V příštím roce půjde ze státní pokladny na dopravu celkem o deset miliard korun méně. Dotkne se to i železnice, které ministerstvo dopravy seškrtá prostředky pro rok 2011 o pět set milionů. Cestující by ale škrty neměly nijak postihnout. Ministerstvo dopravy chce také na železnici dostat více nákladní přepravy ze silnic.
České dráhy dostanou v příštím roce o půl miliardy korun méně. Konkrétně se ruší dotace 250 milionů korun na mezinárodní vlaky kategorie EuroCity a InterCity (EC/IC), které České dráhy musejí propříště provozovat na vlastní podnikatelské riziko. Od nového jízdního řádu nebude vlaků EC/IC tolik jako dosud. Celkem osm spojů na trase Praha — Olomouc — Ostrava/Žilina bude převedeno do kategorie Expres. U těchto vlaků ministerstvo dopravy zaplatí drahám úhradu za službu ve veřejném zájmu.
„Vlaky EC/IC jsou páteří dálkové dopravy v různých směrech,“ řekl Deníku Referendum Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. „Zajišťují efektivní a kulturní spojení především Ústecka, Prahy a východních Čech s jižní, střední i severní Moravou. Komerčně výhodnější vlaky typu SuperCity (Pendolino) nebo uvažovaný soukromý RegioJet je nemohou nahradit. Hlavní, ale nikoliv jedinou překážkou je povinná rezervace místenek. Navzdory tradovaným omylům jsou vlaky kategorie EC/IC dotované v několika evropských státech, například ve Švýcarsku,“ upozorňuje Miroslav Vyka. „Zrušení dotací vyvolá v rámci Českých drah nepřímý tlak na omezování méně ziskových rychlíkových spojů,“ dodává Vyka.
Dráhy také dostanou jen 63 miliony na sociální program pro zaměstnance, kteří odcházejí, namísto dosavadních 248 milionů.
Ministr dopravy chce podpořit železniční a kombinovanou nákladní dopravu. K její atraktivitě má pomoci snížení poplatků za využívání dopravní cesty. ČD Cargo, hlavní nákladní přepravce, ušetří na poplatcích Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) zhruba 270 milionů korun, což představuje zhruba jedenáct procent letošní sumy. Snížení těchto poplatků se týká zejména jednotlivých zásilek v kombinované přepravě. Naopak se ale zvýší poplatky za osobní dopravu, takže o stejnou sumu zaplatí více České dráhy.
Generální ředitel ČD Petr Žaluda nicméně nepředpokládá zdražování jízdného a tvrdí, že potřebné prostředky získá vnitřními úsporami. „Šetřit budeme hlavně v oblasti režijních a personálních nákladů,“ řekl Žaluda. Letos odešlo od Českých drah zhruba šestnáct set zaměstnanců a v příštím roce má odejít něco kolem tisícovky železničářů.
„Určitě nebudeme zdražovat. O zdražení se dá uvažovat až s nástupem nových, nedotovaných vlaků, kde se velmi zvýší kvalita cestování. Nebude to ale ani příští rok, ani v roce 2012,“ uvedl Žaluda.
„Celková úspora, kterou musejí České dráhy pro příští rok dosáhnout, je kolem devíti set milionů korun,“ řekl ministr dopravy Vít Bárta.
„Zvýšení poplatků za železniční dopravní cestu pro osobní vlaky je další nesystémový krok pana ministra, kterým dojde k dalšímu pokřivení podmínek na dopravním trhu. Je absurdní, aby cena dopravní cesty pro vlaky s cestujícími vzrostla, když linkové autobusy jezdí všude mimo dálnice bez poplatků,“ říká Miroslav Vyka. „Jelikož nedojde ke zvýšení ceny jízdného, zaplatí České dráhy dražší cenu infrastruktury logicky z peněz od krajů a ministerstva. Proto je možné tento krok vnímat jako nepřímou dotaci nákladní dopravy z veřejných zdrojů,“ dodává Vyka.