Umlčený duch Charty 77
Hana HolcnerováPříčiny dnešního stavu politiky nejsou náhodné, je třeba je zkoumat a hledat řešení.
Dnešní situace v mnohém připomíná volební výsledek z června 1992. Tehdy téměř dva miliony voličů uvěřily, že je nezbytné utáhnout si opasky, jak pravil nově jmenovaný premiér Václav Klaus.
Aliance ODS-KDS vyhrála s obrovskou převahou. Od druhých komunistů ji dělilo 15 procent hlasů. Na hlavu bylo poraženo Občanské hnutí Jiřího Dienstbiera, jehož představitelé tvořili jádro české vlády v předchozím období.
Pro členy OH to bylo děsivé překvapení podobně jako pro ČSSD výsledek voleb letošních. Troufám si říct, že právě v důvodech tehdejšího neúspěchu liberálnějšího pokračovatele Občanského fóra tkví posun společnosti, kterého jsme svědky dnes.
Do voleb roku 1992 vyrazilo OH pod heslem „Kdo, když ne my“. Na volebních plakátech jsme viděli osmiveslici vítězně mířící k cíli, symbolizující nutnost spolupráce celého týmu. Na kandidátce hnutí se společně objevili Martin Bursík, Jiří Dienstbier, Lubomír Zaorálek, Tomáš Sokol, Václav Žák, Pavel Barša, Dana Němcová i Anna Šabatová. Veslovali na jedné lodi.
Spojoval je duch listopadu 1989, doba spolupráce všech demokraticky smýšlejících občanů, doba, která jasně vymezila, že zuřivý antikomunismus není na místě, naopak je třeba utvářet demokratické prostředí ve společenství všech, kteří o to stojí.
Tento jistě dobře míněný pokus se bohužel pohybuje v krajině mýtů. Na mýtech nelze ovšem žádnou alianci postavit.
Tyto mýty nevznikly jen tak spontánně či lidovou tvořivostí. Až se ovšem zahnízdí v učebnicích dějepisu, bude hodně obtížné je bourat.
Zdůrazňuji: Nejde o to rádoby povýšeně se vysmívat těm, kdo v ně věřili a věří, jde o to, analyzovat jak vznikly a jakým cílům slouží.
Zásadní námitka proti mýtu o sametové revoluci je mj. tato:
Listopadový převrat připravovali JINÍ. Připravovali jej dlouho a důkladně. ( Připomněl bych např. v červnu 1988 přijatý a pro pozdější loupežnou "privatizaci" tak významný a prozíravý zákon jako byl "Zákon, kterým se mění a doplňuje hospodářský zákoník " 98/1988 Sb. Podobný zákon se v SSSR objevil údajně jen asi o dva měsíce dříve! ) A tito JINÍ uspěli.
V tomto kontextu je poukaz na podobnost (jde o kontinuitu!) června 1992 a května 2010 poukazem správným směrem. Uzavřená elita se vytrvale opevňuje ve svých pozicích. Zakopává se v nich nejen v Čechách – a to je druhá zásadní námitka (nejen proti tomuto článku): trestuhodné pomíjení evropského a světového kontextu.
Není také radno přeceňovat roli těch, kdo byli a jsou vidět na scéně, ať už jako „protagonisté“, jako kompars nebo jako „režiséři“. Naše hra na demokracii nevznikla na zelené louce. Scénáře pro ni psali a průběžně upravovali JINÍ.
Nestačí totiž se ptát, kde se stala "chyba". To zavání naivitou. Bez opravdu střízlivé vůle k poznání zůstane cesta k jednání uzavřena. Dobrá vůle nestačí.
JK
Tak to již chodí. Klaus chartistům revoluci ukradl, protože, na rozdíl od nich, byl na budování nového připraven. A nemohlo to být jinak.
Šlo přece hlavně o majetky a o peníze …
P.S. S tím zákonem o protikomunistickém (třetím) odboji je to poněkud jinak. Nejde jen o verbální projevy, ale především o ozbrojený boj, sabotáže atd. Viz:
http://www.senat.cz/xqw/webdav/pssenat/original/56032/47523
2) Slovo JINÍ znamená především rozhodující dosavadní mocenské elity, které si byly, nepochybně DŘÍVE než zbytek společnosti, vědomy neudržitelnosti stávajícího uspořádání. A tito lidé využili zcela racionálně svého postavení a svých vědomostí k tomu, aby se na změnu připravili.
