Muž
Michael HauserŽijeme ve společnosti, v níž přetrvávají patriarchální - tzv. mužské hodnoty, aniž by jejich protagonisty museli být muži. Emancipační odpor proti nim však musí mít na zřeteli, že některé vlastnosti tvořící tento konzervativní konstrukt jsou základem odporu.
Až donedávna se zdálo, že žijeme v patriarchální společnosti, v níž je žena podřízena muži a své podřízení přijímá. Rozhodující jsou tzv. mužské vlastnosti, a žena, která chce dělat kariéru, si je musí osvojit. Příkladem je železná lady Thatcherová, která jako by ovládla patriarchální britskou společnost tím, že byla tvrdším politikem než její mužské protějšky. Žena vládla, ale byl to zvláštní návrat matriarchátu: byl to matriarchát, který byl pouhým vystupňováním patriarchátu, či lépe, byl to matriarchát, který obnovil patriarchát, jenž už začal slábnout vlivem sociálního státu a antiautoritářské vlny šedesátých let. Žena obnovila aspoň některé rysy patriarchální společnosti, které se v šedesátých letech jevily jako věc minulosti. Nešlo ovšem o obnovení tradiční autority, nýbrž o změnu postoje vůči neprivilegovaným a o odhodlání vést válku (válka o Falklandy). Neústupnost, zavádění asociálních reforem, označení odborů jako vnitřního nepřítele, to vše bylo spojeno s vládou ženy.
To svědčí o tom, že se už nedá hovořit o ženských a mužských vlastnostech. Mnozí muži se ve srovnání se ženami jako byla železná lady jeví jako příliš zženštilí. Některé ženy vystupují jako bytosti, které od slabých mužů přejímají štafetu a obnovují mužské vlastnosti. Ženy občas zachraňují „mužství“ (tzv. zmužilost) a muži občas „ženství“. Neznamená to nic jiného, než že se rozpadá tradiční vymezení mužského a ženského principu, jak o tom ve svém komentáři Kalich a meč psala Alena Zemančíková. Vzniká jakési smíšení mužského a ženského, které se dá považovat za potvrzení radikálního feminismu, jenž ukazuje, že tradiční mužské a ženské vlastnosti jsou socio-kulturním konstruktem.
V Bibli jsou dvě zprávy o stvoření. Příběh o Adamovi a Evě je až druhá zpráva. První zpráva zni: "Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, muže a ženu je stvořil" (Gn 1,27), Příběh o Adamovi a Evě je až v druhé kapitole. Tato první zpráva se dá interpretovat jednoduše a přece vzhledem k současnosti velmi aktuálně. Člověk byl stvořen ve dvou rovnocenných podobách jako muž a žena, tedy nemluví to ani pro patriarchát ani pro matriarchát, naopak pro rovnost mužů a žen.
Poznámka k druhé zprávě: Slyšel jsem, že existuje feministická interpretace, která říká, že zatímco žena byla vytvořena ze žebra, tedy z kvalitního materiálu, tak muž byl vytvořen z prachu, proto se spíše rozpadne a méně vydrží. Tuto interpretaci nesdílím, jen ji pro zajímavost sděluji
A co tedy nakonec autorovi vadí? Nevidím jasnější odpověď, než zase ten nehezký "postmodernismus", který je u něj automaticky neodlučný od pozdního kapitalismu a jeho tekutosti, jeho "rozpouštění hranic", kdy leccos přestává být pevné. -- Ale ona je pevnost nějak inherentně lepší než tekutost a plynnost? Já jsem za některé tekuté a plynné věci vděčný, ostatně i "duch vane kam chce".
Osobně nevnímám postmodernu jako pouhé rozpouštění. Vždycky v té polívce bude něco plavat, třeba i to mužství a ženství a Evropa, nebo co si vytvoříme: i tímto vytvářením přece může být postmoderna.
A "pevnost charakteru, stálost cílů nebo důslednost" se sice možná stávají formou odporu, ale zrovna tak útlaku. Takový pevný, stálý, důsledný inkvizitor nebo bankéř...
Na takový shluk témat zkrátka 5 odstavců sotva stačí...