Co je za sílou neoliberálního myšlení?

Kateřina Svíčková

Jak je možné, že i přes naprostou diskreditaci neoliberálního modelu pro uspořádání ekonomiky a společnosti nedošlo k odpovídajícímu posílení levice či jiných politických a ekonomických alternativ?

Každý, kdo sleduje současné politické a ekonomické dění ve světě i například v České republice nebo na Slovensku, již jistě na tuto otázku narazil. Jak je možné, že i přes naprostou diskreditaci neoliberálního modelu pro uspořádání ekonomiky a společnosti nedošlo k odpovídajícímu posílení levice či jiných politických a ekonomických alternativ? Jak to, že jako kredibilní návrhy na řešení současné krizové situace jsou na národní tak evropské i mezinárodní úrovni předkládány především návrhy neoliberálního střihu?

Je ale také možné otázku pozměnit: Jak to, že neoliberální ideologie zapustila tak silné kořeny, a to dokonce i v levicovém táboře? Jak to, že tak přesvědčivě působí jako „vědecká“, realistická a odborná? A to i přes dlouhou řadu kritických hlasů snadno dohledatelných a přístupných na internetu i v podobě knižních publikací, hlasů od úrovně komentářů, blogů až po akademickou literaturu? V tomto příspěvku bych chtěla blíže představit tři díla, která nám mohou pomoci hledat odpověď na to, co přesně neoliberalismus je a jak se dostal do současné dominantní pozice.

Neoliberalismus jako výtvor dlouhodobé ideové a organizační práce

S jednoznačnou definicí neoliberalismu je potíž. Je to nejen proto, že se stal všeobecnou nálepkou a sloganem vyžívaným kritiky, často bez vysvětlení toho, jak tato nálepka konkrétně souvisí s kritizovaným jevem. Je to ale i proto, že neoliberalismus jako ideologie není koherentní a mnohdy je také vágní účelově.

Jak na základě pečlivé a podrobné analýzy ukazují příspěvky v knize editované Philipem Mirowskim a Dieterem Plehwe The Road from Mont Pèlerin. The Making of the Neoliberal Thought Collective, neoliberální myšlení je velmi pluralitní. Nesoustřeďuje se jen na jednu disciplínu — ekonomii. Prostřednictvím vědomého úsilí elit proniklo i do řady oblastí a disciplín dalších, včetně sociologie, historie, politologie, filosofie či práva. Právě toto je jeden z jeho kamenů úspěchu. Přitom to je ideologie relativně nedávná.

Zlomovým krokem ve vývoji neoliberálního myšlení bylo kolokvium, které se konalo v Paříži v roce 1938 při příležitosti vydání knihy Waltera Lipmanna The Good Society. Zúčastnila se jej řada dnes známých jmen — ekonomové Hayek a von Mises, zakladatel německého ordoliberalismu Rüstow, intelektuálové jako například Raymond Aron a zástupci průmyslu. Hlavní výzvou pro účastníky bylo najít náhradu za klasický liberalismus a laissez faire, které jako ideologie selhaly a zklamaly ve víru první světové války, socialistické revoluce v Rusku a světové ekonomické krize 30. let. Výsledkem kolokvia byl návrh liberální alternativy jak ke klasickému liberalismu a laissez faire, tak ke kolektivismu.

Samozřejmě, toto byl jen základ. Od té doby byl dále pilně a trpělivě rozvíjen, a to nejen akademicky, ale i prostřednictvím mnoha různých think tanků, společností, médií či lobingu v politických a hospodářských kruzích. Také škála výstupů byla široká co se týče sofistikovanosti — od akademických a vědeckých prací (v oblasti ekonomie již od počátku například rakouská škola, vznikající chicagská škola, freiburská škola ordoliberalismu) po díla a populistické články určené pro širokou veřejnost. Samotný rozvoj neoliberálních idejí tak byl podpořen i intenzivním organizačním úsilím. I proto byla v 70. letech, v době první velké krize keynesiánské politiky a státu blahobytu, ke svému mocenskému nástupu připravena alternativa.

