Národ v súčasnom kurátorstve
Ľuba KobováKurátorský záměr výstavy o české národní identitě v Galerii VŠUP předkládá nečekaně nacionalistické a obrozenecké čtení děl současných českých výtvarných umělců.
O pár dní v Galérii VŠUP v Prahe končí výstava Ř! Česká národní identita v současném výtvarném umění. Kurátorský kolektív si nemohol želať nič lepšie, než prezidentskú kampaň a voľby súbežné so samotnou výstavou. Živé sledovanie konštruovania národa, zrýchlených cyklov jeho rozpadania a opätovného skladania vynikajúco pripravili návštevníčky a návštevníkov na to, aby komplikovanosť tohto procesu mohli uchopovať vnímaním súčasnej výtvarnej reči.
Nebudem sa venovať podrobnejšiemu opisu šestnástich prác. Stručne podám, prečo čakám, že po tomto A bude nasledovať B (ktoré rozbije predpokladanú mužskú homogenitu národa poskladaného výstavou A) a C (ktoré rozbije etnické bezvedomie výstavy A aj výstavy B) atď., a tento rad neskončí pri Ř.
Text sprievodného letáku uvádza, že „výstava je výrazně kurátorským projektem“. Čo konkrétne to znamená? Že autori a autorky vystavených prác na národ pri svojej tvorbe ani len nemuseli pomyslieť. To, čo je pre charakteristiku národa dôležité, skladá kurátorský kolektív. Ten uvádza, že národ je „především komunikační společenství: patří do něj ti, s kým si rozumíme navzájem lépe, než s těmi ostatními.“ Jednoducho, ide o zdieľanie kultúrnych kódov. Rozdelenie národného spoločenstva politikou, vkusom či svetonázorom je tu druhoradé, tvrdia kurátorky a kurátori.