Od roku 2012 se bude mýtné vztahovat nově i na silnice nižších tříd. Stát tak získá peníze na údržbu silnic a výrazně se zlepší život obyvatel měst a vesnic, skrze něž dnes proudí tranzitní kamionová doprava.
Od poloviny příštího roku se bude mýtné platit na všech silnicích první třídy. Zpoplatněny budou také stovky kilometrů druhých tříd a několik úseků silnic třetí třídy. Ve svém dnešním vydání to píše deník E15. Podle náměstka ministra dopravy Martina Sýkory přinese rozšíření systému státu miliardy korun, nepřesáhne však výnos za mýtné z dálnic a rychlostních silnic, který loni činil 6,6 miliardy korun. Zakázka na dodavatele systému včetně palubních jednotek bude vypsána do měsíce.
Plán na zavedení mýtného na silnicích nižších tříd podporují také místní iniciativy bojující proti hluku a emisím a ekoaktivisté. V současné době totiž kamiony často využívají silnic nižších tříd k tranzitu namísto dálnic, aby tak ušetřily za placení mýtného.
„Objíždění zpoplatněných úseků lze efektivně omezit jedině rozšířením mýta pro nákladní dopravu na celou silniční síť. Zlepší se tak život obyvatel desítek či stovek měst a vesnic i řidičů osobních aut na silnicích nižších tříd a také výrazně sníží míra poškozování těchto silnic,“ uvedl Aleš Kuták z Dopravní federace.
V podobném duchu se již dříve vyjádřil i předseda Dětí Země a poradce ministra dopravy Miroslav Patrik. Ten vedle zvyšování a rozšiřování mýtného vidí cestu také ve větší podpoře železniční dopravy. „Je třeba mít politickou odvahu říct, že silniční doprava sice převažuje, ale je řada dobrých důvodů, proč podporovat železnici, a její podíl na dopravě zvýšit. Je ekologicky i ekonomicky efektivnější,“ řekl před časem Deníku Referendum Patrik.
Miliardy, které má zpoplatnění přinést, by měly jít na opravy a údržbu silnic. Výtěžek mýtného ze silnic první třídy, kterých je v Česku celkem 5 500 kilometrů, půjde do státního fondu dopravy. Peníze získané na silnicích druhé třídy dostanou kraje, ale až poté, co si stát odečte náklady na provoz systému. Pokud se silnice druhé a třetí třídy ukážou při výběru mýtného jako prodělečné, stát dá přednost zákazovým značkám, uvedl Sýkora.
Ve výběrovém řízení na dodavatele systému včetně palubních jednotek nebude sice žádná technologie předem vyloučená, je ale jasné, že ministerstvo počítá se satelitním systémem, který nevyžaduje stavbu bran. „V podmínkách tendru budeme chtít zajistit určité procesy, které by se daly jen těžko zvládnout prostřednictvím mikrovlnných bran," řekl Sýkora.
Satelit bude muset být kompatibilní se současným mikrovlnným systémem, který je v Česku zaveden na 1 100 kilometrech dálnic a 130 kilometrech silnic první třídy. Společnost Kapsch, která mikrovlnný systém na dálnicích postavila, nedávno propojení obou systémů prezentovala. Zájem o české mýtné má mimo jiné i slovenská firma SkyToll.
Mýtné se bude platit zatím jen mimo zástavbu, do budoucna ale Sýkora nevyloučil ani platby za průjezd městy.