Zrušme Senát!
Pavel ŠaradínJsou desítky možností, co udělat se Senátem. Můžeme ho úplně zrušit, ale není pravděpodobné, že by se k tomu politici odhodlali. Mnohem vhodnější by bylo snížit počet jeho členů a komoru poskytnout zástupcům korporací a vysokých škol.
Česká republika potřebuje v mnoha ohledech reformovat. K tomu se hlásí jak vláda, tak opoziční strany. Samozřejmě reformy oba tábory chápou zcela odlišně. Tento týden zásadním způsobem doznala změny ústava, ale proč zrovna v tom nejméně potřebném směru, když víme o naléhavějších záležitostech?
Přiznám se, že určitý čas jsem se spíše klonil k přímé volbě prezidenta, ale jak jsem napsal nedávno, postupem času jsem toto přesvědčení ztrácel. Nyní jsem spíše odpůrcem tohoto způsobu volby. Nebudu opakovat pozitiva ani negativa, o nichž neustále čteme v posledních dnech, ani vynášet zásadní soudy o prohře či výhře občana, politických stran atd. Vše podstatné, co bych chtěl napsat, ale tak výstižně bych to nedokázal, koneckonců sdělil ve svém projevu před hlasováním Petr Pithart. Ovšem ani on silou své osobnosti nedokázal senátory přesvědčit o tom, aby návrh na zavedení přímé volby nepodpořili.
Přímou volbou byly dotčeny dvě instituce: vláda a horní komora. Jaký stupeň soužití vlády a prezidenta čeká, lze odhadnout z chování Václava Klause vůči Paroubkovu, Topolánkovu i Nečasovu kabinetu. Nabízí se rovněž otázka, zda budeme vlastně potřebovat Senát? Neměli bychom jej přinejmenším reformovat? Mají v něm mít politické strany skutečně takový vliv? Kupříkladu sociální demokracie prokázala, že nadstranické hlasování je jí cizí. A senátor Petr Vícha, aby prokázal onu stranickou disciplínu, nabízel premiérovi sázku o láhev dobrého vína. Takovou hodnotu má podle něj zřejmě tento ústavní počin.
Jsou desítky možností, co udělat se Senátem. Můžeme ho úplně zrušit, ale není vcelku pravděpodobné, že by se k tomu politici odhodlali. Mnohem vhodnější by bylo snížit počet jeho členů a komoru poskytnout zástupcům korporací a vysokých škol. O tom by se již dalo přemýšlet, vždyť takto funguje horní komora ve Slovinsku. Po zavedení přímé volby hlavy státu je Senát v nynější podobě zbytečným luxusem.
V České republice se bohužel reformy provádějí tím nejjednodušším způsobem. Vláda potřebuje spořit, výdaje státu jsou velmi vysoké. A místo toho, aby účinněji postihovala korupci, kde nám unikají miliardy korun ročně, přenáší tento problém na občany státu. Zdražuje, zvyšuje daně, zavádí školné, atd. Ústava je nedokonalá? Zkusme tedy zavést přímou volbu prezidenta, snad se tím něco vyřeší. Obce se potýkají s problémy? Mají málo peněz na zajištění svého chodu? Dobře, zaveďme přímou volbu starostů, možná to pomůže… ačkoliv reformovat lokální politiku bychom měli úplně na jiných místech.
Zcela pozitivní je na tom jediné: nemůžeme se vymluvit, jak často říkáme, že toto nařízení přišlo z Bruselu. Ale to je trochu málo.
Proč rušit Senát? Prezidentské formální a ceremoniální pravomoci typu pověření premiéra (vítěz voleb), jmenování ministrů (na jeho návrh), rektorů (zvolených akademickým senátem), soudců (po splnění přísných podmínek a na návrh soudcovské autonomie) atd. může převzít právě předseda Senátu. A Senát, který svého předsedajícího ze svého středu vyvolí, ho může eventuálně hnát k odpovědnosti a zvolit zemi ceremoniáře lepšího, až udělá nějakou ostudu jako s "propiskou", nebo si bude plést výkon státní funkce s marketingem svých soukromých názorů na klima, měnu jiných států či budování sjezdovek a vleků v národních parcích. Hlavou výkonné moci musí být výhradně předseda vlády, musí plně odpovídat (Sněmovně - možnost vyslovení nedůvěry, právo interpelovat) za výkonnou moc, exekutivu. V moci výkonné je prezident očividně "navíc", což je nejvíc patrno v zahraniční politice.
To je ale "coby kdyby".
