Brněnští zastupitelé se chystají projednávat návrh nového úzenmního plánu města i přesto, že dosud není jasné zakreslení silnice R43 v krajském územním plánu. Sporná je rovněž trasa dálnice z Brna na Vídeň.
Projednávání nového brněnského územního plánu bude pokračovat podle původního plánu. Odpovědný primátorův náměstek Ladislav Macek (ČSSD) ve čtvrtek na dotaz ČTK odmítl možnost, že by městu kvůli údajně nesprávnému formálnímu postupu hrozilo v budoucnu zrušení dokumentu u soudu. Varoval před tím spolupracovník občanských sdružení Petr Firbas z občanského sdružení v Brně-Kníničkách.
Nový krajský územní plán by mohl ukončit diskuse o tom, kudy povedou kontroverzní dopravní stavby. Jde hlavně o budoucí silnici R43 z Brna na sever. Není totiž právoplatně zakreslena v současném krajském územním plánu, a tak s ní podle některých právních názorů nemůže Brno počítat ani v nově připravovaném územním plánu. Zakreslení silnice R43 loni zrušil Nejvyšší správní soud.
Brněnská radnice si poté nechala zpracovat právnický posudek, jak to může ovlivnit přípravu nového městského územního plánu. Právníci doporučili opatrnost. Podle nich lze „z hlediska principů fungování veřejné správy" jen obtížně předjímat, jak projednávání na kraji dopadne, a jak tudíž R43 do budoucí mapy Brna kreslit.
Spory jsou i o trasu dálnice spojující v budoucnu Brno s Vídní. Kraj prosazuje trasu přes Novomlýnské nádrže a Mikulov, proti jsou okolní obce i četná občanská sdružení.
„Co je dřív, jestli slepice, nebo vajíčko, to je přesně toto téma," odmítl ve čtvrtek námitky Macek. Náměstek dodal, že vracet se v přípravě nového územního plánu Brna na začátek nikomu neprospěje. „Možná jen některým odpůrcům dopravních staveb v Brně," podotkl.
Macek však zdůraznil, že krajská samospráva má o trase silnice R43 jasno. „Samozřejmě, pokud nebude zpracován územní plán Jihomoravského kraje, nebude moci být ani schválen v tom rozsahu ani územní plán města Brna," uvedl. Připravovat dokument však prý přesto lze.
Kraj nyní i v minulosti prosazoval vedení R43 přes sídliště Bystrc, oproti tomu ekologové či Strana zelených podporovali alternativní variantu vedení trasy boskovickou brázdou. V září loňského roku byla jihomoravským zastupitelům předána petice se sedmatřiceti tisíci podpisy požadující, aby trasa rychlostní komunikace R43 byla vedena jako plnohodnotný obchvat celého Brna.
Alternativní studie dokládají, že pro R43 existuje řešení, které se zcela vyhýbá mnoha obcím, které by jinak byly zasaženy tzv. Hitlerovou dálnicí a pro všechny ostatní obce od Černé Hory až po dálnici D1 by byly vybudovány obchvaty.
Radnice hodlá i přes panující nejasnosti v přípravě nového územního plánu pokračovat, v únoru má začít oficiální projednání s veřejností. Projekt byl představen brněnské veřejnosti už v listopadu loňského roku. Dosud nejbouřlivější diskuse nad návrhem se týkala budoucnosti zahrádkářských kolonií.
Tehdy se lidé nevešli do zasedací místnosti a radnice podle Macka po této zkušenosti chystá novinku. Budoucí debaty bude natáčet a záznam dávat na internet, aby si argumenty zpracovatelů i veřejnosti mohli vyslechnout, i ti, kdo se diskuse neúčastnili.