Eliška Wagnerová: Rozsah amnestie považuji za skandální

Vratislav Dostál

Při úvahách o amnestii měla být podle senátorky a bývalé soudkyně Ústavního soudu Elišky Wagnerové brána v potaz otázka náhrady škody poškozeným. Podle ní jde totiž o významný statek, který by měl korigovat úvahu o rozsahu amnestie.

Ministerstvo spravedlnosti zahájilo spolu s Vězeňskou službou ČR a dalšími složkami justice realizaci amnestie, kterou ve svém novoročním projevu vyhlásil prezident Václav Klaus. O tom, na koho konkrétně se bude amnestie vztahovat a kdo tedy bude propuštěn, rozhodnou v následujících dnech soudy v neveřejných zasedáních.

Když chcete pochopit, co se děje v domácí politice, stačí číst Deník Referendum. Podpořte nás!
×

Celkový počet osob, na něž se amnestie bude vztahovat, činí v tuto chvíli podle aktualizovaného odhadu ministerstva spravedlnosti 7416 a může se dále měnit. Bývalá ústavní soudkyně a senátorka Eliška Wagnerová v rozhovoru pro Deník Referendum zdůraznila, že při úvahách o amnestii měla být brána v potaz otázka náhrady škody poškozeným. Podle ní jde totiž o významný statek, který by měl korigovat úvahu o rozsahu amnestie. V tomto kontextu označila amnestii za skandální.

Média již spekulují, na koho se bude amnestie vztahovat. V mnoha případech se bude totiž týkat i kontroverzních kauz. Podle serveru iDnes.cz se nejspíš vztahuje například na případ kolem soudce Jiřího Berky. On a dalších osm lidí podle obžaloby způsobili falešnými konkurzy škodu za čtvrt miliardy korun.

Internetový deník Aktuálně.cz napsal, že Klaus svým rozhodnutím amnestoval také politiky z Dělnické strany sociální spravedlnosti (DSSS): jejího předsedu Tomáše Vandase a místopředsedy Jiřího Štěpánka, Petra Kotába a Martina Zbelu, kteří byli odsouzení za svá vystoupení na prvomájové demonstraci v Brně v roce 2009, kterou organizovala Dělnická strana spolu se Svobodnou mládeží Brno.

Podle Aktuálně.cz se amnestie dotkne také kauzy pádu Union banky, při které přišlo 130 tisíc lidí o téměř sedmnáct miliard korun. Bez trestu tak nejspíš skončí pětice tehdejších manažerů a členů představenstva banky Jiří Babiš, Miroslav Fučík, Tomáš Michal, Alena Pejčochova a Tomáš Seidler.

Server Novinky.cz ve středu odpoledne citoval pražskou vrchní státní zastupkyni Lenku Bradáčovou, podle které budou muset kvůli amnestii soudci zastavit třináct velkých hospodářských kauz, které tamní žalobci dozorují. Konkrétně uvedla například kauzy manažerů Komerční banky, fondu Trend, společnosti KTP Quantum, firmy Private Investors či případ miliardového krácení daní v rámci obchodů s pohonnými hmotami společností Bena a Tukový průmysl, v jehož rámci měl stát na daních přijít o přibližně 2,6 miliardy korun.

Bývalá politička Hana Marvanová pak na svém facebookovém profilu v úterý uvedla, že se amnestie bude týkat také aktérů kauzy H-sytém, Ladislava Tůmu, Jaroslava Eliáše a Jaroslava Vítka. Prezident totiž amnestoval i lidi, kteří jsou již více než osm let trestně stíhaní za činy, pro které jim hrozí maximálně desetileté vězení. „Bude to mít konkrétní dopady i na běžící případy, kde z důvodu průtahů, které často způsobovali sami obžalovaní, nebyl vynesen pravomocný rozsudek," varovala Marvanová.

„Kauzu H-Systém řeším od roku 1998, několik let trvalo, než se věc dostala k soudu, protože nebyl zájem věc vyšetřovat: stíhaní manažeři intervenovali u Šloufa, Heřmana a u Miloše Zemana. Před soudem se ukázalo, že se H-Systém týká nejen Šloufa a Zemanových lidí, ale i lidí blízkých Václavu Klausovi. I proto ta kauza trvá tak dlouho,“ vysvětlila Marvanová na svém facebookovém profilu.

