Nečasova vláda musí skončit
Lubomír ZaorálekSnad se najde sto dvacet poslanců, kteří by hlasovali pro zkrácení volebního období a předčasné volby. Z této Sněmovny už nikdo žádnou silnou vládu nesestaví.
Z minulosti sice víme, že naše policie už byla schopná zatknout nepravé… Snad se už ale česká policie poučila a současný zásah byl opravdu důkladně připravován a podložen.
Vypadá to, že se týká celé řady institucí a míst — státních podniků, národního podniku Budvar, Státních hmotných rezerv, pražského magistrátu, zakázek v pražských nemocnicích, ministerstva obrany, sídel známých pražských kmotrů Rittiga a Janouška — prostě, kam se po Praze podíváte. Zřejmě výsledek dlouhodobých odposlechů. Něco takového tu ještě nebylo…
Zaplať pánbůh — vypadá to na generální úklid. I když nevíme, kdo bude opravdu obviněn, zřejmě se potvrzují nejčernější obavy o propojení české politiky se zločinem a organizovaným zločinem.
Podezření samozřejmě existuje už dlouho. Například naposledy novoroční amnestie prezidenta Klause, která dala svobodu a vrátila lup mnoha známým zločincům, právě tahle podezření významně posilovala.
Pokud bude zásah policie a státního zastupitelství úspěšný, pak je třeba ho přivítat — dává České republice šanci. Jen ať si ale nikdo nemyslí, že problém kmotrů a paralelních struktur může jednou provždy vyřešit jedna jakkoli rozsáhlá policejní akce. (Včera jsme například slyšeli, že kauzu tzv. S-karty pana náměstka Šišky policie odložila). I v nejlepším případě se jedná jen o jednu z chobotnic přisátých na veřejné peníze.
Mohlo by to ale být první rázné varování, že krást se v této zemi také nemusí vyplatit. Povzbuzení pro ty, kdož se živí poctivě a připadají si už v poslední době jako hlupáci. Případ Davida Ratha ještě zdaleka tak přesvědčivý nebyl. Tohle by mohlo být daleko významnější.
Stát v České republice funguje špatně, je neefektivní, neumí zacházet s veřejnými prostředky a existuje vážné podezření, že rozsáhlá korupce se významně podepisuje na slábnoucím ekonomickém výkonu země. Proto pokud se potvrdí napojení zločinu na vládu, na veřejné prostředky státu, pak je možné se jen radovat, že příslušné orgány činí, co mají, a že někdo na tuhle žábu na prameni konečně zaútočil.
Zároveň platí, že premiér Nečas a celá vládní koalice nesou přímou politickou odpovědnost za to, na kolika státních úřadech a institucích dnes policie zasahuje. Vláda, která něco podobného připustila, nemůže s takovou zátěží dál pokračovat. Je ochromena i mezinárodní pozice České republiky. Předpokládám, že Nečas odstoupí a situaci bude muset řešit parlament.
Přál bych si, aby se našlo sto dvacet poslanců, kteří by hlasovali pro zkrácení volebního období a předčasné volby. Z této Sněmovny už nikdo žádnou silnou vládu nesestaví. A jakákoli provizória se nám v minulosti vymstila.
Úřednické vlády většinou potichu schvalují největší zločiny. Nikdy už nedokážeme, kdo se skrýval za miliardovými škodami, které způsobily. Není to jednoduché rozhodování necelý rok před volbami, ale nebylo by nejlépe co nejrychleji znovu rozdat karty?
Pokud ale bude Úřad vlády vymeten jako „peleš lotrovská“, pokud se prokáže, že byl skrz naskrz prolezlý korupcí, jaká je legitimita těch velkých a zásadních rozhodnutí, která v poslední době učinil? Jaká je legitimita rozsáhlé amnestie prezidenta Klause, kterou premiér Nečas potvrdil a vlastnoručně podepsal? Jaká je legitimita oněch církevních restitucí, které představují gigantický přesun majetku do privátních rukou — rozhodnutí, které bylo učiněno touto vládou nejtěsnější většinou v parlamentu proti vůli veřejnosti?
Uvidíme, co přinesou příští dny. Uvidíme, jak a kdo ovlivňoval rozhodování klíčových vládních úřadů. Kdo ví, možná se budeme ptát nejen po legitimitě, ale i po legálnosti včerejších rozhodnutí.