edmund Husserl (Prostějov), chemik Fritz Stastny (Brno), vynálezce jedné z nejlepších vzducholodí na světě Franz Mannsbarth (Jihlava), zakladatel moderní gynekologie Rudolf Chrobak (Opava), ortopedie Adolf Lorenz (Vidnava), fyzik Josef Mattauch (Ostrava), vynálezce hmatové řeči pro hluchoslepé Hieronymus Lorm (Mikulov), vynálezce vakciny proti skvrnitému tyfu Rudolf Weigl (Přerov), turbíny Viktor Kaplan (Brno), dále politik, který prosadil zrušení poddanství Hans Kudlich (Úvalno) věnována alespoň taková pozornost jako německy mluvícímu Pražanovi Franzi Kafkovi.
To jsem ještě zapomněl na ty nejvýznamnější zakladatele vodoléčby Vincence Priessnitze (Lázně Jeseník) a psychoterapie Sigmunda Freuda (Příbor) nebo vynálezce kostkového cukru Jakuba Kryštofa Rada působícího v Dačicích a vynálezce tvárnic Roberta Bortsche (Vrchy). Ve světě jsou po nich pojmenované ulice a náměstí a u nás jsou okrajově považováni za "rakouské" nebo "německé" osobnosti nebo zcela upadají v zapomnění.
Přijde mi to jako skrytá a o to zajímavější část zdejší historie! Navíc taková, která může podemílat, ředit i obohacovat zdejší dominantní příběh a Češích.