Oběti kapitalismu - hold dílu Dariny Alster
Adam BorzičUmělkyně Darina Alster v rámci Festivalu performance představila své dílo Pomník obětem kapitalismu. Zatímco oběti hnědé i rudé totality se pyšní mnoha pomníky a uměleckými díly, kapitalismus z logiky věci zatím takový pomník neměl.
V pátek 25. května tohoto roku představila umělkyně Darina Alster v rámci Festivalu performance své dílo Pomník obětem kapitalismu. A byl to pomník pravý, poctivý, kamenný, do něhož byl vyryt zmíněný, pozlacený název. Místo performance, tj. instalace pomníku bylo vybráno zcela záměrně, Darina svůj pomník umístila na Václavském náměstí. Den na to už byl fuč, s čímž jeho autorka počítala, leč i tak toto dílo splnilo svůj účel. Následující text nechce být opožděnou recenzí tohoto uměleckého aktu, nýbrž rozvažováním, které tento akt vyvolal. Současně bych ho rád pojal jako hold či blahopřání této pozoruhodné ženě a výrazné české umělkyni, která dnes slaví narozeniny (kolikáté coby gentleman pochopitelně neprozradím) a která tímto pozoruhodným dílem přispěla umělecky k systémové kritice.
Pomník obětem kapitalismu tak rozšířil řadu pomníků obětem válek a totalitních režimů. Zatímco oběti hnědé i rudé totality se pyšní mnoha pomníky a uměleckými díly, kapitalismus z logiky věci zatím takový pomník neměl, což je logické vzhledem k tomu, že v něm žijeme. Jeho zastánci by zřejmě podotkli, že na rozdíl od zmíněných politických systémů, oběti nemá a proto ho netřeba. Nejlepší ze všech možných systému má ale ruce od krve pořádně zabarvené, jen jsou jeho oběti mediálně jaksi méně viditelné, jen je poněkud rád přehlíží, a navíc jsou rozloženy do více staletí. Respektive svůj podíl na jejich viktimizaci všelijak zlehčuje či popírá. Není to tak dávno, co se tehdejší (dnes bývalý) londýnský primátor, přezdívaný Rudý Ken, omluvil za zločiny kolonialismu. Konzervativci tehdy spustili povyk a ani neoliberalismem vypreparovaní labouristé, z jejichž řad pocházel, radostí neřvali. Zkrátka, Ken šlápl naší civilizaci či systému na kuří oko. Fakt, že bohatství západního světa do velké míry vyrostlo na drancování celých kontinentů a de facto otrokářském systému, nebylo radno připomínat, zvláště z tak vysokého postu.
A pro pana Veselého - jen malé upřesnění - nacismus i všechny ostatní formy politiky jsou taky kapitalismus, samotnou existenci nacismu i Pinocheta můžete klidně přičíst k zločinům kapitalismu - ekonomicko-vlastnicky je to totéž - Komunistická internacionála kdysi ve třicátých lketech definovala fašismus jako diktaturu monopolnbího kapitálu ( i když v ní významně účinkuje to, co bychom dnes nazvali "středními vrstvami" a třeba i část proletariátu). A ještě - zločiny v Číně počínaje Tengem - to jsou zločiny bývalé třídy řídícího aparátu z protosocialismu, která se kapitalizuje, Čína není o komunismu či socialismu, ale o obnově kapitalismu, i když ekonomicky úspěšnější než neudržitelný protosocialismus- tohle pomalu dochází i militantním stalinistům v KSČM, ale někeří tu Čínu zuřivě brání. Bohužel.
A s trochou nadsázky doplňuji pana Hellera. Nejen fašismus, nacismus a hitlerismus jsou kapitalismem. On i ten protosocialismus, minimálně v provedení Stalina, lze nazvat kapitalismem. Vždyť mnoho přemýšlivců ho dneska nazývá státním kapitalismem.
Fašismus je kapitalismus, který se dostal do krize, takže neprosperoval, přičemž se vládnoucí třída tak obávala socializace, že zavedla diktaturu na obranu vlastnictví, s podporou příhodné ideologie.
"Reálný socialismus" čili protosocialismus nebyl kapitalismem, nýbrž pokusem uniknout kapitalistické logice zestátněním výrobních prostředků a zavedením zvláštního režimu řízeného byrokracií na vymezeném území. Logika světového systému, která nesnese výjimky, ho smetla a strhla zpátky do hlavního proudu.
Kapitalismus je však limitován svými neřešitelnými rozpory, takže vývoj nekončí.
Pane Hošku - díky za pochvalu, od Vás si ji moc vážím - je si dovoluji připomenout, že nesouhlasím s tím, aby byl protosocialismus jakožto celý systém a především jako forma vlastnictví ztotožňován s něčím jiným (jsou názory, že to byl asijský výrobní způsob, feudalismus, státní kapitalismus). Jistě mne pane Hošku nebudete podezřívat, že můj nesouhlas je motivován snahou bránit protosocialismus před kritikou - to v žádném případě. Jen mne můj celoživotní výzkum ukázal, že byl prostě jiný a měl své vlastní průšvihy a taky zločiny, které jen jevově vypadají jako stejné s průšvihy a zločiny těch ostatních systémů. Aby se už nilkdy nemohl vrátit a své průšvihy zopakovat, je nutné přesně vědět, v čem spočívaly ty jeho, jinak je nelze odstranit.Jeho vládnoucí třída, která byla nositelem průšvihů, ale i kladů systému, byla prostě jen jiná (neříkám lepší) než ty ostatní, v jiných systémech.
Ta jinakost protosocialismu se strašně těžko v abstrakci vysvětluje, tady na to není místo, jenom zdůrazním, že šlo o neúplnou dominantní roli aparátu ve vlastnictví, že ji nemohl realizovat jako jednotlivec, ale jen v určité velmi nedokonalé souhře všech lokálních funkcí, přičemž účinné mechanismy k tomu slaďování lokálních funkcí chyběly - každý článek sledoval jen svou dílčí logiku a chyběl trh,který by to všechno převedl na společného jmenovatele. No s to zase vyžadovalo politickou monolitnost a vylučovalo demokracii atd. atd. Elita jen dokázala do jisté míry spravedlivě - t.j. rovnostářsky a subjektivisticky, rozdělovat společné bohatství, takže nikdo nebyl úplně dole s nikdo nebyl zase tak moc nahoře. Ale nemohlo to vydržet věčně, newbylo to efektivní ve vztahu ke zdrojům. To je jen první přiblížení k podstatě problému.Jinak viz naše knížka Heller, Neužil s kol., Kdopak by se Marxe bál?, Futura a.s., Praha 2011, k dostání v prodejně Futury v Praze v budově ÚV KSČM, druhé patro, cena 300 Kč.
Tu reklamu dělám jen z ideových důvodů, já z prodeje té knížky nemám ani haléř a z jejího napsání jen 2000 Kč.
Je možné si do Futury napsat, pošlou na dobírku.