Studie: Apple by vydělával i při výrobě doma, v Číně má jen vyšší zisk

Petr Jedlička

Podle zjištění britského think-tanku CRESC se marže z produktů známé společnosti vyrábějící dnes v Číně pohybuje okolo 70 procent. Po návratu do USA by sice klesla, ale jen o třetinu. Přesun výroby do Asie se přitom stále prezentuje jako nevyhnutelný.

Když se americký prezident Barack Obama ptal loni v únoru zakladatele a tehdejšího ředitele Apple Inc. Stevena Jobse, co by přimělo jeho společnost vyrábět opět v USA, dostalo se mu odpovědi: „Pane prezidente, ta (pracovní) místa se už nevrátí.“ Newyorské Timesy pak otevřely téma v řadě článků, v nichž na základě výpovědí zástupců korporací dospěly k obecně rozšířenému závěru: americká pracovní síla je pro potřeby Applu a podobných společností příliš drahá, v dostupných cenových relacích málo kvalifikovaná a nedostatečně flexibilní. Pokud chce Amerika začít zase růst, je zapotřebí toto změnit.

Britský think-tank Centrum pro výzkum socio-kulturní změny (CRESC) fungující při Manchesterské univerzitě se letos na jaře rozhodl k věci vrátit a zjistil překvapivé. Jeho výzkumníci zpracovali při analýze obchodního modelu Apple Inc. studii výroby telefonu 4G iPhone, která dokazuje, že by společnost při případném návratu výroby do USA i za současných podmínek stále vydělávala, a to značně.

Na téma v novém kontextu v pondělí upozornil Aditya Chakrabortty v listu The Guardian.

Slavná zařízení typu iPhone, iPad či iPod vyrábí pro Apple v Číně nadnárodní společnost Foxconn sídlící na Tchaj-wanu. Za výrobu jednoho 4G iPhonu účtuje Applu 178 dolarů 45 centů, z čehož zaplatí dělníkům za práci 7 dolarů a 10 centů. Apple následně telefon prodá za 630 dolarů, tedy s 72procentní marží.

V amerických továrnách, v nichž je vyráběna elektronika podobného typu, činí dle CRESC průměrný plat 21 dolarů za hodinu. Cena výroby jednoho 4G iPhonu by se tak v USA i po započtení dalších nákladů zvýšila na 337 dolarů a jeden cent. Prodejní marže by potom činila 46,5 procenta.

„Kdyby se Apple smířil s nižšími zisky a začal opět vyrábět doma v USA, jeho průměrná marže by nepoklesla výrazně pod 50 procent,“ uvádí v průvodní zprávě k výzkumu doslova Karel Williams, ředitel CRESC.

Jobsova společnost prodala jen za rok 2011 70 milionů iPhonů, 30 milionů iPadů, 20 milionů iPhodů a 39 milionů dalších produktů. Její zisk dosáhl 11,6 miliard dolarů a podle Chakraborttyho se jí podařilo nashromáždit 100miliardové hotovostní rezervy — vyšší než samotné americké vládě.

Symptomatický je přitom dle britského autora i vývoj vztahů mezi Applem a Foxconnem po odhalení, že kvůli pracovním podmínkám v čínských montovnách narůstá počet sebevražd jejich zaměstnanců. Apple vyvinul na svého partnera hojně medializovaný tlak na nápravu. Zvýšit platby za odebrané zboží s podmínkou, že tento nárůst bude přerozdělen dělníkům, ale odmítl.

Přesun výroby do Číny nemá co dělat se snížením ceny zboží, kterou zaplatí koncový spotřebitel, píše Chakrabortty dále. Nejde tu ani o to, že by společnost bez outsourcingu nepřežila. Jedná se pouze o způsob, jak zvýšit zisk, který pak plyne horní vrstvě americké společnosti. A Apple Inc. je v tomto jen jedním z mnoha případů, uzavírá britský novinář.

Další informace:

The Guardian Apple: why doesn't it employ more US workers?

The New York Times How the U.S. Lost Out on iPhone Work

CRECS Apple Business Model: Financialization across the Pacific

Manchester.ac.uk Global economic prospects harmed by Apple business model, says CRESC