Kuba pokračuje v reformách, nově má jít koupit i auto
Petr JedličkaRežim Raúla Castra pokračuje v deregulaci kubánského hospodářství. Nově umožnil volný nákup a prodej vozů. Dozor nad produkcí cukru současně svěřil skupině podniků. Podle agentur jde ale stále jen o kvazi-liberální opatření.
Kubánský režim pokračuje v zavádění dalších protržních reforem. Ve středu zveřejnil v oficiálním stranickém listu Granma text vládního dekretu, kterým se s platností od 1. října povoluje prodej a nákup automobilů bez předchozího souhlasu úřadů. Ve čtvrtek zase přinesla státní média informaci, že bude zrušeno Ministerstvo cukerného průmyslu.
Obě změny mají dle kubánských médií přispět k ozdravění národního hospodářství, přizpůsobení se k novým poměrům ve světě a zároveň upevnit socialistické zřízení v zemi.
Jedná se o další ze 311 liberalizačních závazků, které schválila Komunistická strana Kuby na svém dubnovém sjezdu.
Jak dekret o volném obchodu s vozy, tak zrušení ministerstva skutečně podle agenturních komentářů přinese jistá uvolnění; podobně jako u loňské legalizace drobných živností či řízeného odjezdu politických vězňů do exilu se ale nejedná o liberalizaci v úplném slova smyslu.
V případě obchodu s vozy dochází například k povolení volného nákupu i prodeje všech značek (dosud se mohlo na Kubě obchodovat jen s automobily, jež byly v soukromém vlastnictví před revolucí v roce 1959). Dovážet automobily do země však budou moci i nadále jenom státem licencované podniky.
Každý zájemce o vůz bude též muset zaplatit zvláštní 4procentní daň a prokázat, že prostředky užité ke koupi skutečně vydělal. Podle AP chce režim tímto omezit zvýhodnění osob, kterým posílají peníze jejich příbuzní v emigraci.
Šance pro specialisty
Reuters uvádí, že změna bezprostředně prospěje pouze lékařům, umělcům či dalším specialistům, kteří v minulosti vycestovali z Kuby do zahraničí, načež si za nastřádanou mzdu koupili auto dovezené z někdejšího východního bloku. Platy Kubánců, kteří v minulosti dostali povolení vyjet do zahraničí za prací, se totiž povinně ukládaly na účty ve státních bankách. Vybrat peníze si dotyční mohli až po návratu. Škoda, lada či moskvič pak představovaly nejzajímavější zboží, za které mohl movitý ne-funkcionář výdělek utratit.
Tito specialisté budou teď moci své staré vozy prodat, aniž by museli využívat černého trhu. A nárůst počtu tematických inzerátů v posledních dnech naznačuje, že mnoho z nich opravdu nové možnosti využije, konstatuje britská agentura dále.
Platy Kubánců na ostrově samotném jsou tradičně velmi nízké — obvykle okolo 20 dolarů za měsíc. Koupě vozu tak bude i po změně mimo možnosti většiny.
„Je to dobrý zákon, ale já nemám ani na jízdní kolo,“ cituje AFP v tematické zprávě pouličního prodavače z Havany.
Dekret, resp. zákon, jež dekret ustavuje, dovoluje také cizincům žijícím na Kubě dovést a vlastnit až dva vozy. Automobily si smějí ponechat i rodiny osob, které uprchly do zahraničí. Až doposud propadala auta emigrantů státu.
Podle agentury AFP uprchne každý rok z Kuby na 38 tisíc lidí.
Cukr a blokáda
Jako kvazi-liberální je znalci v masmédiích označováno i rozhodnutí zrušit Ministerstvo cukerného průmyslu. Správu nad odvětvím má totiž převzít skupina státních podniků, které dostaly za úkol zvýšit již během příští sezóny (prosinec 2011 až květen 2012) produkci o 19 procent. Dle oficiálního zadání mají „vytvořit takový export, aby výnosy převýšily celkové náklady“.
Vláda se zároveň rozhodla zavřít pět z 61 dosud fungujících cukrovarů.
Výroba cukru a cukerných produktů (mimo jiné i proslulého rumu) patřila do roku 1990 k pilířům kubánského hospodářství. Vinou rozpadu východního bloku a přetrvávající blokády ze strany USA ale produkce v devadesátých letech poklesla z 8,2 milionů tun za rok na necelý milion. Adekvátně se zároveň snížily i příjmy.
Vláda Baracka Obamy krátce po začátku svého funkčního období blokádu Kuby zmírnila. Pak ale vztahy obou zemí znovu ochladly.
Podle posledního vyjádření amerického prezidenta pro média nicméně USA opět sledují dění na Kubě opět s velkým zájmem. „Když uvidíme další pozitivní vývoj, budeme pozitivně reagovat,“ řekl Obama doslova.
Přibývá soukromníků
Znalecké analýzy konstatují, že na Kubě dochází v současnosti k řízené restauraci kapitalismu. Jejím výsledkem má být podobný hospodářský systém, jaký funguje například od půle devadesátých let ve Vietnamu.
Zmíněný plán 311 reforem navrhla nová generace kubánských ekonomů. Na ostrově bylo nejprve legalizováno drobné podnikání (živnosti, drobný prodej a pohostinské služby), nyní dochází k uvolnění prodeje aut. Do konce roku 2011 má být povolen i obchod s nemovitostmi a poskytování bankovních úvěrů.
Spolu s reformami v zemi začalo masivní propouštění státních zaměstnanců. Podle vládního plánu má přijít o státem placenou práci až jeden milion lidí.
Od různých pobídek a postupného uvolňování podnikatelského prostředí si režim slibuje, že se propuštění postaví na vlastní nohy. Květnové statistiky uvádějí, že od vyhlášení prvního reformního programu loni v říjnu přibylo na ostrově celkem 222 tisíc soukromníků. Největší zájem je údajně o práci ve výrobě a prodeji potravin a také o dopravu, zejména provoz vlastního taxi.
V zemi by mělo i nadále zůstat plně bezplatné školství a zdravotnictví. Podstatně sníženy budou naopak rozsáhlé dotace na základní potraviny (ve formě potravinových lístků), přísná centralizace výrobní ekonomiky a dnes již nefunkční příspěvky od sociálního státu.
Dle jarního výroku kubánského prezidenta Raúla Castra nemá být na ostrově nikdy povolena akumulace majetku, jež je pro přechod k pravému kapitalismu nezbytným předpokladem.
Téměř nic zatím nenasvědčuje tomu, že by na Kubě byly výrazněji uvolněny i politické poměry, případně zrušena cenzura.
Další informace:
AP Cuba legalizes general purchase and sale of cars
Reuters Cuba gives green light to buying, selling cars
AFP Cuba eases ban on sales of cars
AFP Cuba eliminates sugar ministry, ending an era
BBC News Q&A: Cuba's economic changes