Neoliberalismus jako korupční ideologie?
Adam VotrubaIdeologie nemusí být zdaleka tím, čím se zdá být. Její obecné teze jsou formulovány tak, aby budily dojem nestrannosti a objektivních pravd. Nejenže ovšem samy o sobě nestranné nejsou, ale nejsou ani nestranně interpretovány. Zneužít lze samozřejmě jakoukoliv ideologii.
„Zachází-li někdo z cizím majetkem, zachází s ním neefektivně a má tendenci zneužívat ho ve svůj prospěch. Stát je tudíž vždy neefektivní. Čím menší bude stát, tím méně bude neefektivity, tím méně bude prostoru pro korupci." V těchto logicky znějících větách lze snadno rozpoznat obvyklou liberální argumentaci. Sám jsem svého času bral tyto argumenty vážně. Zdálo by se, že minimální stát je nejlepším lékem proti korupci a že liberalismus, potažmo neoliberalismus je tak velmi důsledným protivníkem korupce.
Žádná ideologie ovšem nevisí ve vzduchoprázdnu. Neexistují jen obecné pravdy, existuje i způsob, jak jsou tyto obecné teze interpretovány a používány v praxi. To, jak bude společenská teorie v praxi vykládána, nelze vyvodit z teorie samé, lze to pouze empiricky vypozorovat. Proto stojí za to každou ideologii, včetně té (neo)liberální, konfrontovat s jejími konkrétními aplikacemi, ať už rétorické, nebo praktické povahy.
Někteří lidé vnímají liberalismus jako teorii chamtivosti, jako myšlenku, která svým zastáncům slouží jako alibi pro bezohlednou hrabivost. Zastánci liberalismu tvrdí, že jim jde o princip padni komu padni. Moje zkušenost je ovšem taková, že jsem ve svém životě viděl sociálně orientované lidi, kteří s přesvědčením přispívají sociálně slabším, nikdy jsem však neviděl liberála, který by odmítl peníze od státu jen kvůli principu. Nevím o nikom, kdo by např. vědomě odmítal využívat daňových úlev nebo státních příspěvků, o nichž teorie tvrdí, že jsou z principu špatné.
Ta kritika neoliberalismu, která chce ukázat, že jeho praktická realizace je v rozporu s jeho oficiálně hlásanými principy, ale že právě to je možná jeho funkce, je legitimní. Ale je také možné vzít tu ideologii vážně, předpokládat, že se nebude aplikovat falešně - a přesto ji kritizovat už na rovině těch vážně vzatých předpokladů. Např. teze "s cizími penězi nelze konat dobro" zpochybňuje i smysluplnost charity, nejen státu.
Pokud stát neplní svou úlohu, máte právo na odpor.
Rozdíl mezi charitou a státem je hlavně ten, že charita funguje na principu sympatií. Stát musí pomoci všem, i těm, kteří jsou třeba většině nesympatičtí.