Zastavením trestního stíhání těsně před vynesením pravomocného rozsudku se podle ní ruší i nepravomocná rozhodnutí o tom, že manažeři musí zaplatit poškozeným způsobenou škodu. „Okradli tisíc rodin o miliardu korun. Proto vnímám amnestii jako obrovskou nespravedlnost,“ dodala.

Wagnerová: Rozsah amnestie je skandální

Senátorka Eliška Wagnerová v rozhovoru pro Deník Referendum připomněla, že rozsah amnestie je věcí politické úvahy a ti, kteří ji podepisují, tj. vedle prezidenta i předseda vlády, za ní nesou politickou odpovědnost. „Sice nemám důvod nevěřit slovům Hany Marvanové o přátelských vazbách obviněných k místům, která mohla mít vliv na průběh trestního stíháni v kauze H-systém, ale měla by být slyšena i druhá strana než se vyřkne verdikt, byť morální,“ uvedla Wagnerová.

Má-li totiž kdokoliv poznatky o manipulaci trestních řízení ze strany státních orgánů, měl by podle Wagnerové iniciovat trestní stíhání osob, které do řízení zasahovaly. „Faktem z druhé strany je, odhlédnuto od konkrétních osob, že dlouhá trestní stíhání jsou zlo a stát by se měl intenzivně věnovat jejich řešení. Délka trestního řízení by se měla promítat do délky trestu pozdě vyměřeného. Neboť jen včas uložený trest je přiměřeným trestem, uvážíme-li, že samo trestní stíhání činí život stíhaného méně kvalitním,“ vysvětlila bývalá soudkyně Ústavního soudu.

„Samozřejmě, že tato úvaha předpokládá, že stát sám nerežíruje záměrné prodlužování trestního řízení, že jde ,jen ' o liknavost orgánů činných v trestním řízení,“ dodala Wagnerová s tím, že při úvahách o amnestii měla být brána v potaz i otázka náhrady škody poškozeným, což je dle jejích slov velmi významný statek, který by měl korigovat úvahu o rozsahu amnestie. „Upřímně řečeno, pod zorným úhlem právě důsledků pro poškozené vůbec nechápu politickou úvahu prezidenta, jakož i premiéra. Řekla bych, že je přímo skandální,“ uzavřela Wagnerová rozhovor pro Deník Referendum.

Amnestie, kterou spolupodepsal i premiér, promíjí nepodmíněné tresty uložené na jeden rok a méně; s podmínkami i některé delší. U lidí, kteří letos dovrší 75 rok, může jít o tresty až desetileté. Vztahuje se také na lidi, kteří jsou již více než osm let trestně stíhaní za činy, pro které jim hrozí maximálně desetileté vězení.

Amnestie se vztahuje také na lidí s podmínkou. Tu amnestie plošně ruší všem lidem nad sedmdesát let. Prezidentská amnestie dále maže také všechny dvouleté a nižší podmíněné tresty, totéž se vztahuje i na veřejně prospěšné práce a domácí vězení.

Naplnění prezidentova rozhodnutí zabezpečuje pracovní skupina, kterou vede první náměstek ministra spravedlnosti Daniel Volák. Jejími členy jsou dále generální ředitel Vězeňské služby ČR Pavel Dohnal, nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman a předseda kolegia předsedů krajských soudů Jan Sváček.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek předpokládá, že první vězňové by v rámci amnestie mohli být propuštěni ve středu. „V nejbližších hodinách začne maraton soudního rozhodování o každém jednotlivém případu, na který se prezidentova amnestie bude případně vztahovat,“ uvedl ministr na úterní tiskové konferenci. Blažek v této souvislosti uvedl, že předpokládá, že by se tato soudní jednání měla konat přímo ve věznicích, neboť by to celý proces naplňování amnestie výrazně urychlilo.

