Umlčený duch Charty 77
Hana HolcnerováPříčiny dnešního stavu politiky nejsou náhodné, je třeba je zkoumat a hledat řešení.
Dnešní situace v mnohém připomíná volební výsledek z června 1992. Tehdy téměř dva miliony voličů uvěřily, že je nezbytné utáhnout si opasky, jak pravil nově jmenovaný premiér Václav Klaus.
Aliance ODS-KDS vyhrála s obrovskou převahou. Od druhých komunistů ji dělilo 15 procent hlasů. Na hlavu bylo poraženo Občanské hnutí Jiřího Dienstbiera, jehož představitelé tvořili jádro české vlády v předchozím období.
Pro členy OH to bylo děsivé překvapení podobně jako pro ČSSD výsledek voleb letošních. Troufám si říct, že právě v důvodech tehdejšího neúspěchu liberálnějšího pokračovatele Občanského fóra tkví posun společnosti, kterého jsme svědky dnes.
Do voleb roku 1992 vyrazilo OH pod heslem „Kdo, když ne my“. Na volebních plakátech jsme viděli osmiveslici vítězně mířící k cíli, symbolizující nutnost spolupráce celého týmu. Na kandidátce hnutí se společně objevili Martin Bursík, Jiří Dienstbier, Lubomír Zaorálek, Tomáš Sokol, Václav Žák, Pavel Barša, Dana Němcová i Anna Šabatová. Veslovali na jedné lodi.
Spojoval je duch listopadu 1989, doba spolupráce všech demokraticky smýšlejících občanů, doba, která jasně vymezila, že zuřivý antikomunismus není na místě, naopak je třeba utvářet demokratické prostředí ve společenství všech, kteří o to stojí.
Mnozí dnes namítají, že bylo chybou nepostavit KSČ mimo zákon, či ji přímo zrušit. Nejsou schopni dohlédnout tehdejších možností a touhy vůdčích představitelů nedělat chaotické změny. V porevolučních začátcích existence společnosti bez vládnoucí role KSČ jí zkrátka byl dán do vínku duch spolupráce, nikoli nenávisti a hledání společných nepřátel.
Někde se ale musela stát chyba vedoucí ke strašlivé porážce jednoho z následovníků Občanského fóra a nástupu Klausových ostrých hochů. Příčin porážky je jistě mnoho. Zastavme se však u dvou, které podle mne mohly být stěžejní.
Václav Havel se po svém nástupu do úřadu stal jakýmsi solitérem Občanského fóra. Na Hradě se obklopil vybranými spolupracovníky v čele se Sašou Vondrou, spolupráce s dalšími přáteli z disentu téměř ustala. Ba dokonce už v té době docházelo k pomalému rozchodu názorů a deklarovaných postojů. Proč se tak stalo?
Domnívám se, že zásadní chybu tehdy učinil právě Václav Havel, zaujatý režií nevídaného dramatu natolik, že v dějinné chvíli nebyl schopen brát v potaz všechny podstatné souvislosti. Omlouvá ho samozřejmě hektičnost tehdejší doby a naprostá neznalost problematiky vládnutí.
Václav Havel totiž tehdy rezignoval na ducha Charty 77 a dostatečně nezdůrazňoval její smysl a význam pro nástup nových poměrů. Myšlenkový trust, který tvořili signatáři Charty a okruh jejich spolupracovníků včetně intelektuálů pořádajících bytové semináře či v tichosti vydávajících díla zakázaných autorů, byl pohřben jako něco téměř bezvýznamného, protože nezdůrazňovaného, neustále nezpřítomňovaného.
Vytratila se podstata a nutnost změny tehdejšího režimu, která jistě netkvěla pouze v odstranění vedoucí role komunistické strany. A to sice přemýšlení o směřování naší země, o kořenech smyslu její existence. Nutnost spolupráce různých myšlenkových směrů a hlavně schopnost osobností podílet se společně na utváření vizí.
Společnosti bylo umožněno nahlížet na disidenty opět jako na bandu podivínů, kterým spolu v časech totality bylo dobře, babrali se ve zbytečnostech, pořádali divoké večírky a podporovali absurdní umělecké směry. Lidem nebyla dána příležitost k uvědomění si duševního i duchovního bohatství, které Charta 77 přinesla. A dnes nám to setsakramentsky chybí.
