Neoliberalismus jako korupční ideologie?

Adam Votruba

Ideologie nemusí být zdaleka tím, čím se zdá být. Její obecné teze jsou formulovány tak, aby budily dojem nestrannosti a objektivních pravd. Nejenže ovšem samy o sobě nestranné nejsou, ale nejsou ani nestranně interpretovány. Zneužít lze samozřejmě jakoukoliv ideologii.

„Zachází-li někdo z cizím majetkem, zachází s ním neefektivně a má tendenci zneužívat ho ve svůj prospěch. Stát je tudíž vždy neefektivní. Čím menší bude stát, tím méně bude neefektivity, tím méně bude prostoru pro korupci." V těchto logicky znějících větách lze snadno rozpoznat obvyklou liberální argumentaci. Sám jsem svého času bral tyto argumenty vážně. Zdálo by se, že minimální stát je nejlepším lékem proti korupci a že liberalismus, potažmo neoliberalismus je tak velmi důsledným protivníkem korupce.

Žádná ideologie ovšem nevisí ve vzduchoprázdnu. Neexistují jen obecné pravdy, existuje i způsob, jak jsou tyto obecné teze interpretovány a používány v praxi. To, jak bude společenská teorie v praxi vykládána, nelze vyvodit z teorie samé, lze to pouze empiricky vypozorovat. Proto stojí za to každou ideologii, včetně té (neo)liberální, konfrontovat s jejími konkrétními aplikacemi, ať už rétorické, nebo praktické povahy.

Někteří lidé vnímají liberalismus jako teorii chamtivosti, jako myšlenku, která svým zastáncům slouží jako alibi pro bezohlednou hrabivost. Zastánci liberalismu tvrdí, že jim jde o princip padni komu padni. Moje zkušenost je ovšem taková, že jsem ve svém životě viděl sociálně orientované lidi, kteří s přesvědčením přispívají sociálně slabším, nikdy jsem však neviděl liberála, který by odmítl peníze od státu jen kvůli principu. Nevím o nikom, kdo by např. vědomě odmítal využívat daňových úlev nebo státních příspěvků, o nichž teorie tvrdí, že jsou z principu špatné.

×
Diskuse
MB
February 9, 2011 v 8.35
Již klasikové
Trefné. Jen na okraj: pokud si správně pamatuji svá všeobecně povinná vysokoškolská studia marxismu-leninismu (za hanebného minulého režimu...), pak podle Karla Marxe je ideologie definována jako falešné vědomí, jehož jediným cílem je zastírat skutečný stav hybných sil ve společnosti.
Jenže Marx také zdůrazňoval, že aby ideologie mohla vládnout, musí se prezentovat jako univerzální, musí svým myšlenkám dát formu obecnosti. To pak umožňuje kritiku stávající praxe z pozic, které se - paradoxně - hlásí právě k myšlenkám obsaženým v oficiální ideologii. Samozřejmě že "objektivní společenská funkce" neoliberální ideologie je taková, jako zde popsal autor, ale současně platí, že lze z přísně friedmanovských pozic zkonstruovat kritiku praktik Bushovy vlády. Ostatně, i někteří naši pravičáci - jmenovitě si vybavuju Martina Římana - kritizovali politiku investičních pobídek, kdy se nadnárodním koncernům strkají milióny, aby se prý vytvořily pracovní místa... Vyjdeme-li z toho, že s "cizími penězi nelze konat dobro", jak píše Friedman, lze to snadno otočit i proti jeho miláčkovi Rumsfeldovi.

Ta kritika neoliberalismu, která chce ukázat, že jeho praktická realizace je v rozporu s jeho oficiálně hlásanými principy, ale že právě to je možná jeho funkce, je legitimní. Ale je také možné vzít tu ideologii vážně, předpokládat, že se nebude aplikovat falešně - a přesto ji kritizovat už na rovině těch vážně vzatých předpokladů. Např. teze "s cizími penězi nelze konat dobro" zpochybňuje i smysluplnost charity, nejen státu.
PM
February 9, 2011 v 12.41
JÁ bych preferoval
dojem,že synonymem pro společenskou katastrofu je absence natolik funkční demokracie, která by zajistila konzens vzešlý ze střetu ideologií. Jakákoliv ideologie zastupuje pouze dílčí zájmy a její dominance tak končí v pasti mocenských zájmů skupin ideologií zaštítěných. Liberální idea přizpůsobení liberálního kapitalismu stavu globálního ekonomického propojení, se bez korektivního vlivu politické scény tak může vyústit v defektní neoliberální ideologii. Selhal zájem společnosti o demokratické řešení střetu ideologií .
February 9, 2011 v 19.43
stát vs charita
Rozdíl mezi charitou a státem je imho ten, že charitě peníze dávám. Stát si je bere.
Státu peníze dáváte. Na základě společenské smlouvy, o kterou se filozoficky opírá každá demokratická ústava, souhlasíte, že mu daně náleží, aby mohl zajišťovat veřejné statky, včetně politické reprezentace, které se můžete účastnit. Nehledě na to, že stát vám garantuje právo na spravedlivou mzdu a bez státu by jste možná žádnou nedostal.

Pokud stát neplní svou úlohu, máte právo na odpor.

Rozdíl mezi charitou a státem je hlavně ten, že charita funguje na principu sympatií. Stát musí pomoci všem, i těm, kteří jsou třeba většině nesympatičtí.

February 9, 2011 v 22.09
Veřejné statky
To je třeba znojemské vinobraní, že? :-)