Tajemství velorexu

Ondřej Vaculík

Výrobní družstvo Velorex, vyrábějící za minulého režimu tříkolové vozidlo pro invalidy, bylo šťastným způsobem, jak překonat nedobré poměry. Byli by dnes např. spisovatelé a umělci schopni společně konat něco k překonání poměrů dnešních?

Ono podivuhodné, směšné tříkolové vozidlo nebylo velorexem od svého vzniku; první vozítka (v roce 1948) jejich konstruktéři bratři František a Mojmír Stránští nazvali Oskar — jako „na OSe jezdící KÁRa“. To jsem se dočetl v knize Velorex, kterou napsal Ivo Fajman (vydala ji Grada Publishing, a. s., v roce 2010). Autor sice popisuje historii velorexu, vývoj jeho konstrukce, uvádí nezbytné technické parametry a zajímavosti, ale hlavní sdělení tkví v něčem jiném: Zaznamenává osudy lidí spjatých s výrobou motorových tříkol i dobové souvislosti, dané novými, nepříznivými politickými poměry, jimiž si velorex dokázal proklestit svébytnou cestu — vlastně jako jejich kuriózní představitel.

Po znárodnění průmyslu, zákazu soukromého podnikání a zavírání živností se výrobní družstva stala jediným prostředím, kde lidé alespoň do jisté míry mohli uplatňovat svou tvořivost, schopnosti a prosadit program, který přímo nediktovala strana. Bratři Stránští sami nabídli ministerstvu zdravotnictví výrobu úsporných vozidel pro invalidy, povětšině ještě válečné. Podle Fajmana z ministerstva neodešli, dokud příslušné povolení nedostali.

Svůj výrobní program, vyvinutý už v nuzných protektorátních poměrech, zaštítili nezpochybnitelnými sociálními ohledy, pro něž byl právě motoristický minimalismus tříkol nejpříhodnější. A zároveň i pro poměry, jež oplývaly jen minimálními výrobními a pracovními možnostmi ve volném, občanském sektoru. Konstrukce velorexu je geniálním východiskem, ba únikem z poměrů, jež ochromily, zmrzačily společnost tak, aby sama, bez strany a vlády, ničeho nebyla schopna. Svařované trubky, koženka, motocyklová kola a motor z jawy péráku ještě byly na hranici možností .

×
Diskuse
PH
February 12, 2013 v 21.54
I pro tři lidi
Pamatuji, jak jsme jeli ve velorexu i ve třech, sice jen z Vackova na Olšany do restaurace, ta třetí schoulená pod zadním okénkem ...
Výrobní družstva by mohla skutečně být cestou ze současné krize - alespoň počínaje lokální úrovní. Přemýšlím, zda by mohla být zakladatelem i obec?
Klíčové hnutí chystá na květen konferenci o sociální trojčlennosti, o penězích bez úroku - i zde bychom mohli nalézt inspiraci.
February 13, 2013 v 8.59
Něco je špatně
Petře, současnou krizi, o níž píšeš, tu máme zhruba už pátým rokem a žádný boom výrobních družstev se nekoná. Já si s tím lámu hlavu už asi 4 roky, ale jen ve svém volném čase :-). Také sleduji nadšení Alternativy zdola (a lidí kolem soc.dem. a Trastu pro ekonomiku a společnost atd. atp.), které ale není o moc plodnější než stálá "oficiální" nabídka rady a pomoci při založení družstva od SČMVD (http://www.scmvd.cz/). Inspirace vidím habaděj, ale jako by "život byl jinde". Kde a proč?