Druhou chybou bylo rozhodnutí opět Václava Havla, který pro ně dokázal získat dostatečnou podporu, zkrátit první polistopadové volební období na dva roky. Během tak krátké doby nebylo možné uzákonit potřebné reformy, dosáhnout změn, na které následná pravicová garnitura neměla odvahu či je prostě po nástupu k moci z různých důvodů nepotřebovala.
Mám na mysli například privatizaci bank či restrukturalizaci podniků. Vláda Václava Klause získala trumfy, o kterých se novodobým zlatokopům mohlo jen zdát. Banky půjčovaly a stát jim splácel vše, co nebylo splaceno. Továrny byly privatizovány, ovšem podnikavci si z nich nechávali pouze to lukrativní.
Už tehdy se objevilo tunelování. Heslem doby se stalo Ježkovo „útěk před právníky“ a Mackovo „každý občan starší osmnácti let může privatizovat…“ Obliba Václava Klause byla maximální.
Jsme tam znovu! Ti, co přišli letos k parlamentním volbám, opět uvěřili, že utahování opasků přinese blahobyt a udrží jejich životní úroveň a modlu stanovující úspěšnost státu, HDP.
Disidenti upadli v opovržení. Anna Šabatová se nestane ochránkyní veřejných práv kvůli svému zázemí, kvůli své minulosti. Kvůli levicovosti, která je znovu na obtíž, kvůli tomu, kdo je jejím otcem a manželem. To, že oba, jak Jaroslav Šabata, tak Petr Uhl, byli významnými protagonisty polistopadových změn, je nejen zapomenuto, ba je jim vyčítáno.
Navrhovaný zákon o třetím odboji je diskriminuje právě pro jejich minulost. Odbojáři bořícími komunismus se mají stát jen ti, kteří dávali svůj antikomunismus verbálně dostatečně najevo, ne už ti, které komunistický režim na mnoho let uvrhl když ne rovnou do vězení, tak na okraj společnosti.
Tímto způsobem jistě neuvažují všichni. Ti druzí bohužel mlčí, zmateni tím, co se ve veřejném prostoru děje. Přitom je to nad slunce jasnější! Je třeba znovu budovat alianci těch, kteří si uvědomují a chápou, v čem tkvěl duch sametové revoluce a kteří jsou schopni domýšlet možností, jak zabránit odchýlení společnosti směrem k Jochům a oné adorované modle růstu Růstu.
Tento jistě dobře míněný pokus se bohužel pohybuje v krajině mýtů. Na mýtech nelze ovšem žádnou alianci postavit.
Tyto mýty nevznikly jen tak spontánně či lidovou tvořivostí. Až se ovšem zahnízdí v učebnicích dějepisu, bude hodně obtížné je bourat.
Zdůrazňuji: Nejde o to rádoby povýšeně se vysmívat těm, kdo v ně věřili a věří, jde o to, analyzovat jak vznikly a jakým cílům slouží.
Zásadní námitka proti mýtu o sametové revoluci je mj. tato:
Listopadový převrat připravovali JINÍ. Připravovali jej dlouho a důkladně. ( Připomněl bych např. v červnu 1988 přijatý a pro pozdější loupežnou "privatizaci" tak významný a prozíravý zákon jako byl "Zákon, kterým se mění a doplňuje hospodářský zákoník " 98/1988 Sb. Podobný zákon se v SSSR objevil údajně jen asi o dva měsíce dříve! ) A tito JINÍ uspěli.
V tomto kontextu je poukaz na podobnost (jde o kontinuitu!) června 1992 a května 2010 poukazem správným směrem. Uzavřená elita se vytrvale opevňuje ve svých pozicích. Zakopává se v nich nejen v Čechách – a to je druhá zásadní námitka (nejen proti tomuto článku): trestuhodné pomíjení evropského a světového kontextu.
Není také radno přeceňovat roli těch, kdo byli a jsou vidět na scéně, ať už jako „protagonisté“, jako kompars nebo jako „režiséři“. Naše hra na demokracii nevznikla na zelené louce. Scénáře pro ni psali a průběžně upravovali JINÍ.
Nestačí totiž se ptát, kde se stala "chyba". To zavání naivitou. Bez opravdu střízlivé vůle k poznání zůstane cesta k jednání uzavřena. Dobrá vůle nestačí.
JK
Tak to již chodí. Klaus chartistům revoluci ukradl, protože, na rozdíl od nich, byl na budování nového připraven. A nemohlo to být jinak.
