Kampaň pro kočku? Jde to i jinak, ale...

Petr Jedlička

Vizuální stránka české předvolební kampaně má jistě své rezervy, kaňky i boty. Místy člověka dokonce uráží. Je to však ve světě o tolik lepší? Leccos napoví srovnání s artefakty, které zůstaly po nedávné kampani ve Velké Británii.

Četní sloupkaři-kolegové, naposledy pak Lukáš Jelínek, se tu v posledních týdnech pozastavovali nad kulturou, respektive kulturností české předvolební kampaně. To je dobře. My se ženou sice televizi nemáme, takže jsme politické reklamy částečně ušetřeni, ale hned za domem nás každé ráno obšťastňuje sněhobílý Miloš Zeman a medonosný Jiří Paroubek. V noci nám zase dík gigantickému Petru Nečasovi lezou kočky do postele, protože obraz volebního lídra ODS září tak, že může směle navádět letadla. Je to skutečně na pováženou..., zvlášť když se vezme do úvahy, jak kočky rády bufetí v popelnicích.

Ale ještě horší jsou ta předvolební sdělení. Toho si všímáme asi všichni, zejména u protikampaní. Stěžejní otázky nicméně položil už Martin Raus: Opravdu musí většina předvolebních sdělení apelovat na emoce? Skutečně musí být vizuální kampaň vedená způsobem, který uráží inteligenci i celkem normálního voliče? A opravdu to nejde jinak?

Zdravý rozum pochopitelně říká, že jde. Jenomže jak? Abych ulevil kočkám i svojí zvědavosti, zkusil jsem ještě pohledat artefakty z nedávno skončené kampaně v Británii a vizuální stránku srovnat. Británie, toť přeci kulturní pojem — když ne tam, tak kde jinde. A na první pohled je rozdíl skutečně ohromný. Zde jen několik příkladů.

Vizuální projev ČSSD znají všichni, zůstanu tedy u labouristů. Z hlavní televizní upoutávky raději vynechali svého nejlepšího diskutéra v zemi a využili profesionální stylizované provedení:

×
Diskuse
May 24, 2010 v 7.14
US příklady
Kampaně u nás se mnohem víc podobají kampaním v USA, které jsou hodně emocionální, možná i proto, že za některými stojí americké agentury. V každém případě i tam se najdou výborné příklady kombinace argumentace s emocí, za pozornost stojí zejména klipy z anti Bushovské kampaně demokratů, která proběhla formou celonárodní videosoutěže Bush in 30 seconds http://www.moveon.org/bushin30seconds a následně pak kampaň pro Obamu na http://www.obamain30seconds.org.

Ve Spojených státech lze najít ovšem i geniální zenový politický klip, na který mě před dvěma lety upozornil Jakub Patočka, který tehdy psal o pozoruhodném prezidentském kandidátovi Miku Gravelovi, jenž je jeho protagonistou. Klip je zde: http://www.youtube.com/watch?v=0rZdAB4V_j8

Obecně se mi zdá, že mediálními démonizačními hony i politickými stranami vyvolávaná míra nerespektu vůči politickým exponentům jiného názoru (výborně to v jednom ze svých textů popsal Jiří Pehe na příkladu Jiřího Paroubka) vede celý diskurz kampaně k takové křeči, že na věcná programová sdělení volebních artefaktů (ať už klipů či plakátů) už nedojde často ani ve fragmentární podobě
May 24, 2010 v 7.53
Paroubek
Souhlasím. Mám z důvěryhodného zdroje, že americká poradenská firma tlačila v roce 2006 předsedu ČSSD k buldozerské image. Její experti měli zjištěno, že Topalánek proti silnému (a siláckému) protivníkovi neobstojí, a tak radila rozhodné až konfliktní vystupování, respektive co nejvýraznější vymezení se vůči protivníkovi. Se strašením modrou totalitou se pak ČSSD na ODS skutečně dotáhla, přestože náskok byl ještě půl roku zpět ohromný. Myslím, že kousek pravdy má i Jiří Havel, když píše, že kdyby negativní kampaň nezabírala, strany by se jí jistě vyvarovaly....

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-havel.php?itemid=9891