Podle Blažka se amnestie bude týkat především trestných činů, jako je maření výkonu úředního rozhodnutí, neplacení výživného či drobných majetkových deliktů. „Amnestie se netýká závažné násilné trestné činnosti,“ zdůraznil v úterý ministr. Dodal, že amnestii vítá, neboť se podle něj týká zejména trestných činů, na které by se měly uplatňovat spíše alternativní tresty. Generální ředitel vězeňské služby Petr Dohnal pak uvedl, že vzhledem k situaci v českém vězeňství prezidentovo rozhodnutí vítá.

Další informace:

Hrad.cz Prezident vyhlásil amnestii

ČT24.cz Klaus vyhlásil amnestii, věznice horečně chystají propouštění

Aktuálně.cz Tunelování bez trestu. Lidé z Union banky mají amnestii

iHned.cz Klausova amnestie zachránila před vězením korupčníka Janečku i Chvalovského

Novinky.cz Bradáčová: Stíhání se zastaví u třinácti našich velkých kauz

ČT24.cz Známých kauz, kterých se dotkne amnestie, přibývá

iDnes.cz Amnestie osvobodí zřejmě i konkurzního soudce Berku, dostane zpět miliony

Aktuálně.cz Extrémisté mají radost. Klaus amnestoval vedení DSSS

ČT24.cz Amnestie se může dotknout 6000 lidí — včetně Rolins a Trpišovského

    Diskuse
    MP
    January 2, 2013 v 12.48
    Naprosto skandální je omilostnění korupce
    Proč se Jiří Dienstbier nevyjádřil mnohem hlasitěji a ve více médiích? (Vím, že amnestii kritizuje, ale je potřeba to přece více medializovat!!)
    JK
    January 2, 2013 v 13.25
    Příšernost
    Tak se zdá, že pan Pitr, organizátoři H-systému, Chvalovský, soudce Berka se stamilionovými tunely z falešných konkursů. možná i Tykač a spol z "privatisace" Mostecké uhelné - ti všichni jsou z toho venku...... Tohle je lumpárna, na kterou nejsou dost silná slova.
    January 2, 2013 v 16.2
    ad Jiří Dienstbier
    Měl k tomu mít v 15:00 tiskovou konferenci. Ale do TV z toho nedali nic.
    Podle Blažka se amnestie bude týkat především trestných činů, jako je maření výkonu úředního rozhodnutí, neplacení výživného či drobných majetkových deliktů."

    Aha, tito lidé jsou většinou trestně stíháni déle jak 8 let, hmm...
    January 2, 2013 v 22.25
    NEJSEM PROTI AMNESTII
    Musím říci, že já s amnestií spíše souhlasím. Naopak se dost děsím represivity, která se dnes společností rozezněla a to včetně levice.

    Všechny amnestijní důvody jsou legitimní: věk, nízká výměra trestu i délka trestního stíhání nad 8 let.
    Všichni tvrdí, že u nás posíláme lidi do vězení i za věci, které se jinde vyřizují jinak (alternativními tresty, pokutami aj.). Za této situace amnestie má jednak pozitivní účinky pro odsouzené, jichž se týká, ale má i určitý význam symbolický, neboť upozorňuje na problém: opravdu je třeba změnit naši trestní politiku, zamezit diskriminaci odsouzených na trhu práce (čistý trestní rejstřík chtějí i na práci kopáče), která následně vede zase k recidivě (prý až 60% odsouzených). Doufám, že nikdo nepochybuje, že např. trestný čin zanedbání povinné výživy (=neplacení alimentů) je trestným činem chudých, kteří (byť samozřejmě něco zanedbali) nemají na to, aby to u soudu uhradili (bohatý to v pohodě udělá); tento trestný čin v řadě států prý vůbec nemají.