Šlo přece hlavně o majetky a o peníze …
P.S. S tím zákonem o protikomunistickém (třetím) odboji je to poněkud jinak. Nejde jen o verbální projevy, ale především o ozbrojený boj, sabotáže atd. Viz:
http://www.senat.cz/xqw/webdav/pssenat/original/56032/47523
2) Slovo JINÍ znamená především rozhodující dosavadní mocenské elity, které si byly, nepochybně DŘÍVE než zbytek společnosti, vědomy neudržitelnosti stávajícího uspořádání. A tito lidé využili zcela racionálně svého postavení a svých vědomostí k tomu, aby se na změnu připravili.
Role Vámi jmenovaných služeb je důležitá, ale od těchto elit VŽDY odvozená. - A s detektivkami to nemá nic společného. Spíše se životem společnosti. -
Nebo snad popíráte existenci mocenských elit?
3) Petr Cibulka je znamenitý příklad: copak on si své seznamy sesmolil sám - nebo mu je někdo přihrál? Myslím, že význam "Cibulkových seznamů" jako kouřové clony není obtížné pochopit.
4) Mluvit o "chartistech" ("někteří chartisté jako Cibulka") jakoby se jednalo o jakousi morálně kompaktní či názorově homogenní společenskou skupinu považuji za mírně řečeno neobratné.
Koho zajímají problémy "chartistů"? Anebo jinak: KDO je povolaný, aby to dnes interpretoval?
5) "Legitimita demokratického zvratu" je úchvatné téma jsem opravdu rád, že jste to takto verbalizoval. (Doufám, že se o tom bude hodně psát. Opravuji se: hodně přemýšlet.) - Každopádně jste se tím, řekl bych, přiblížil skutečným problémům.
Děkuji Vám za odpověď na mou otázku. Odpověď mě zajímala o to víc, že před pár týdny podobnou obavu vyslovila Anna Šabatová.
JK
* Change: říkám tomu jednoduše převrat. (Musím se zas někdy podívat do Malaparteho.)
* Ve Vašich slovech v závorce („chartistům i národu“) vnímám něco, co by bylo dobré nepřeslechnout: pohlédněme jen zpátky na Ch77 a polskou Solidaritu. Toto srovnání považuji za významné.
* Jsou ti, kdo řídí (vládnou), pod veřejnou kontrolou? Činí své rozhodnutí po veřejné diskusi a neskrytě?
* Naopak: neveřejné nedemokratické jednání politiků je přece naprosto běžné, děje se to dnes a denně! (Jaký smysl by jinak vůbec mělo otvírat po x letech archivy?)
* Ano, praxe je vždy nějakým způsobem „spiklenecká“ - a jiná není.
Děkuji a zdravím
JK
Srovnání Solidarity a CH77 v otázkách "intelektuálnosti" hnutí se jaksi nabízí, ale byla bych s tím opatrná - musela by to provázet celková analýza rozdílů mezi polskými a českými reakcemi v dějinách, které tuto odlišnost vykazují většinou a to v dobrém i zlém. Dějinný vztah Čechů ke vzdělání býval vždy dobrý a všemožná česká "obrození" na ně byla navázána většinou. Je velmi pravděpodobné, že to souvisí s českou vlažností a polskou vášnivostí také v otázkách náboženských, obé zřejmě pochází ze stejného kořene. Ale vraťme se k původnímu tématu: zdá se mi, že jedním ze silných motivů současné situace je touha po zjednodušení, která je asi v podstatě správná, protože člověk se cítí opřádán jakousi vatou z byrokracie, odcizenosti, podivných slovních obratů, které se nedotýkají podstaty žití a vždy se záhadně vysmeknou. Jenže ( jak už to tak v reakcích na nevědomé potřeby bývá) to obrací nešťastným směrem - hledá lepší a dokonalejší řešení neřešitelného, místo aby uvolnil prostor velkorysejšímu pojetí života a hledal smířlivý pohled. S tím jde i v Čechách spíš netypický odpor k "intelektualismu" ( svůj díl v tom má, samozřejmě, i minulý režim, jehož podivné pojmové vyhrocení "dělnického" a "intelektuálního" muselo přinést rozkol, v současné době to ale spíš má podobu rozkolu mezi "aktivními napravovateli", kteří touží po "rychlém a účinném řešení" a zastánci "rozumného soužití". (což, bohužel, moc nedochází ČSSD, protože to je jediný post na kterém, se mi zdá, by mohly svou kampaň založit tak, aby stály na své půdě).