Mágové se klanějí

Ivan Štampach

Klanění tří mágů před Plností, která se zjevila v dítěti, ukazuje na pravý cíl magie — rozvinout božský potenciál lidství, jeho skutečnou moc, nikoliv falešnou moc peněz.

Včerejší oslavou Epifanie pozvolna doznívá vánoční období započaté adventem. V jeho středu je ta nepravděpodobná událost, jíž spekulativní mluva vyjadřuje tak, že sama Plnost se odhaluje, stává se přítomnou a přebývá v člověku. Tělem, tedy člověkem se stal Logos. Tento víceznačný výraz má bohaté souvislosti, např. se shromažďováním a zachycováním a též s kladením. Nejznámější je však souvislost s mluvou. Logos je (také) slovo či výpověď.

Položme si otázku, čím se mluva liší od pouhého vydávání zvuků. Ze zvuků nebo skvrn na kontrastním podkladu se mluva stává tím, že je tu význam. Hlas či písemný záznam je vnější a význam či smysl vnitřní stránkou slova. Slovo je myšlenkou, která nezůstala skryta, nýbrž se projevila. Božský Logos je myšlenkou kosmu. Kosmos je opak chaosu. Není to nahodilý, nepochopitelný výskyt jevů. Má řád a je proto srozumitelný. Kosmos je vnější stránkou božského slova. Celkem světa se manifestuje. A teď to nepředstavitelné: Božské Slovo se manifestuje v dítěti, které se narodilo v rodině obyčejných lidí na periferii Římské říše, v bezvýznamné okrajové provincie Iudea v městečku Betlémě při příležitosti sčítání lidu, kam musela rodina dorazit ze svého bydliště Nazaretu, a protože se pro ní nenašlo důstojné místo k přenocování, uchylují se Josef a Maria v pokročilém těhotenství snad do jeskyně, k jeslím, kam se chodí krmit zvěř.

×
Diskuse
RP
"Nemusíme se hlásit ke křesťanství jako ideologii a jako instituci, a přesto k nám tato legenda, tento archetypální příběh promlouvá o tom, co je skutečně důležité. Vede nás k hledání alternativ..." Děkuji za tato slova. Amen, ať se stanou skutkem.
January 8, 2013 v 5.43
Zajímalo by mě,
zda slova "moudrý, mudrc", rusky "му́дрый, мудре́ц", nějak souvisí s indickým "mudra" (viz např. jóga mudra) - údajně to znamená "symbol, gesto, znamení", což byl možná způsob, jakým se moudrost vyjadřovala (mimo slovní vyjadřování). Předpokládám totiž, že takový způsob nebyl omezen pouze na hinduistickou a budhistickou tradici, nýbrž se vztahoval k mnohem starší tradici (která se šířila dál), a že významová souvislost pojmů se mohla objevovat v různých indoevropských jazycích. Učenci (mudrci, mágové) patrně předpokládali, že existuje i jiná moudrost (snad boží?), která vůbec není vyjádřitelná slovy ani těmito symboly, obvyklými mezi učenými lidmi, a domnívali se, že je ztělesněna právě v dítěti, za nímž se vydali.