Dálnice D8 podle Bárty hned tak nebude

ČTK

Ministr dopravy Vít Bárta včera vyrazil do severních Čech na obhlídku stavby dálnice D8. Její dostavbu sice považuje za důležitou, odmítl ji však starostům tamních obcí slíbit.

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) sice považuje dokončení dálnice D8 za důležité, její dostavbu ale při včerejší návštěvě Ústeckého kraje starostům dotčených obcí odmítl slíbit. Zároveň odmítl jmenovat vládního zmocněnce pro její dokončení. Osud dálnice D8 i dalších ohrožených dopravních staveb oznámí ministr 13. srpna. V příslovečný den smůly chce představit „nejméně špatné řešení ze špatných“ a oznámit, na které dopravní stavby se peníze nedostanou.

Bárta se setkal se starosty na úvod své inspekční cesty po Ústeckém kraji. Žádali ho o okamžité řešení kritické dopravní situace na objízdných trasách a postěžovali si na nedostatek informací. Ministr jim přislíbil alespoň dílčí dopravní opatření, která by měla situaci zmírnit. Naznačil, že by mělo jít o regulaci jízd kamionů a zároveň o zvýšení mýtného. „Definitivní podoba ještě není známa, ale máme představu, že by mohlo jít o kombinaci obojího,“ řekl ČTK po jednání Bárta.

Že se kritický úsek přes České středohoří, který je dlouhý asi 16,4 kilometru, skutečně dostaví, Bárta starostům neslíbil. Stavbu označil za velmi důležitou, ale o jejím osudu rozhodne ministerstvo příští týden. „To, že jsem tu hned po severu Moravy, určitě říká, jakou důležitost má,“ řekl ministr.

Krom vyřešení právních sporů ohledně její trasy bude zřejmě zapotřebí vstřícnost dodavatelů, která by se měla projevit v nižší ceně. „Nižší cenu budeme chtít po všech dodavatelích a zohledníme ji v řešení, které představíme příští pátek,“ řekl Bárta.

Stavebním firmám chce Bárta nabídnout alespoň malou protihodnotu. „Přislíbil jsem jejich zástupcům, že jim předložím jakýsi debyrokratizační balíček, který by měl výrazně zjednodušit, a tedy i zlevnit výběrová řízení,“ uvedl dnes Bárta.

Pokud by se dálnice D8 pro nedostatek peněz zakonzervovala, pro obyvatele Ústeckého kraje má Bárta o poznání menší kompenzace. „Řešíme aspoň improvizovaná řešení, která by měla zvýšit tlak na lepší chování dopravců, například přivezeme alespoň přenosné váhy, které by měly zamezit jízdě přetížených kamionů,“ řekl ministr. Podobná opatření už přislíbil na kritických úsecích silnice I/11 na severu Moravy, kterou po prohlídce označil za stejně vážný problém jako dálnici D8.

Zástupci samosprávy požadovali i jmenování vládního zmocněnce pro dostavbu, kterého prý měli sami vybraného, to ale ministr rovnou odmítl. Byl by to podle něj zbytečný výdaj; místo toho převezme komunikaci se starosty severočeský poslanec Věcí veřejných Milan Šťovíček.

Bárta absolvoval včerejčí inspekční cestu s početným doprovodem, který tvořil mezi jinými i ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka nebo ředitelé správ silniční a vodní sítě. Okolo poledne se ministerská kolona projela v terénních automobilech po rozestavěném úseku dálnice a prohlédla si rozestavěné tunely i mosty, pak jela obhlédnout situaci v Ústí nad Labem a cestu zakončila v Děčíně.