Klusákovo dobro světa a Nošovic jde do českých kin
Roman SikoraNový český dokumentární film Víta Klusáka Vše pro dobro světa a Nošovic se již brzy objeví v distribuci. I diváci tak budou moci posoudit, jaké dobro světu nabízí společnost Hyundai.
„Vše pro dobro světa“ je reklamním sloganem společnosti Hyundai, která před několika lety postavila v rámci investičních pobídek tehdejší vlády svou automobilku nedaleko severomoravské vsi Nošovice, známé donedávna hlavně pivem Radegast. Režisér Vít Klusák ušlechtile znějící slogan ironicky parafrázoval a jeho nový dokumentární film tak nese název Vše pro dobro světa a Nošovic. S humorem v něm vykresluje obraz malé moravské vesnice, která dobro uštědřované celému světu a obzvláště Nošovicím na vlastní kůži zažívá.
Po premiérách na festivalech dokumentárních filmů v Jihlavě a na severní Moravě se film od 17. února objeví také v běžné filmové distribuci.
Ve filmu ožívají příběhy točící se okolo kilometr dlouhé stříbrné továrny, která zde, jak místní rádi říkají, přistála jako UFO na zelené louce. Snímek je hravým i mrazivým kaleidoskopem všemožných uvěřitelných i značně absurdních situací. Například z vyprávění o nátlaku na místní obyvatele při výkupu pozemků, z instalace protestní sochy „strašák-do-parkoviště“, z rezavé Zelárny Nošovice, která produkuje tamější slavné kysané zelí, z odhalení tajného rituálu korejských manažerů při začátku stavby, ukazuje vztah sedláků k zemědělské půdě, 54 a půl vteřiny nutné na montáž těsnění, sborový zpěv korejské lidovky Arerang, sedm lip, které jako jediné výstavbu automobilky přežily, masožravé květiny mluvčího společnosti, vyhazov montéra, který kritizoval poměry v továrně, vyvedení štábu z jejích prostor či Beethovenova skladba oznamující začátek aktivity svářecích robotů…
Vít Klusák se do Nošovic poprvé vydal s kamerou v roce 2006, kdy tam docházelo k vynuceným odkupům půdy ve prospěch budoucí automobilky. Mnozí z majitelů polí, na kterých dnes automobilka stojí, dlouho své pozemky v té době prodat nechtěli. Donutil je až nátlak jejich sousedů a anonymní dopis, který odolávajícím sedlákům a jejich blízkým hrozil smrtí.
Filmaři se pak do Nošovic vrací dva roky po dramatických výkupech, když už továrna začíná chrlit levná auta. Celkově tam strávili 60 natáčecích dní a podařilo se jim mimo jiné proniknout přímo do automobilky.
„Asi se domnívali, že to ukormidlují. Tyhle velké firmy a jejich představitelé často sami nevidí, co je na jejich fungování strašidelného a dokonce zdobí své areály obřími nápisy typu ,Společně vytváříme budoucnost´, aniž jim dochází, že tenhle výkřik nic neříká o povaze a kvalitě té budoucnosti,“ říká Vít Klusák.
„Je to groteska o poli, na kterém rostou auta,“ říká Vít Klusák, který dokonce kvůli filmu porušil své předsevzetí z doby vzniku filmu Český sen a natočil reklamu. „Nevstávejte tedy před závěrečnými titulky,“ vyzývá diváky. Hudbu k filmu složila skupina DVA, do distribuce jej vysílá Asociace českých filmových klubů.