Až začnou Romové využívat Twitter…

Jiří Pehe

Selhání skutečné sociální politiky je nakonec vždy kompenzováno represí. Více vězení, policistů a speciálních jednotek je v konečném výsledku ovšem nejen stejně drahé jako aktivní sociální politika, ale navíc problém neřeší, jen ho zatlačuje pod povrch.

V hysterii, která se vytvořila okolo problémů v soužití mezi „většinovou společností“ a romskou komunitou ve Šluknovském výběžku, hrají bohužel velkou roli elektronická média, zejména televize, a také populismus politiků.

Různé televizní stanice informovaly a informují o situaci ve Vansdorfu nebo Rumburku jednostranně, populisticky, a nebo přímo v apokalyptickém stylu, zatímco vládní politici, tísnění neutuchajícími koaličními problémy, vycítili šanci ukázat „svaly“.

Ne, že by ve Šluknovském výběžku vážné problémy nebyly, ale nezdá se být úplně náhodné, že se staly středem celostátní pozornosti právě v okamžiku, kdy vládní koalice zavádí v podobě svých reforem řadu asociálních opatření.

Taktika „rozděl a panuj“, neboli rozeštvávání společnosti, je osvědčeným politickým nástrojem. Poštvat chudé nebo reformami ožebračované nižší střední vrstvy proti těm úplně nejchudším, často postiženým úplným sociálním vyloučením, se osvědčilo i v jiných zemích, kde se vlády uchýlily k nepopulárním opatřením.

×
Diskuse
Pokud vím, nedá se klást rovnítko mezi skiny a neonacisty, což, zdá se mi, autor dělá. Ne každý skinhead je rasista. A ne každá holá hlava je skinhead. Ono to může působit jako prkotina, ale i tady jde o potenciálně nebezpečný stereotyp. Když to pro ilustraci dovedu ad absurdum, mohli bychom se dočkat toho, že členové nějaké romské domobrany začnou útočit na lidi ostříhané dohola v domnění, že to jsou rasisté...

A termín "romský problém" mi také přijde trochu zavádějící, vždyť ten problém je stejně tak "český".
AJ
September 6, 2011 v 11.30
Pane škabraho,
vy opět tím svým apelem na hyperkorektivnost přecházíte to podstatné.
Podstatné je řečeno v článku.

Neapeluju na hyperkorektnost, ale na korektnost. Ale jestli tomu chcete tak říkat, budiž. Ještě jste zapomněla dodat, že jsem pseudohumanista...
MT
September 7, 2011 v 9.30

Fandil bych bezpodmíněčně cikánům, pokud by využívali sociálních sítí, twiteru a všeho toho,

Emancipace musí růst zevnitř komunity ...
September 7, 2011 v 9.53
Podstatou problému dle autora ale není využívání sociálních sítí Romy, ale zneužití špatné situace těmi, kteří ji přímo vytvořili. Pořád mi chybí jasné stanovisko k tomuto problému od ČSSD. Nebo snad tato strana dělá svou politiku podle momentální poptávky většinové veřejnosti?
September 7, 2011 v 17.45
Tak jsem ČSSD křivdil, už se začínají stanoviska jejich politiků k problému objevovat - tady je jeden z nich : http://www.prvnizpravy.cz/sloupky/sid=9c5a4ff76ae2c5cd4c565344b0254d27/sloupky/romsky-problem-neni-problemem-socialnim/

A začíná být vymalováno.
DS
September 7, 2011 v 19.00
kéž by měl autor pravdu :
konečně bychom všichni viděli, jak jsme na tom

DS
September 8, 2011 v 8.36
sociální deprivace na obou stranách
romsko - český problém je i v tom, že do té obludné kategorie nepřizpůsobivý "untermensch" by mohli být nakonec zařazení lidé na obou stranách onoho konfiktu. To že kolega Křeček (ČSSD) se vymezuje vůči sociálně ekonomickým kořenům této situace je myslím dost neštastné.
SH
October 11, 2011 v 20.09
Postarejte se sami o sebe?
Hlasy o tom, že emancipace musí vyjít z komunity utlačovaných, jsou scestné. Copak se kdy, kde menšiny neprivilegovaných, utlačovaných, či ponižovaných osvobodili samy, bez zásadního „osvíceneckého“ apelu intelektuálů většinové společnosti?!
Dovede si vůbec diskutér Tejkal představit, kolik „bohatství“ musí mít ten, kdo chce využívat twitteru?