    Pokud jde o amnestování kauz probíhajících déle než 8 let, i toto je legitimní důvod (toto potvrzuje judikatura Štrasburského soudu i odborníci). Je pravdou, že je politicky necitlivé nepředpokládat, že v této skupině bude i – možná disproporčně – hodně majetkových a korupčních kauz, na které jsme nyní obzvláště hákliví. Ale to podle mého názoru nemůže vést k odsouzení celého opatření. Pokud souhlasím s tímto „amnestijním důvodem“ pak je třeba akceptovat i to, že se do něj vejdou i ty případy, které nám přijdou jako obzvláště hrozné (jako např. soudce Berka nebo H-Systém).
    Chtěl bych ale zdůraznit, že zastavení trestního stíhání nemá vliv na povinnost pachatele nahradit škodu, byť to samozřejmě může být nyní procesně těžší (např. poškození H-Systému budou muset podat další žalobu aj.).
    MP
    January 2, 2013 v 23.3
    P. Čižinský,
    naprosto nic nemůže omluvit amnestování korupce, reps. přesněji řečeno zastavení probíhajících kauz.
    A k té judikatuře Štrasburku: oni ale nepředpokládají, že u nás máme (měli jsme?) "justiční mafii". U nás zkrátka neplatí to, co ve vyspělé Evropě. Vždyť právě v těchto kauzách protahování soudního řízení nepoškozuje obviněné, právě naopak, oni na něm často mají zájem. V této věci nám Evropa opravdu, ale opravdu nerozumí...
    LV
    January 3, 2013 v 0.23
    Pane Čižinský,
    ponechme stranou úvahu, jestli se vůbec hodí jakákoliv forma amnestie do demokratické ústavy. Myslím, že ne, ale na to může mít každý svůj názor.
    Ale mýlíte se v několika základních věcech: ano, trestní politika je v tomto státě špatná a svědčí o tom mj. přeplněné věznice trestanci, kteří by v jiných zemích za svůj trestný čin vyfasovali pokutu, domácí vězení či podmínečný trest s pokutou. Za půldruhého roku tady budeme mít ovšem stejnou situaci: amnestie - neamnestie. A znovu se mýlíte při uvádění příkladu trestného činu vyhýbání se placení výživného. Všichni, kdo máme děti a snažíme se je vychovávat a uživit (a do dnes jsem myslel, že i ostatní, komu toto štěstí nebylo dopřáno či se rozhodli jinak) víme, že neplatit výživné je více než hanebnost - je to zločin, který soudná společnost trestá. Žádný soud nikdy neodsoudí nepodmíněně toho, kdo ze sociálních důvodů nemůže živit své dítě a jedná odpovědně, nevyhýbá se řešení sociálního problému svého a svých dětí. Ve vězení se ocitají pouze ti, kteří se tomu opakovaně vyhýbají, nedodržují dlouhodobě a opakovaně nejen domluvu mezi rodiči, ale také úřední a soudní rozhodnutí. Kdybyste o věci něco věděl, musel byste také vědět, jak směšně nízké alimenty většinou v této zemi jsou. 1500-2000 na jedno dospívající dítě je běžné! Jinou věcí je, že dnešní vězni nemají pracovní povinnost a bohužel ani příležitost, takže často nic nesplatí ani po odsouzení...
    Stejně tak se mýlíte ve věci odškodnění. Všichni ti dosud neodsouzení, jejichž procesy budou amnestií zastaveny, budou dál - logicky a de iure správně - nevinnými! Nikdo se už nikdy ničeho nedomůže. Klaus opět potvrdil čí je prezident a že tento jeho režim je kleptokracií. Dnes jsem opakovaně slyšel argument, že V. Havel amnestoval v lednu 1990 mnohem víc. Tak když mohl Havel, proč by ne Klaus. Však to také záhy všichni věděli, že tento symbolický (a velmi naivní) krok nebyl dobrý a většina gaunerů byla brzy nazpět, ovšem mezitím udělali mnoho zločinů. Myslel bych si, že jsme poučitelní. Ale je tu jeden základní rozdíl: odpovědnost za důsledky amnestie si V. Havel politicky nesl v době svého mandátu, protože tak učinil na začátku. Klaus končí. Důsledky poneseme zase jenom my... Zdravím Vás.
    January 3, 2013 v 1.33
    Všechny Klausovy amnesijní důvody jsou legitimní ...
    ... to píše pan Čižinský - věk, nízká výměra trestu i délka trestního stíhání nad 8 let. A ty "kolaterální škody" považuje pan Čižinský za zanedbatelné.
    Jenže mnoho lidí se domnívá, a já k nim patřím, že vedlejšími produkty Klausovy nehorázné amnestie jsou spíše ti čučkaři, co na ně rodiny čekají před basou, ale motivace byla jiná: osvobodit samotné symboly českého korupčního marasmu od devadesátých let až po skončení vlády Václava Klause. Soudce Berka nebo H-Systém jsou jen vrcholy ledovce, podobných jmen a firem bude přibývat. Proto Klausovu amnestii považuji za produkt organizovaného zločinu.
    January 3, 2013 v 9.4
    Vážená redakce, ctění levičáci, milí pravičáci
    1) President České republiky Václav Klaus je šmejd, který má velký podíl na zdevastování republiky. Podílel se na rozpadu Československa, a přispěl značnou měrou k nastolení několika vlád zlodějů a kriminálníkú. --- Až mne maně napadlo, že je škoda, že místě Pavla Vondrouše s jeho happeningem nebyl někdo, kdo by ho trefil pěstí do čelisti. ale to se u nás nekoná.
    V Čechách je totiž v módě mlátit poslance Dolejše, napadnout Bohuslava Sobotku, nebo házet vajíčka po Jiřím Paroubkovi.

