Mučení Tomia Okamury
Václav KrajňanskýÚstavní soud důkladně vypořádal úplně všechny námitky stěžovatele a senátora Tomia Okamury. Voličům v jeho senátním obvodě gratulujeme.
Věřte nevěřte, Justiční akademie začala v minulém roce pořádat kurzy tvůrčího psaní pro soudce. Formální přesnost, kterou si právní práce žádá, totiž vede k tomu, že soudy z pohledu stylistiky vydávají neúměrně komplikovaně psaná rozhodnutí. Těm kromě veřejnosti přestávají rozumět i samotní mistři tak zvané právničtiny.
Kdo ale rozhodně školení v tvůrčím psaní nepotřebuje, je Ústavní soud. Svého času se Sir Humphrey Appleby proslavil dokonale zvládnutým uměním nečitelnosti politické rétoriky a ohýbání fakt. Zatímco královnin rytíř a věrný služebník si vypomáhal škálováním množství nicneříkajících frází, Ústavní soud dotáhl pověstný český smysl pro kvalitní humor na novou úroveň. Staví jej totiž na přesně opačném způsobu mluvy — naprosté formální přesnosti.
Kontext: Tomio Okamura podal ústavní stížnost týkající se řady okolností kolem prezidentské volby. V ní kritizoval i to, že sběr podpisů mezi občany vypadal často „tristně“ či „nedůstojně“, třeba když probíhal „před nákupními centry“. Tím prý docházelo k porušení článku 3 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv. Toto krátké ustanovení pod nadpisem Zákaz mučení říká, že „Nikdo nesmí být mučen nebo podrobován nelidskému či ponižujícímu zacházení anebo trestu.“ Právní problém tedy zní: Lze sběr podpisů považovat za týrání či nelidské zacházení?
Takovou námitku nelze ve střízlivosti vyložit jinak než jako cílenou provokaci či přinejmenším hloupost. Avšak Ústavní soud, jak dokazuje úryvek z odůvodnění nálezu k Okamurově stížnosti, zachoval chladnou hlavu:
„Pokud jde o námitku porušením čl. 3 Úmluvy, není z ústavní stížnosti zřejmé, v čem konkrétně se v napadených rozhodnutích Ministerstvo vnitra a Nejvyšší správní soud dopustily na stěžovateli ponižujícího a nelidského zacházení, případně až mučení, kterážto jednání jsou citovaným ustanovením Úmluvy zakázána.
Ústavní soud proto nejprve vážil, zda s ohledem na absurdnost takového tvrzení nešlo ze strany stěžovatele, resp. jeho právního zástupce, spíše o omyl v psaní a překlep v označení čísla článku Úmluvy. V normativním okolí tohoto článku se však v Úmluvě vyskytuje toliko ustanovení o právu na život a (čl. 2) a zákaz nucených prací (čl. 4), které jsou zřejmě k dané věci obdobně relevantní či ještě méně relevantní.
Vzhledem k tomu, že stěžovatel tuto námitku zopakoval také ve své replice, přikročil nakonec Ústavní soud k jejímu vypořádání. Pokud stěžovatel považuje za nelidské a ponižující zacházení vlastní shromažďování podpisů podporovatelů, je třeba předně uvést, že k této aktivitě nebyl státní mocí nikterak nucen.
Sám stěžovatel tuto námitku nijak nekonkretizoval a Ústavní soud ani neshledal, že by realizace petičního práva a občanské iniciativy v podobě sběru podpisů podporovatelů kandidáta mohla či měla nabývat podoby nelidského a ponižujícího zacházení. Ostatně ze stížnosti není ani příliš zřejmé, zda subjektem tvrzeného porušení čl. 3 Úmluvy měl být stěžovatel jakožto kandidát, nebo občané soustřeďující jeho podporu.“
Nezbývá, než se potěšit nad tím, že v době ekonomických problémů, krize důvěry ve státní instituce a odcizenosti od politiky zůstává pořád někdo nad věcí a dokáže se na svět i ze střední Evropy podívat s humorem. Závěrem podotýkám, že na jakékoliv informace ohledně mučení občanů prezidentskými kandidáty (a naopak) se vztahuje ohlašovací povinnost, nejlépe na tel. č. 158.
Naopak se ÚS ještě dosti držel, když se obdobně nevyjadřoval k možnému porušení ustanovení jednoho z protokolů EÚLP ze strany MV a NSS, který však ČR nikdy neratifikovala.