Chceš-li odmaturovat ze Základů společenských věd, přetvařuj se

Josef Patočka

Celkově odbyté téma globální ekologické krize je v přípravě na maturitu i v maturitním testu zpracováno z ideologicky předpojatých pozic.

Téměř každý letošní oktaván, který se chystá k maturitě ze „základů společenských věd“, si v knihkupectví zakoupil příslušnou brožuru z edice „Odmaturuj!“ nakladatelství Didaktis. Přestože se ale nová učebnice pyšní svěžím zavnějškem, přinejměnším v kapitole o mezinárodních vztazích je zažloutlá nekritickým opakování mýtů a stereotypních tvrzení fosilního charakteru.

Tématu popsanému jako „Zhoršování kvality životního prostředí“ se Odmaturuj ze společenských věd věnuje na jediném místě v krátkém odstavci. Na jeho počátku shrnuje celkovou ekologickou situaci naší planety takto: „Vyspělé země, které jsou způsobem svého života největší zátěží pro životní prostředí, stabilizovaly a postupně i zlepšují životní prostředí. V chudých zemích naopak dochází k radikálnímu zhoršování, protože vlády nemají dostatečné finanční prostředky na ekologické aktivity."

Růžky tu na nás z knihy vystrkuje starobylá neoliberální doktrína o třešničce na dortu: jakoby si na ochranu životního prostředí bylo zapotřebí nejprve vydělat. Nejdříve ekonomická prosperita, potom příroda. O tom, jak jen mohlo „životní prostředí“ přežít desítky milionů let bez lidí, jejich finančních prostředků a ekologických aktivit, učebnice nehovoří.

Pokud by nás ale povrchní způsob, jímž učebnice informuje o změnách klimatu či konejšivé vyprávění o tom, kterak OSN a EU s příslušnou vážností jednají o myšlenkách udržitelnosti, přece jen ponechaly v nejistotě o tom, co si do pomaturitní dospělosti o ekologické otázce pamatovat, nezoufejte; příslušná otázka v příloze s cvičnými testy vás na pochybách nenechá.

×