Mocipáni a demokracie II — Řeč a politika
Zdeněk VyšohlídAutor reaguje na diskusní příspěvky pod textem Mocipáni a demokratická politika a dochází k závěru, že demokracie potřebuje jasnou řeč.
Metafora „mafiánství“
Proč nemluvím o mafiánství, ale o rozpadu demokracie? Protože mafián, to je pro mě Sicilián, nebo později Al Capone. Má nablýskané boty, ale vraždí; nepatří do slušné společnosti.
Slovo „mafie“ prostě pojmenovává tajné organizované skupiny osob (výlučně mužských), ilegálně obchodující, jak čteme v encyklopedii Diderot, „s různým zbožím přinášejícím velké zisky“. Odtud „mafianizace“, tzn. „pronikání vlivu mafie“, a to do politiky, resp. tzv. „slušné společnosti“. Co je „mafiánské“, patří ale pořád do oblasti ilegálního kšeftování: týká se mafie a patří k mafii. Co je spjato s mafií, je protistátní, proto také FBI razantně a úspěšně mafii v USA ve druhé polovině XX. století potíralo. Přesto takovéto kriminální organizace ve Spojených státech přežívají a pokoušejí se infiltrovat do státu, mít někoho nakloněného v úřadech, politice, justici nebo policii. Ale je to pronikání mafie do státu zvnějšku, ZVENČÍ.
Odtud pak český úzus mluvit o „justiční mafii“: tu se přenáší pojmenování mafie z podsvětí do prostředí talárů a soudních síní — a dále pak přenášené ze soudních síní někam až na odlehlé dvory ke garážím, kde si ostřelovači z dálky vyhledávají své cíle a berou si na mušku kmotry, zabíjejí je — zatímco jiní kmotři zdálky všechno řídí… Nepatří sem jen Mrázek, který měl kontakty „až nahoru“, ale mnohé neveřejné komploty, intriky, spiknutí.
„Mafiánství“ se ale netýká jen nekalých a utajovaných praktik hamižných politiků-mocipánů. Když Karel Kosík psal o „boji proti zlořečenému mafiánství, které jako CIZORODÉ TĚLESO a vetřelec ohrožuje pochod lidstva k všeobecnému blahobytu“, měl na mysli Zlo, ale nikoli zlo ze sicilského statku ani ilegální palírny alkoholu, nýbrž Zlo, které zakládá a posiluje svou sílu v nejmocnějších politických pozicích.
Ano, vždyť dnešní politika přinesla něco nového: ministr se chce ukázat ve své politické straně, a zajistit korupční penězovod na půl miliardy. Pak to náhodou praskne — ale on, místo aby tím svou stranu poškodil, ba znemožnil, získává v ní přímluvce a zachránce.
Karel Kosík také tenhle neblahý způsob vývoje české politiky označoval metaforicky jako „mafiánství“, ale zdůrazňoval, že to není něco, co do politiky proniká ZVENČÍ, ale co je CIZORODÝM TĚLESEM v demokratickém společenském organismu. Metafora „mafiánství“ trochu zastírá a zatajuje, že nejde o něco, co do politiky proniká zvenčí, ale že je to produkt soudobých politických stran, dokonce i vrcholných stranických funkcí. Právě protože to tato metafora zastírá, raději jsem se jí vyhýbal a snažil se mluvit o demolování demokratických struktur: to dělají strany a politici z vlastních sil, vlastním přičiněním a — do jisté míry — ve vlastním zájmu.
A ještě jízlivá otázka na katolickou církev: Čím to, že tato slova (Gloria) v katolických kostelích zaznívají JENOM o nedělích a svátcích?