    Compradorská buržoasie, kterou Karel Kosík kdysi nazval lumpenburžoasií, se bude dál paktovat s kdekým, podle vzoru různých diktátorů z Latisnké Ameriky.

    Člověk, který odchází z Hradu, sídla českých králů, by měl chodit kanálama nebo nejlépe odjet někam daleko, kde bude moci v klidu začít psát své paměti.--- Najde se ale pořád dost lidí, kteří ho budou v tom či onom omlouvat nebo ospravedlňovat.

    A také proto může Václav Klaus plivat do tváře občanů této země.

    2) Bavit se s lidmi typu Jiřího Hyldebranta (nejde mi o jeho osobu, je jen jedním v řadě podobných) mne už vážně nebaví. - Takže se s Vámi loučím. Beztak mi za pár dní předplatné vyprší.
    January 3, 2013 v 9.57
    Včera v Radiožurnálu paní Wagnerová rozmetala lži Jakla ohledně judikatury Štrasburského soudu a další. Doporučuji panu Čižinskému k poslechu.
    Jak píše pan Kopecký - jedná se Klausovo plivnutí do tváře občanům této země. Teď už je to neskrývané pohrdáni všemi, kteří nechtějí krást a podvádět. Všemi, kteří věnují veškeré životní úsilí naplnění práva a rozvíjení demokracie. Už se nám tento zloděj z Hradu vysmívá přímo do obličeje a svým gestem říká, že je takovým pánem, že si bude dělat co on chce a že pohrdá nějakými zákony, vytvořenými na ochranu občanů státu. Dal najevo, že jeho třída má v tomto státě imunitu.
    Já jsem také pro amnestii pane Čižinský. A hned napíši jakou. Amnestie na nedoplatky na zdravotních a sociálních pojíštěních vymáhaných desítky let zpetně na lidech bez majetku. Prominutí nezaplacených pokut v řádu několika stokorun, prominutí dalších drobných nedoplatků, ze kterých pak exekutorské mafie udělají lidem životně likvidační břemena. Tahla amnestie by mohla být spojena s amnestii na některé trestné činy, asi tak ve stejném rozsahu, jako to udělali Slováci.
    Tohle by bylo demokratické!
    Pane Kopecký, já jsem, od doby, kdy jsem se dozvěděl o rozsahu amnestie, neskutečně nasraný /dámy prosím o prominutí/. Proto vás chápu, někdy jsou debaty se zastánci tohoto prevítského systému, nebo přímo Nejvyšších Prevítů dost o nervy, ale měl by jste zvážit vaše rozloučení. Nejsem sám, komu by vaše příspěvky chyběly. Pomáháte mnohým z nás tříbit si názory, otvíráte nám oči. Proto by jste tu měl zůstat.
    + Další komentáře