Role Vámi jmenovaných služeb je důležitá, ale od těchto elit VŽDY odvozená. - A s detektivkami to nemá nic společného. Spíše se životem společnosti. -
Nebo snad popíráte existenci mocenských elit?
3) Petr Cibulka je znamenitý příklad: copak on si své seznamy sesmolil sám - nebo mu je někdo přihrál? Myslím, že význam "Cibulkových seznamů" jako kouřové clony není obtížné pochopit.
4) Mluvit o "chartistech" ("někteří chartisté jako Cibulka") jakoby se jednalo o jakousi morálně kompaktní či názorově homogenní společenskou skupinu považuji za mírně řečeno neobratné.
Koho zajímají problémy "chartistů"? Anebo jinak: KDO je povolaný, aby to dnes interpretoval?
5) "Legitimita demokratického zvratu" je úchvatné téma jsem opravdu rád, že jste to takto verbalizoval. (Doufám, že se o tom bude hodně psát. Opravuji se: hodně přemýšlet.) - Každopádně jste se tím, řekl bych, přiblížil skutečným problémům.
Děkuji Vám za odpověď na mou otázku. Odpověď mě zajímala o to víc, že před pár týdny podobnou obavu vyslovila Anna Šabatová.
JK
* Change: říkám tomu jednoduše převrat. (Musím se zas někdy podívat do Malaparteho.)
* Ve Vašich slovech v závorce („chartistům i národu“) vnímám něco, co by bylo dobré nepřeslechnout: pohlédněme jen zpátky na Ch77 a polskou Solidaritu. Toto srovnání považuji za významné.
* Jsou ti, kdo řídí (vládnou), pod veřejnou kontrolou? Činí své rozhodnutí po veřejné diskusi a neskrytě?
* Naopak: neveřejné nedemokratické jednání politiků je přece naprosto běžné, děje se to dnes a denně! (Jaký smysl by jinak vůbec mělo otvírat po x letech archivy?)
* Ano, praxe je vždy nějakým způsobem „spiklenecká“ - a jiná není.
Děkuji a zdravím
JK
Srovnání Solidarity a CH77 v otázkách "intelektuálnosti" hnutí se jaksi nabízí, ale byla bych s tím opatrná - musela by to provázet celková analýza rozdílů mezi polskými a českými reakcemi v dějinách, které tuto odlišnost vykazují většinou a to v dobrém i zlém. Dějinný vztah Čechů ke vzdělání býval vždy dobrý a všemožná česká "obrození" na ně byla navázána většinou. Je velmi pravděpodobné, že to souvisí s českou vlažností a polskou vášnivostí také v otázkách náboženských, obé zřejmě pochází ze stejného kořene. Ale vraťme se k původnímu tématu: zdá se mi, že jedním ze silných motivů současné situace je touha po zjednodušení, která je asi v podstatě správná, protože člověk se cítí opřádán jakousi vatou z byrokracie, odcizenosti, podivných slovních obratů, které se nedotýkají podstaty žití a vždy se záhadně vysmeknou. Jenže ( jak už to tak v reakcích na nevědomé potřeby bývá) to obrací nešťastným směrem - hledá lepší a dokonalejší řešení neřešitelného, místo aby uvolnil prostor velkorysejšímu pojetí života a hledal smířlivý pohled. S tím jde i v Čechách spíš netypický odpor k "intelektualismu" ( svůj díl v tom má, samozřejmě, i minulý režim, jehož podivné pojmové vyhrocení "dělnického" a "intelektuálního" muselo přinést rozkol, v současné době to ale spíš má podobu rozkolu mezi "aktivními napravovateli", kteří touží po "rychlém a účinném řešení" a zastánci "rozumného soužití". (což, bohužel, moc nedochází ČSSD, protože to je jediný post na kterém, se mi zdá, by mohly svou kampaň založit tak, aby stály na své půdě).