Nyní jsme na jiné koleji. Přímá volba byla schválena. Uvidíme, kdo projde do druhého kola. Pak asi budeme mnozí volit se skřípěním zubů menší zlo. Nicméně volič není blb, není nepoučitelný. Nezanikne-li ústavní a demokratické zřízení, naučíme se i volit střídmě hlavu státu, navzdory mediokracii a jejím manipulacím. A co se týká omezení pravomoci a vymezení odpovědnosti / odvolatelnosti, není všem dnům konec. Tak se dá ústava upravit i později, možná právě po zkušenostech z politického provozu s novým prezidentem.
V zásadě vidím jednu výhodu: Aktivizaci "lidu", u nás neuvěřitelně politicky pasivního. Tu otázku, zda k volbě jít a koho "tam hodit" si lidé budou muset pokládat a odpovídat si na ni. Budou muset nést aspoň pocit ze své volby: Ať již dobré nebo špatné. Budou volit člověka, ne stranu - pak se nelze vylhat ze své odpovědnosti pomocí klišé o "partajních sekretariátech", a pomocí paušálních odsudků celé "politiky".
Shrnuto: Vládní návrh ústavní změny se moc nepovedl a neřeší žádný zjištěný problém (ústavního pořádku), to lze vyvodit i z výroků těch, kteří ho schvalovali (zaštiťujíce se nějakým nejmenovaným výzkumem-tedy povědomím o "vůli lidu"). Protože víme, jak vláda naslouchá hlasu lidu, je pravděpodobné, že na přímé volbě prezidenta byl kus zájmu jistých politiků, především těch, kteří sepisovali programové prohlášení vlády. Splněno! Aplaus, lide!
V řadách top politických stran je nebo bude brzy jasno, jaké kandidáty navrhnou. Co na to lid - lze čekat rozfoukání černých mraků rezignovanované pasivity? A čím by se musel u lidu vyznamenat a zapsat kandidát, aby mohl konkurovat těm stranickým? MUSEL BY SE třeba ZASLOUŽIT O PÁD této VLÁDY? Jenže nejpřesvědčivější šance na položení vlády si vytváří jedna vládní strana, z toho se asi moc popularity vytřískat nedá, nebo ano? - jaký je vlastně občan, který jednou půjde volit prezidenta?
Možná to není tentýž občan, který by nejraději tu a tam tak trochu byl faktickou hlavou státu - spolu se všemi ostatními občany! Tak jako v těch několika sousedních státech, které mají nějaké obecné referendum, co říkáte, bratři? Že všechna vaše referenda iniciovaly politici hlavně ze svých zájmů?
A nabude to opět stejné i s českým prezidentem? Kde je tady nějaká naděje? Tohle není stát ani Pribiňáček!
Sdílet
X SdíletFacebookTwitterDiggDeliciousMyspace
Jinak si troufám tvrdit, že poslanci a senátoři koalice jsou zaskočeni tím, co se vlastně stalo. Spoléhali zřejmě na to, že ČSSD na přímou volbu nepřistoupí. Jejich hlasování v Senátu bylo příznačné. Mimochodem, ani senátoři ČSSD nehlasovali zcela jednotně, ačkoliv bylo jasné, že jde o každý hlas.
Málokdo z poslanců a senátorů je totiž ochoten, mimo jiné, zbavit se výsady zobchodovat si jednou za čas své hlasy pro prezidenta. O tom doporučuji číst vystoupení senátora Horníka (TOP), ale i mnohá další z diskuze v Senátu.
Řekl bych, že kategorické soudy jsou v této věci předčasné. Ještě musí být schválen prováděcí zákon a to teprve poznáme, kdo opravdu je či není pro přímou prezidentskou volbu. Již nyní je zřejmé, že například otázka limitování nákladů na prezidentskou kampaň může přímou znemožnit.
Stále je to jen značně zamlžená hra …
Ale jinak zcela souhlasím a trochu se podivuji té náhlé vlně skepticismu ohledně přímé volby prezidenta, která prošla především díky Senátu. Za to by měl být rušen? Tomu moc nerozumím. Pohledy se různí: soc. dem. je nadstranické hlasování cizí, kritizuje Šaradín; Macháček v HN je opačného názoru...
Přímá volba prezidenta funguje všude kolem nás, tak nechápu to drámo. Vysvětluji si ho tím, že je to pro nás novinka, která začíná fungovat ve chvíli, kdy naše politika ani společnost nejsou zrovna v nejlepší kondici.
Strany nebyly dlouho ochotné na přímou volbu přistoupit a pokud pamatuji, argumentovaly podobně jako teď Pavel Šaradín: že je třeba promyslet reformu Ústavy ČR komplexně. Na té se však nemínily dohodnout, takže šlo o pěkný trik, jak přímou volbu odsouvat na neurčito. Teď ji strany schválily a náš významný politolog jakoby přejímá letitou argumentaci polit. stran. Není to ironie?
Jinak: souhlasím s tím, že nejít k volbám a hlasovat nohama znamená uvolnit prostor jiným. I to je volba. Ale na první kolo půjdu určitě...