Obyvatelé Velemína chtějí urychlit výstavbu D8, aby se zbavili záplavy kamionů. Podle Ředitelství silnic a dálnic za průtahy s výstavbou dálnice mohou ekologové, podle ekologů jeho nedbalost.
Silnice E55 mezi Teplicemi a Lovosicemi byla dnes zhruba pětadvacet minut neprůjezdná. Zablokovalo ji kolem tří set demonstrantů, kteří požadují rychlé dokončení dálnice D8. Z obou stran obce se utvořily dlouhé kolony, v nichž uvízlo několik set vozidel. Jejich řidiči s akcí vesměs souhlasili, většina ostatních místo objížděla jinudy.
Kamiony sotva stíhaly brzdit, když jim přesně ve čtyři hodiny vstoupili do cesty demonstranti. Místní mládež i důchodci vzali do rukou transparenty a přehradili svými těly jindy frekventovanou silnici.
Sešlo se jich přes tři sta a vesměs se jednalo o obyvatele Velemína nebo okolních obcí, které trápí stejný problém — nadměrná kamionová doprava, kterou do Českého středohoří přivedla rozestavěná dálnice D8. Její chybějící zhruba šestnáctikilometrový úsek objíždějí řidiči často právě přes Velemín.
„Ani se tu nedá přejít silnici, kamiony tu jezdí rozjeté z kopce a mnohem rychleji, než by měly. Někdy třeba půl metru od dětí, když jdou do školy,“ řekla ČTK jedna z demonstrantek Šárka Rainerová. Na akci se začala zároveň podepisovat petice, jejíž signatáři chtějí po politicích, aby dostavbu dálnice urychlili.
„Kamiony tu doslova ničí lidi i jejich majetek, už s tím něco musíme udělat. Nechceme řidiče obtěžovat, ale asi by to měli aspoň malinko pocítit,“ dodal jeden z organizátorů blokády Petr Pokorný.
Podle pět let starého údaje Ředitelství silnic a dálnic jezdilo obcí denně zhruba dvanáct tisíc aut. Dnes jich na obou stranách Velemína i přes varování před demonstrací a možnou objížďku uvízly stovky. Každý pátý vůz byl kamion.
I když někteří řidiči reagovali na blokádu velmi zlostně, většina z nich dávala troubením a gesty najevo svůj souhlas. Když demonstrace po pětadvaceti minutách skončila, dalších patnáct minut trvalo, než se kolona rozjela.
Stavbu dálnice, která měla být hotova už na konci letošního roku, provázejí čím dál větší administrativní obtíže, ekologům se totiž podařilo u soudu napadnout řadu kroků investora stavby. Poslední bitvu vyhráli 17. června, kdy krajský soud v Ústí nad Labem oživil jejich odvolání proti územnímu rozhodnutí.
Ředitelství silnic a dálnic odhaduje, že dálnici dokáže dostavět nejdřív na konci roku 2012, spíše ale až později. Krajský úřad dokonce připustil, že by se šestnáctikilometrový úsek nemusel dostavět vůbec nikdy.
Ekologové upozorňují, že chyby udělali především státní úředníci a Ředitelství silnic a dálnic. „Viníkem je jednak investor, který se za státní peníze nevěnuje pečlivé přípravě a férovému jednání se všemi stranami, ale spíše mediálním aktivitám, a jednak státní úředníci, kteří s lehkým srdcem porušují zákony,“ řekl v souvislosti s průtahy kolem výstavby zbylého úseku dálnice D8 Miroslav Patrik z Dětí Země.