Marxismus upozorňuje, že řeč není jen duchovní jev, že je zatížena kletbou materiálnosti (už samo biologické vybavení člověka, souvislost řeči s prací a dalšími aktivitami, včetně produkce rodu apod., ale i řeč jako zprostředkování materiální praxe, včetně realizace výrobních vztahů).V tomto smyslu řeč odráží v denní praxi opakované figury materiální praxe. I v tom je to páně Vyšohlídovo (a Gadamerovo) vyplnění ducha. Opravdu těžko je možné změnou řeči převálcovat u lidí zaběhanost prvků materiální praxe (a nejde jen o materiální, ale i nadstavbovou praxi – např. taková korupce se těžko okecává). Zdá se mi ale, že pan Vyšohlíd akcentuje jen pozitivní úlohu řeči (např. v politice),ale tak tomu není. Řeč při vší relativní samostatnosti odráží třídní strukturu a zájmy tříd, fixuje je – vezměme si např. jak se po listopadu propaganda vyhýbala pojmu „kapitalismus“ a nahrazovala ho pojmy „tržní či demokratická společnost“. Viz třeba i německé pojmy „Arbeitgeber“ – zaměstnavatel, doslova „dávající práci“ (pro vykořisťovatele – abstrahujeme od maloburžoasie) a „Arbeitsnehmer“ – zaměstnanec, doslova „přijímající práci“ (pro vykořisťované, kteří Arbeitsgebery živí) - jak to krásně zamotává podstatu problému v zájmu buržoasie. A ještě- krásné slovo „podnikatel“, pod které se schová jak vykořisťující kapitalista, tak chudák maloburžoa, který někdy nerealizuje ani hodnotu své pracovní síly. Tedy řeč jako slouha vládnoucí a vlastnící třídy,jako nositel její ideologie. A tyto ideologické obsahy pod řečovými figurami se nesmazatelně vrývají do vědomí lidí, včetně těch vykořisťovaných- ti se jistě brání i pomocí svých řečových figur (např. papaláši, páni, ti nahoře, politika je svinstvo atd.),jenže i zde platí zákon zdůrazněný Leninem – dělníkovi (v širším významu neprivilegovanému) proniká do hlavy snadno a automaticky ideologie vlastnické a vládnoucí třídy, ne jeho vlastní ideologie (tedy i řeč vládnoucí třídy se svými zaběhanými obsahy). K proniknutí té jeho ideologie jsou nutné různé a náročné zprostředkující mechanismy, zejména praktická zkušenost ( u Lenina politická, podle mne zejména vlastnická – v samosprávě). A tato praktická zkušenost zase je konec konců tím, co hlavně mění roli řeči ve společenských procesech – různé triky řeči samé – přejmenování apod. – jsou konec konců druhotné. Ale jak jsem psal v diskusi k předchozímu článku pana Vyšohlída – druhotné neznamená, že nemá relativní samostatnost a aktivní roli. Šlo mi jen o jedno – nepřeceňovat samostatnost řeči a nevkládat do ní přílišné naděje, zejména ne v politice, kde se sice může stát prostředkem komunikace, ale také ji může pěkně zablokovat.
2) rovinu sociálně profesní, kde hrají roli takové ukazatele jako je technický druh práce, výše příjmu, různé povrchní aspekty způsobu života - např. bydlení atd., společenská prestiž, někdy i podíl na moci - t.j. vlastně míra účasti na řídící práci, hodně často i sebehodnocení. Tohle všechno stratifikátoři míchají dohromady. Takže když hovoří o středních vrstvách, mají v tom zamíchané příslušníky nejrůznějších tříd a skupin třídního typu spojené třeba jen formální výší příjmu (tedy různé zásadní zájmy, různá zainteresovanost na změně společnosti, zejména vlastnictví, apod. Kellerovy střední vrstvy např. zahrnují příslušníky buržoasie, maloburžoasie (pozor - to není malá buržoasie, kvaliutativně odlišný jev), námezdně zaměstnané řídící pracovníky vykonávající funkce za kapitalisty, osobní obsluhu kapitalistů i část kvalifikovaných vykořisťovaných zaměstnanců, vykonavatele služeb placených státem či samosprávou nrebo politickými stranami, odbory apod. Takže tady jsou vedle jak jedle.
Ale jinak - zaplaťmarx za Kellera.
Řeč a materiální praxe je mým celoživotním tématem.
Děkuji za věcnou debatu. ZV