Smrt na dostizích, prosíme nefotit
Tereza VandrovcováPořadatel Velké pardubické neakreditoval fotografa ČTK Romana Vondrouše, neboť jeho snímek pádu koně prý odporuje etice. ČTK to považuje za nepřípustné a jiné fotografy nenominuje. Je tato kauza ukazatelem změny našeho vztahu ke zvířatům?
Historie dostihového sportu sahá k zálibě šlechty zpestřovat hony na zvěř přeskakováním různých překážek a později také soutěžením. U nás je nejstarším a nejznámějším dostihem právě Velká pardubická, která se s přestávkami koná již od roku 1874. Patří mezi nejnáročnější koňské závody v Evropě, což se projevuje mimo jiné četnými zraněními závodících koní a nezřídka i jejich smrtí.
V historii závodu na trati zemřelo 67 koní, přičemž 25 z nich má na svědomí Taxisův příkop. Jenom za poslední tři roky přibyla na seznamu obětí Velké pardubické jména dalších tří koní: Vicodyho, Krocoleona a Sottoventa.
Loňský snímek smrtelného pádu koně Sottoventa pořízený fotoreportérem ČTK Romanem Vondroušem se stal trnem v oku akciové společnosti Dostihový spolek, která Velkou pardubickou pořádá. Šlo mimochodem o snímek, který byl vyhlášen radou společnosti Czech Photo fotografií měsíce října 2020 a který podnítil diskuze o zmírnění Taxisova příkopu.
Možná právě proto, že kontroverzní fotografie získala tolik pozornosti, se organizátoři rozhodli zamítnout Vondroušovu akreditaci na Velkou pardubickou 2021. V oficiálním vyjádření uvedli, že se s agenturou ČTK rozchází „v názoru na etickou hranici zveřejňovaných fotografií pana Romana Vondrouše“ a nabídli možnost akreditovat jiného fotografa.
Šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková tuto možnost odmítla a vyjádřila názor, že pokud „bychom se vyhýbali obrazové fotodokumentaci situací, které všichni vidí v přímém přenosu na televizní obrazovce, konali bychom v rozporu s posláním národní tiskové agentury, která má přinášet objektivní zpravodajství ke svobodnému vytváření názorů. A k tomu v případě Velké pardubické po desítky let bohužel patří i tragické situace“.