Co je za sílou neoliberálního myšlení?
Kateřina SvíčkováJak je možné, že i přes naprostou diskreditaci neoliberálního modelu pro uspořádání ekonomiky a společnosti nedošlo k odpovídajícímu posílení levice či jiných politických a ekonomických alternativ?
Každý, kdo sleduje současné politické a ekonomické dění ve světě i například v České republice nebo na Slovensku, již jistě na tuto otázku narazil. Jak je možné, že i přes naprostou diskreditaci neoliberálního modelu pro uspořádání ekonomiky a společnosti nedošlo k odpovídajícímu posílení levice či jiných politických a ekonomických alternativ? Jak to, že jako kredibilní návrhy na řešení současné krizové situace jsou na národní tak evropské i mezinárodní úrovni předkládány především návrhy neoliberálního střihu?
Je ale také možné otázku pozměnit: Jak to, že neoliberální ideologie zapustila tak silné kořeny, a to dokonce i v levicovém táboře? Jak to, že tak přesvědčivě působí jako „vědecká“, realistická a odborná? A to i přes dlouhou řadu kritických hlasů snadno dohledatelných a přístupných na internetu i v podobě knižních publikací, hlasů od úrovně komentářů, blogů až po akademickou literaturu? V tomto příspěvku bych chtěla blíže představit tři díla, která nám mohou pomoci hledat odpověď na to, co přesně neoliberalismus je a jak se dostal do současné dominantní pozice.
Neoliberalismus jako výtvor dlouhodobé ideové a organizační práce
S jednoznačnou definicí neoliberalismu je potíž. Je to nejen proto, že se stal všeobecnou nálepkou a sloganem vyžívaným kritiky, často bez vysvětlení toho, jak tato nálepka konkrétně souvisí s kritizovaným jevem. Je to ale i proto, že neoliberalismus jako ideologie není koherentní a mnohdy je také vágní účelově.
Jak na základě pečlivé a podrobné analýzy ukazují příspěvky v knize editované Philipem Mirowskim a Dieterem Plehwe The Road from Mont Pèlerin. The Making of the Neoliberal Thought Collective, neoliberální myšlení je velmi pluralitní. Nesoustřeďuje se jen na jednu disciplínu — ekonomii. Prostřednictvím vědomého úsilí elit proniklo i do řady oblastí a disciplín dalších, včetně sociologie, historie, politologie, filosofie či práva. Právě toto je jeden z jeho kamenů úspěchu. Přitom to je ideologie relativně nedávná.
Zlomovým krokem ve vývoji neoliberálního myšlení bylo kolokvium, které se konalo v Paříži v roce 1938 při příležitosti vydání knihy Waltera Lipmanna The Good Society. Zúčastnila se jej řada dnes známých jmen — ekonomové Hayek a von Mises, zakladatel německého ordoliberalismu Rüstow, intelektuálové jako například Raymond Aron a zástupci průmyslu. Hlavní výzvou pro účastníky bylo najít náhradu za klasický liberalismus a laissez faire, které jako ideologie selhaly a zklamaly ve víru první světové války, socialistické revoluce v Rusku a světové ekonomické krize 30. let. Výsledkem kolokvia byl návrh liberální alternativy jak ke klasickému liberalismu a laissez faire, tak ke kolektivismu.
Samozřejmě, toto byl jen základ. Od té doby byl dále pilně a trpělivě rozvíjen, a to nejen akademicky, ale i prostřednictvím mnoha různých think tanků, společností, médií či lobingu v politických a hospodářských kruzích. Také škála výstupů byla široká co se týče sofistikovanosti — od akademických a vědeckých prací (v oblasti ekonomie již od počátku například rakouská škola, vznikající chicagská škola, freiburská škola ordoliberalismu) po díla a populistické články určené pro širokou veřejnost. Samotný rozvoj neoliberálních idejí tak byl podpořen i intenzivním organizačním úsilím. I proto byla v 70. letech, v době první velké krize keynesiánské politiky a státu blahobytu, ke svému mocenskému nástupu připravena alternativa.
Ekonomická svoboda, konkurence, ale i silný stát
Všechno to organizační a propagační úsilí neoliberálů musel a musí někdo platit. Podobně to bylo s nástupem neokonzervativismu v USA - od 60. let investovaly korporace (v reakci na kulturní a mediální převahu levicově liberálních idejí) obrovské peníze do vzniku konzervativně orientovaných škol, think tanků a médií jako jeTV Fox apod - a podařilo se jim atmosféru ve veřejném diskursu opravdu zvrátit.
Kde ale vezme levice peníze na dlouhodobou práci na změně veřejného diskursu, u nás i obecně na Západě? Varovný je zde osud samotného Deníku Referendum - v dubnu musel svou činnost pro nedostatek financí radikálně zredukovat a nyní visí jeho další existence opravdu na vlásku. O dalších médiích, školách a think tancích raději nemluvě.. Jak potom máme bojovat proti neoliberální hegemonii?
Můžeme se jistě učit svou činnost financovat sami, ale proti síle kapitálu je to trochu málo.
Ideologie konkurenceschopnosti je v mém chápání podružná. Vyjadřuje pouze trochu jinak nadvládu samčího prvku v lidské společnosti, který v ní existuje desítky tisíc let, díky tomu, že lidské samice brzy rodily a tak byly podstatně slabší než samci. Mnohem důležitější je neregulovaný svobodný trh, která vytváří až fakticky monopolní superelitu nesouměřitelného bohatství.
dovolte také poznámku. Jestliže lze levici považovat za součást progresivních sil, je a bude snad schopna rozvinout invenci, kterou se obejde bez potřeby větších balíků peněz než jakými disponují konzervativní síly. A jestliže budou lidé schopni prohlédnout, že jim kážou elity nevěrohodné, bude už stačit jen málo sil k rozpadu vnitřně prohnilého systému... v přepočtu na jednoho člověka bych to viděl na tolik sily, kolik tento vyvine k tomu, aby nevyměnil to málo co dělá a dělat klidně může za chlácholení se, že to stejně nemá naději...;-)
Protože individualismus a sobectví je (téměř?) v každém z nás. Protože žijeme v podmínkách, které individualismus a sobectví podporují a občanskou či levicovou politickou angažovanost značně omezují
Musím-li koupit synovi boty, nebo poslat peníze na podporu DR, co udělám?
Máme-li být já, či můj nejlepší kamarád v regionu s vysokou nezaměstnaností propuštěni z práce, jaké řešení přivítám?
Zažil jsem na besedě k poslední knize Ilony Švihlíkové v Olomouci pána, který si tu knihu koupil, přečetl a zasvěceně diskutoval. Když se dozvěděl, že následující den bude tamtéž další podobná akce, tak se zamyslel a řekl, že by se jí rád účastnil, ale na další cestu domů a z domova do Olomouce a zpět již peníze nemá
Po celé republice jsou tisíce lidí, kteří by přijeli do Prahy na demonstraci proti současně politice vládní koalice, kdyby na to měli
Lidé by se možná pustili do společných podnikatelských, občanských, politických, sociálních a jiných projektů, kdyby si navzájem věřili. Jenže se podařilo nejen vytunelovat majetky, ale hlavně tu důvěru mezi lidmi
Většina lidí neví, co je to neoliberalismus a kdo o něm napsal jaké knihy
Lidé žijí ve stávající realitě a podle toho se chovají
Realita je individualizuje
Zatím …