Nic se neděje. Máme se dobře. Bylo hůř. Nestěžujme si
Aleš ChmelařPsychedelický optimismus Tomáše Sedláčka ohledně důsledků ekonomické krize zavírá oči před tím, jakých nových forem dnes nabírá ekonomické vydírání a xenofobní politika.
Tomáš Sedláček je můj oblíbený autor ekonomické fikce. Ač vycházíme z paradigmaticky docela odlišných pozic a jeho pohled na dluh a růst mě děsí, mám ho jako novináře docela rád. Kdovíproč cítím z jeho myšlení jakousi psychedelickou nezávaznost. A to beru jako dobrou věc. Je rozhodně slušným zpestřením jinak plochých textů z dílen ostatních PR ekonomů.
Jenomže snílkovství a nereálno musí mít své hranice. A z každého textu by mělo být jasné, že se jedná o vtip, hyperbolu nebo utopii. Mluvíme-li o něčem, co má být, je psychedelicky originální myšlení na místě. Mluvíme-li o tom, co bylo a je, tak bychom se měli držet při zemi. V textu, v němž Tomáš Sedláček banalizoval efekty krize, je zkrátka až moc fikce, zbožných a nereálných přání. A krásně vystihuje celý alibismus českého liberálního středu.
Nevinnost následků ekonomických problémů Tomáš Sedláček ilustruje na tom, že v USA se vojenský konflikt neobjevil, přestože americká krize byla vážnější než ta evropská. Sedláček zapomíná, že propad hospodářské aktivity byl v mnoha evropských zemích — a mezi nimi i v Německu — stejně drastický jako ve Spojených státech. Rovněž nezmiňuje, že meziválečná Evropa let byla chudší a válkou zdevastovaná. A rovněž neuvádí, že si mnohé státy — a z nich právě Německo — prošlo ekonomickými krizemi už před příchodem Velké deprese, že jim na krku visely reparace dnes srovnatelné snad jen s řeckým dluhem.
Jak můžete (můžeme) tvrdit, že se náme líp než před 10 lety? Vždyť to, jak se máme, nemá „společného jmenovatele“. Kdyby se všechno dalo „vyhodnotit“ či vyjádřit penězi, pak byste mohl mít pravdu např. o koupěschopnosti v přepočtu na průměrný plat. Možná se máme líp z hlediska konzumu, ale můžeme při otázce, jak se máme, odhlížet od toho, že máme méně důvěry v budoucnost, ba máme více strachu z budoucnosti… Cítíme se dehonestováni tím, že naši političtí představitelé ztratili smysl pro realitu, jsme znechuceni politikou, politiky i společností, která toleruje nestoudnost a ztrátu citu pro slušnost, spravedlnost a solidaritu.
A přece zbývá naděje, slabá naděje, že v konstatovaném zhrubnutí společnosti a růstu nespokojenosti, ba že s rostoucím zhnusením poroste i smysl pro vnímání deficitu lidského štěstí a smyslu pro slušnost… Že bude přibývat pozornosti, kterou snad začneme věnovat tomu, co nelze přímo penězi vyjádřit – totiž právě tomu, zda to nové, co prožíváme, přineslo víc štěstí; že se budeme schopni zaměřovat více se na to, co pociťujeme jako smysluplné, co vnímáme jako správné, dobré a solidární, co myslíme jako rozumné.
Z německých reparací toho na počátku roku 1933, kdy nastoupil Hitler, moc nezbylo.
Řada mezinárodních jednání v dvacátých a třicátých letech, až se závazky Němců přehodnotili - a vždy směrem dolů - nikam jinam ...
Hyperinflace byla nechutná záležitost - ale krize je něco zcela jiného.