Ekonomická svoboda, konkurence, ale i silný stát

×
Diskuse
November 3, 2011 v 18.11
Už mě víckrát napadlo zamyslet se nad tímhle: Když liberalismus a konzervativismus byly na počátku kapitalismu společenské trendy, které vlastně stály proti sobě, jak je možné, že neoliberalismus a neokonzervativismus jsou dnes fakticky totožné? Zdá se, že to nedává logiku, ale neoliberalismus v ekonomii a neokonzervativismus ve společnosti se dnes docela dobře doplňují. Bezbřehá svoboda pro velký kapitál a nutnost přizpůsobit se + omezené možnosti pohybu pro bezvýznamné lidi práce. Na počátku svého vzniku byl kapitalismus progresivní a posouval společnost vpřed, dnes je v podstatě reakční a udržuje společnost v patové situaci.
Samozřejmě se to skvěle doplňuje. Ten morální rozměr neoliberalismu je totiž potenciálně teologický - trh je nástroj boží, je to apokalyptická (ve smyslu "odhalující") moc, která ukazuje pravdu o nás samotných, o našich zásluhách - zváží nás a shledá lehkými...
November 4, 2011 v 18.16
A kdo bude shledán neschopným dostát požadavkům trhu, ten bude odsouzen do jeho propadliště, aby se tak stal odstrašujícím příkladem pro ty, kteří ještě z posledních sil drží krok. Pochmurná ideologie.
November 5, 2011 v 19.45
Děkuji
za pěkný, věcný článek a přidávám jednu poznámku:

Všechno to organizační a propagační úsilí neoliberálů musel a musí někdo platit. Podobně to bylo s nástupem neokonzervativismu v USA - od 60. let investovaly korporace (v reakci na kulturní a mediální převahu levicově liberálních idejí) obrovské peníze do vzniku konzervativně orientovaných škol, think tanků a médií jako jeTV Fox apod - a podařilo se jim atmosféru ve veřejném diskursu opravdu zvrátit.

Kde ale vezme levice peníze na dlouhodobou práci na změně veřejného diskursu, u nás i obecně na Západě? Varovný je zde osud samotného Deníku Referendum - v dubnu musel svou činnost pro nedostatek financí radikálně zredukovat a nyní visí jeho další existence opravdu na vlásku. O dalších médiích, školách a think tancích raději nemluvě.. Jak potom máme bojovat proti neoliberální hegemonii?

Můžeme se jistě učit svou činnost financovat sami, ale proti síle kapitálu je to trochu málo.
SH
November 5, 2011 v 21.37
Trochu jinak.
Neoliberalismus je úspěšný především proto, že jeho realizace umožnila tu nejvyšší koncentraci bohatství, čímž byla vytvořena co možná nejužší diskrétní elita, jež tak získala finanční prostředky k ovládání celého světa. Její nepočetnost zároveň umožnila její jednoduché zorganizování, navíc dokonale skryté. Její příslušníci nejsou otroky „základní zákonitosti“ vyznávané ideologie, jež se dá vyjádřit sloganem „každý člověk každému člověku sokem a je obslužnými elitami vnucována veřejnosti. Nová panská třída naopak velmi dobře spolupracuje a její členové si nekonkurují.
Ideologie konkurenceschopnosti je v mém chápání podružná. Vyjadřuje pouze trochu jinak nadvládu samčího prvku v lidské společnosti, který v ní existuje desítky tisíc let, díky tomu, že lidské samice brzy rodily a tak byly podstatně slabší než samci. Mnohem důležitější je neregulovaný svobodný trh, která vytváří až fakticky monopolní superelitu nesouměřitelného bohatství.
November 6, 2011 v 9.42
Jak si vůbec může někdo myslet, že člověk by měl podléhat zákonům trhu! Vždyť člověk je něco neuvěřitelně a nevyčíslitelně cenného. Nikdo na světě nemůže lépe znát jeho hodnotu, než matky.
SH
November 6, 2011 v 11.41
Skutečně neoliberalismus?
Nejsem příznivcem předpony neo-. Vnímám ji jako neschopnost vystihnout podstatu nového jevu a tím i neschopnost najít pro něj odpovídající pojmenování. V mých očích je tak zvaný neoliberalismus pouze liberalismem nové fáze dějin. Jeho smyslem je ideologické vyzbrojení odpůrců jakéhokoliv kolektivismu od socdemokratismu, přes socialismy, až po komunismus. Jelikož tyto jmenované byly zásadní revolucí politických dějin, adekvátní sociálním revolucím doby neolitické, či průmyslové, považuji za hlavní rys „neoliberalismu“ jeho kontrarevolučnost. Je tedy doktrínou antikolektivistickou, zjednodušeně řečeno ideologií antisocialistické kontrarevoluce, tvářící se navíc jako věda, co nejhlouběji zakotvená v jakési teorii tržní ekonomie. Tato teorie ale není ničím víc, než politickou ekonomií tržního hospodářství, uznávající maximalizaci zisku, reflektující nadvládu finančního kapitálu a v poslední době i operujícího s dominancí spekulativního kapitálu. Tímto zaměřením proto získala smyšlenka liberalismu současné fáze dějin za společníka všechny tradiční formy konzervatismu, takže vzniklo jakési hybridní učení, které na první pohled postrádá konzistenci. Ovšem ono je až příliš jednotné, neochvějné ve svém tažení proti všemu co omezuje absolutní individualismus, vydávaný za nejvyšší formu svobody.
PL
November 7, 2011 v 16.20
když režimu stačilo málo..
Pane Černý,
dovolte také poznámku. Jestliže lze levici považovat za součást progresivních sil, je a bude snad schopna rozvinout invenci, kterou se obejde bez potřeby větších balíků peněz než jakými disponují konzervativní síly. A jestliže budou lidé schopni prohlédnout, že jim kážou elity nevěrohodné, bude už stačit jen málo sil k rozpadu vnitřně prohnilého systému... v přepočtu na jednoho člověka bych to viděl na tolik sily, kolik tento vyvine k tomu, aby nevyměnil to málo co dělá a dělat klidně může za chlácholení se, že to stejně nemá naději...;-)
November 8, 2011 v 3.09
Jak to, že neoliberální ideologie zapustila tak silné kořeny, a to dokonce i v levicovém táboře?

