Black Friday je nástrojem k vykořisťování komunit i planety

Anna Lazorová

Takzvaný Black Friday napevno zakořenil v české předvánoční tradici. Mnoho z nás během černého pátku opět utratí tisíce za něco, co nepotřebuje. Ba co hůř, za něco, co přispívá k likvidaci života na Zemi. Odolejme a braňme se.

Na letošním slevovém šílenství opět nejvíce vydělají obchodní giganti, kteří svým ziskům a moci obětují zdraví planety i komunit. Foto FB Amazon.com

Black Friday je synonymem pro masivní konzumerismus. Slevové šílenství se stalo globálním fenoménem. Zasáhlo nejen Spojené státy, ale i Evropu včetně České republiky. Kdysi jednodenní nákupní akce se proměnila v týdny trvající opojení konzumem. Black Friday doplňuje Cyber Monday, někteří prodejci vyhlašují rovnou Black Week.

Slevy nás tak nakonec pronásledují už od začátku listopadu. Maloobchodníci snižují ceny, nakupující stojí dlouhé hodiny ve frontách a online platformy padají pod tíhou lovců výhodných nabídek. Nejsou výjimečné ani případy, kdy si lidé proto, aby mohli nakupovat, berou dovolenou. Globálně se toho na samotný Black Friday prodá o 663 % více než v běžný den. Black Friday je dalším projevem systému, který nás úplně odpojuje od našich skutečných potřeb, vztahů i původu věcí, které si kupujeme.

Ulov slevu, nakup teď!

Cílem veškerých nákupních akcí, jako je i Black Friday, je ještě vyšponovat už tak nadměrnou spotřebu — a to za použití jakýchkoliv nástrojů. Manipulativní techniky, které na nás uplatňují online prodejci, detailně ilustruje například výzkum švýcarské organizace Public Eye zveřejněný v září 2022. Tyto nástroje ovlivňují jednání spotřebitelů a spotřebitelek tak, aby nakupovali více a rychleji a zároveň zpřístupňovali svá osobní data.

Určitě je znáte: vyskakovací okna, která vám nabídnou okamžitý slevový kód, výhodná vícekusová balení nebo nevyžádané použití cookies. Manipulativní techniky jsou zpravidla legální a zneužívají nedostatečnou ochranu spotřebitelů právě při online nákupech. Nikdo z nás se jim tak de facto nemůže vyhnout. Cíl je jasný: přimět nás nakoupit víc, než potřebujeme.

Nadměrná výroba si vynucuje nadměrnou spotřebu a toto je způsob, jak ji stimulovat — a ano, spotřebitelé a spotřebitelky jsou ke konkrétní akci v prostředí, kde se tyto manipulativní techniky používají, náchylnější až čtyřnásobně.

Pro pocit, který ze zlevněného „úlovku“ máme, existuje i termín: transakční užitečnost (transactional utility). Část dobrého pocitu nebo radosti, kterou z nákupu máme, neplyne jenom z toho, že jsme něco koupili, ale i z pocitu, že jsme to koupili „výhodně“. Black Friday na tato psychologická schémata nasedá, a roztáčí tak kola spotřeby do obřích rozměrů.

Amazon a móda

Globálně platí, že se v průběhu Black Friday nejvíce prodává móda. Odhady prodejů pro rok 2024 udávají, že oděvy bude hledat až 81 % nakupujících v kamenných prodejnách a 77 % nakupujících online. Omračujících 80 % oděvů zakoupených v rámci Black Friday se pak vyhodí po jednom jediném použití. Češi a Češky během letošního „svátku“ plánují utratit kolem 6 tisíc Kč. A i u nás bude vést móda.

Především na americkém trhu bude letos opět jednoznačně dominovat online gigant Amazon. Navzdory tomu, že jeho obchodní model je založen na ždímání zaměstnanců, komunit i planety a také na aktivním lobování za zachování tohoto stavu. Amazon například standardně využívá greenwashingové přístupy. Jde o využívání různých nálepek a certifikací, které si sám vymýšlí, o důsledné zkreslování údajů o celkových emisích firmy nebo o přisvojování projektů obnovitelné energetiky.

Vztah Amazonu k lidem, kteří vyrábějí jeho zboží pak dobře ilustruje případ továrny Hulu Garment v Kambodži, kde byly v roce 2020 kvůli pandemii covidu-19 pozastaveny objednávky. Vedení tehdy zaměstnancům řeklo, aby podepsali dokument zajišťující odměnu za dobu pozastavení výroby a nevyčerpanou roční dovolenou. Dokument, který podepsali stovky zaměstnanců a zaměstnankyň, byl ve skutečnosti výpovědí. Amazon dosud žádnou odpovědnost nepřijal. Navzdory tomu, že Jeff Bezos na pohledávky dělnic a dělníku vydělává zhruba 17 minut.

Takovéto akce globálního hráče, jako je Amazon, ovšem vyvolávají i reakce, které se už poněkolikáté soustřeďují právě kolem Black Friday v kampani Make Amazon Pay. Jde o společné úsilí více 80 organizací, 400 politiků a desetitisíců občanů s cílem zamezit vykořisťujícímu chování firmy. Na stránkách kampaně najdete i mapu protestů, zejména stávek, které se odehrají právě letos, a to ve více než dvaceti zemích. Tento globální tlak na Amazon zaštiťují odbory. A jen pro zajímavost: stávky se konají ve všech sousedních státech, v České republice však nikoliv, a to navzdory tomu, že nekalé chování Amazonu dopadána nás.

Pokud nás chování firem, jako je Amazon, a slevové šílenství vůbec frustruje, upravme pro začátek své nákupní chování. Naše individuální nákupní rozhodnutí, ať je to nenakupování nebo podpora lokálních, udržitelnějších variant, jsou signálem naší nevole. Svůj postoj můžeme ovšem dát najevo i aktivně a cíleně. Například prostřednictvím solidarity s těmi, kdo v bojích s Goliášem tahají za kratší konec provazu. Například zmíněné dělnice a dělníky z Kambodži, můžeme podpořit i tady a teď. Přímé akce v České republice se však nevzdávejme! Než nám to Amazon zakáže.