Kuba pokračuje v reformách, nově má jít koupit i auto
Petr JedličkaRežim Raúla Castra pokračuje v deregulaci kubánského hospodářství. Nově umožnil volný nákup a prodej vozů. Dozor nad produkcí cukru současně svěřil skupině podniků. Podle agentur jde ale stále jen o kvazi-liberální opatření.
Kubánský režim pokračuje v zavádění dalších protržních reforem. Ve středu zveřejnil v oficiálním stranickém listu Granma text vládního dekretu, kterým se s platností od 1. října povoluje prodej a nákup automobilů bez předchozího souhlasu úřadů. Ve čtvrtek zase přinesla státní média informaci, že bude zrušeno Ministerstvo cukerného průmyslu.
Obě změny mají dle kubánských médií přispět k ozdravění národního hospodářství, přizpůsobení se k novým poměrům ve světě a zároveň upevnit socialistické zřízení v zemi.
Jedná se o další ze 311 liberalizačních závazků, které schválila Komunistická strana Kuby na svém dubnovém sjezdu.
Jak dekret o volném obchodu s vozy, tak zrušení ministerstva skutečně podle agenturních komentářů přinese jistá uvolnění; podobně jako u loňské legalizace drobných živností či řízeného odjezdu politických vězňů do exilu se ale nejedná o liberalizaci v úplném slova smyslu.
V případě obchodu s vozy dochází například k povolení volného nákupu i prodeje všech značek (dosud se mohlo na Kubě obchodovat jen s automobily, jež byly v soukromém vlastnictví před revolucí v roce 1959). Dovážet automobily do země však budou moci i nadále jenom státem licencované podniky.
Každý zájemce o vůz bude též muset zaplatit zvláštní 4procentní daň a prokázat, že prostředky užité ke koupi skutečně vydělal. Podle AP chce režim tímto omezit zvýhodnění osob, kterým posílají peníze jejich příbuzní v emigraci.
Šance pro specialisty
Reuters uvádí, že změna bezprostředně prospěje pouze lékařům, umělcům či dalším specialistům, kteří v minulosti vycestovali z Kuby do zahraničí, načež si za nastřádanou mzdu koupili auto dovezené z někdejšího východního bloku. Platy Kubánců, kteří v minulosti dostali povolení vyjet do zahraničí za prací, se totiž povinně ukládaly na účty ve státních bankách. Vybrat peníze si dotyční mohli až po návratu. Škoda, lada či moskvič pak představovaly nejzajímavější zboží, za které mohl movitý ne-funkcionář výdělek utratit.
Tito specialisté budou teď moci své staré vozy prodat, aniž by museli využívat černého trhu. A nárůst počtu tematických inzerátů v posledních dnech naznačuje, že mnoho z nich opravdu nové možnosti využije, konstatuje britská agentura dále.
Platy Kubánců na ostrově samotném jsou tradičně velmi nízké — obvykle okolo 20 dolarů za měsíc. Koupě vozu tak bude i po změně mimo možnosti většiny.