Šabata
Petr MinaříkKousek od studia brněnské televize bydlí politický filozof Jaroslav Šabata. Kromě toho, že o něm Vít Janeček natočil zajímavý dokument, je možné ho osobně potkat a vyslechnout si zajímavou teorii o kyvadle dějin.
Pár kroků od studia brněnské televize, které se má během několika let ocitnout v odsunuté poloze, bydlí Jaroslav Šabata. Nejsprávněji ho myslím charakterizuje titulek „politický filozof,“ i když i on zobecňuje. Za turnikety, které připomínají někdejší vstup do pražského metra s tím rozdílem, že není třeba vhazovat korunu, stačí přiložit kartičku pracovníka či „hosta v doprovodu“, jsou střižny, redakce, kanceláře a studia. Tady se mapují dějiny, vyrábí AZ kvíz, který už měl asi tolikrát na kahánku, jako je soutěžních otázek začínajících na písmena „N“ a „K“ a stejně vždy přežil, zkrátka svět ve vašem pokoji, informační náskok a tak trochu jiný prostor. Těmi turnikety čas od času projdu a čas od času mívám pocit, že slogany, které Česká televize používá, aby jimi komentovala vlastní nabídku, sedí na vcelku nenápadně vyhlížejícího souseda o pár popisných čísel dál.
Šabatovo jméno jsem prvně slyšel těsně před Listopadem, ale nic výrazného si s ním nedokážu vybavit. U Evy Vidlářové to byla její postava a funkce rázné inspicientky Divadla Na provázku a taky jsem znal její adresu z vysílání Svobodné Evropy, takže jsem si mohl odvahu i materializovat s konkrétním bydlištěm, to se vždycky hodí. Petr Cibulka v těch dnech před tím, než došlo ke kolapsu, seděl v brněnských Bohunicích, takže byl mým hrdinou automaticky, a ačkoliv se s ním dnes nedá potkat nejspíš v ničem, úctu k němu chovám, protože se bojím, že bych v těch časech nebyl tak odvážný. Je to tedy snad jen úcta k zajetí vlastním strachem, zlidovět v učebnicích pro střední a nižší školy by to mohlo pod pojmenování stockholmská úcta, což pro státotvorné šedé masy bude vždy znít lépe, něž zbabělost. Jaroslava Šabatu jsem registroval o měsíce později, v souvislosti s jeho angažmá v Pithartově vládě, pozdější poradcování slovenskému prezidentu Kováčovi a pochopitelně nejprve a hlavně přes několik zápasů v brněnském politickém ringu Cibulka vs. Šabata.
Byl vždy mužem dialogu, proto se s ním dobře diskutovalo, ale pochybnosti nad jeho optimistickou metafyzikou dějin a la Hegel a Marx, se mu u mě nikdy nepodařilo rozptýlit.
Nicméně by mě nyní zajímalo ono kyvadlo dějin. Je to tak, že když je kyvadlo nyní na straně pravice, zhoupne se opět na stranu levice? Pokud by to ovšem byla jistota, potom bychom už nemuseli nic dělat, jen čekat až k tomu správnému kyvu dojde. Těším se na odpověď
Všimněte si prosím ožehavosti téhle poslední věty.
A barbaři? To jsou jednoduše „ti, kdo neuznávají plné lidství těch druhých.“
Dává najevo, že civilizační proces zůstává stát, když zlámeme hůl nad lidmi typu president Klaus či kardinál Duka.
Civilizační proces tak kolabuje naší rezignací vůči homo česká pravice. Civilizační proces ustrne, když nebudeme schopni uznávat jejich lidství, které se dosud nachází v prvním stadiu vývoje. A to tím, že se zachováme stejným způsobem jako oni.