Šeď volebních kampaní
Pavel ŠaradínNaše volební kampaně jsou stereotypní a nudné, jen malá menšina kandidátů se pokouší o nějakou inovaci.
Minulý týden jsem se jen letmo dotkl volebních kampaní před krajskými volbami. Ve třetině obvodů se budou konat rovněž senátní volby, ale to nyní opomiňme. Napsal jsem, že kampaně jsou zatím poněkud nudné. Jako by odrážely současnou politiku. Holt někdo musí vyhrát, tak nějak asi vyhraje. Někdo musí být druhý, třetí, někdo pak poražený trochu, někdo úplně. Přitom počet nerozhodnutých voličů bývá zpravidla kolem 30 procent. Je o co usilovat.
Sociální demokracie by si nepochybně chtěla zopakovat úspěch z roku 2008. Její postavení tehdy bylo mimořádné, tak markantní náskok si letos nevytvoří. Přes veškerou snahu nemá velký nápad, jak mobilizovat voliče, a říkat, že vláda je špatná, tak úplně nestačí. Vůle k zásadnímu vítězství z ČSSD cítit není.
O první místo na pravici soutěžily dlouho TOP 09 a občanští demokraté. Chvíli to vypadalo nadějně pro Miroslava Kalouska a jeho stranu. ODS se rozkládala sama, ale poslední události na ministerstvu práce a sociálních věcí nepochybně sníží počet těch, kteří byli rozhodnuti podpořit stranu propagující život bez dluhů. Šiškova miliarda, o níž se teď píše v novinách, je nyní pro TOP 09 příliš velkou pohromou.
Člověk si tak nějak vzpomíná na s určitou nadsázkou drobné peníze dvou sponzorů ODS, Lájose Bácse a Rádjiva M. Sinhy. Nebo na kufřík Pepy z Hongkongu. To byly časy, chce se říct. Povedených kampaní je málo. Možná jsou si politici vědomi toho, že špatné zboží nelze prodat prostřednictvím žádné reklamy. Člověk má pak potěšení alespoň z něčeho, co sice moc nepomůže, ale je to povedené. Jako třeba předvolební spot Pavla Lukši z TOP 09.
Zajímavé je, že tvůrci kampaní mají desítky ba stovky nejrůznějších vzorů v zahraničí. Už jen to, co nabízejí sociální sítě, by vydalo na několik monografií. U nás, až na pár výjimek mladších kandidátů, takřka nic. Kampaně mohou být levné a účinné, stačí se podívat na některé guerillové kampaně. Inovace po česku? Mladí konzervativci se představují v besedách Martina Veselovského, které jsou vysílány naživo, jako studenti a pokládají svému kandidátovi otázky, na něž on dokáže, světe div se, odpovídat naprosto přesnými údaji. Bez jakékoliv přípravy, to už stojí za předvolební úvahu.
Nebudeme to mít my, voliči, pokud nejsme zcela loajálními nějaké straně, o příštím víkendu lehké. Koneckonců jako téměř každé volby. Zase budeme vybírat tu nejlepší možnost ze všech špatných, ale to je jeden z principů zastupitelské demokracie. Bohužel a bohudík.
Spot propagující volební účast: www.sblizenipolitikou.cz