Kdy lépe a kdy hůř?

Ivan Štampach

Devadesátá léta minulého století ukončila tisíciletí a 11. září zahájilo novou epochu v lidských dějinách. Svět byl znovu rozdělen na říši zla a říši dobra. Účelu bylo dosaženo a liberální atmosféru nahradil nový konzervativismus.

Některé průzkumy stranických preferencí a konstrukce volebních modelů přičítají komunistům až dvacet procent. Poté, co orgány činné v trestním řízení ve velmi vhodné době na začátku předvolební kampaně do krajských zastupitelství, do Senátu a na prezidenta republiky odhalily, že opoziční David Rath možná dělá stejné lumpárny jako neodhalení vládní politici, klesá přízeň pro sociální demokracii. Voliči však podle všeho neodměňují pravici za chrabré činy její justice. Věci veřejné se propadly do neviditelnosti, občanští demokraté a konzervativci (z TOP 09) zůstávají v propadu. Na druhém Kubiceho předvolebním triku zjevně vydělali komunisté. Dvacet procent, to je každý pátý člověk. Z každé pětičlenné rodiny jeden. Na zalidněných ulicích potkáváme voliče komunistů každých několik vteřin.

Lidé z mého okolí, kteří se ještě nevymanili ze starých témat a nevšimli si, že čas přinesl nové otázky, řeší, jak je tento posun preferencí možný. Děsí se, kolik lidí říká, že „za komunistů jsme se měli lépe“. Znám paní, jejíž manžel byl za minulého režimu umělecký kritik a publicista, který tehdy každou větou potvrzoval svou nezávislost na vládnoucí ideologii, což mu zjevně nebránilo u své činnosti setrvat. Ona sama pracovala ve státní kulturní instituci. Oba žili bohatým kulturním životem mimo jiné prostřednictvím bytových seminářů, jakož i hojného přísunu samizdatové a tamizdatové (exilové) literatury. Dnes tato dáma vydá celý svůj plat na pouhé nájemné. Aby zaplatila ostatní platby za bydlení a aby její nejbližší měli co jíst a co na sebe, věnuje se po zaměstnání dvěma dalším náročným pracovním aktivitám. Času na čtení, výstavy, divadla, koncerty a filmy zůstává velmi málo. Ale nechápe, proč někdo vidí současné poměry kriticky. Pokud se jí přece jen něco na současné vládní politice nelíbí, je to například to, že hendikepovaní dostávají státní podporu. Čekali byste, že jde o nějakou krutou, necitlivou osobu. Pravý opak je pravdou. Vidí utrpení v historii i kolem sebe a aktivně pomáhá potřebným. Jediným problémem je to, že nevidí svět reálně, takový, jaký je, nasadila si brýle mámení. Uvízla v ideologickém schématu, v černobílém vidění zlých komoušů a hodných demokratů.

×
Diskuse
July 9, 2012 v 20.45
Kdy lépe a kdy hůře závisí mimo jiné i na tom, zda je člověk "sparťan" nebo "slávista", jak o tom trefně píše v diskusi pod článkem "Dejte mi peníze, zachráním kapitalismus" pan Konvalinka. Ačkoliv, jestli jsem to správně pochopila, on sám se za fanouška s ideologickými brýlemi nepovažuje, nýbrž je přísně objektivní; jak jinak, že?
Já si myslím, že patrně neexistuje režim, který člověka učiní automaticky svobodným. Slavoj Žižek by řekl, že skutečná svoboda je něco docela jiného, než možnost volby mezi jahodovým a vanilkovým pudinkem. Většina lidí si však svobodu takto představuje. Někteří z těch, co byli dřív posedlí touhou po takové pudinkové svobodě, zjistili, že je podmíněná schopností opatřit si na pudink peníze, zatímco dříve byl k dispozici jen jeden druh pudinku, ale ten aspoň měli jistý. Možná by se docela rádi k tomu vrátili. Jiní se zase zoufale snaží dokázat si, že právě oni patří mezi ty schopné, kteří si tu pudinkovou svobodnou volbu zaslouží, i kdyby se měli udřít. Zejména tehdy, když dříve patřili k bojovníkům proti režimu jednotného pudinku. V současném systému se vší silou snaží vidět svou představu svobodného světa. Člověk potřebuje nějakou ideologii, aby si vyložil svět a aby si zdůvodnil svůj postoj k němu. Ale pozor, nic se nemá přehánět. Ideologie se časem může natolik vzdálit od pravdy, že někteří lidé mají díky ní téměř klapky na očích, nicméně se jí přesto dál drží, protože by si museli přiznat, že se mýlili (což je nepříjemné), a protože nemají, čím by ji nahradili. Ztráta ideologie se totiž někdy podobá Wolkerově "Těžké hodině".
Jsou takoví lidé svobodní? A co je to vlastně svoboda? Není to spíš kategorie, která vychází zevnitř a vyžaduje odvahu, než něco, co je nám dopřáno někým zvenčí?