Protože individualismus a sobectví je (téměř?) v každém z nás. Protože žijeme v podmínkách, které individualismus a sobectví podporují a občanskou či levicovou politickou angažovanost značně omezují

Musím-li koupit synovi boty, nebo poslat peníze na podporu DR, co udělám?

Máme-li být já, či můj nejlepší kamarád v regionu s vysokou nezaměstnaností propuštěni z práce, jaké řešení přivítám?

Zažil jsem na besedě k poslední knize Ilony Švihlíkové v Olomouci pána, který si tu knihu koupil, přečetl a zasvěceně diskutoval. Když se dozvěděl, že následující den bude tamtéž další podobná akce, tak se zamyslel a řekl, že by se jí rád účastnil, ale na další cestu domů a z domova do Olomouce a zpět již peníze nemá

Po celé republice jsou tisíce lidí, kteří by přijeli do Prahy na demonstraci proti současně politice vládní koalice, kdyby na to měli

Lidé by se možná pustili do společných podnikatelských, občanských, politických, sociálních a jiných projektů, kdyby si navzájem věřili. Jenže se podařilo nejen vytunelovat majetky, ale hlavně tu důvěru mezi lidmi

Většina lidí neví, co je to neoliberalismus a kdo o něm napsal jaké knihy

Lidé žijí ve stávající realitě a podle toho se chovají

Realita je individualizuje

Zatím …
November 8, 2011 v 5.15
Většina lidí neví, co se děje a proč se to děje. Informace sice mohou získat z internetu, ale oni nejsou schopni si k nim najít cestu, pokud si informace nenajdou cestu k nim. Informací je mnoho a jsou všelijak protichůdné. Proto jsou závislí na informacích, které si k nim najdou cestu samy (jako třeba z televize). Kdo ovládá televizní vysílání, má největší moc. Co se týče peněz, tak má pan Molnár pravdu. Všechno politické dění probíhá v Praze nebo aspoň ve větších městech. Cesta je finančně i časově náročná. Lidí, kteří mají zájem dělat skutečnou politiku pro lidi a navíc jsou schopní, těch je málo. Lidé jsou izolovaní jeden od druhého. Nevědí často, kdo s nimi bydlí v jednom domě. Jak z toho ven?
Nikdo nikomu nebrání (aspoň zatím) udělat nějakou přiměřenou akci i mimo Prahu, např. teď na 17. listopadu. Času nahlásit na úřadu veřejné shromáždění je stále ještě dost. A že nás tam bude dvacet a budem vypadat donkichotsky? Někdo to začít musí...
+ Další komentáře