Zápolení Romana Jančury a společnosti FlixBus může prospět cestujícím

Jan Sapák

Polemika: Konkurence dopravců na vnitrostátních autobusových linkách je žádoucí, protože zvyšuje kvalitu cestování a umožňuje cestujícím přístup k lepším službám za nižší ceny, myslí si Jan Sapák.

Přítel Patrik Eichler vyšel ve svém článku Ale, ale, co to? Jen co se RegioJet potkal s volným trhem, už touží po regulaci ze stesků Radima Jančury — RegioJetu — nad neurvalým vstupem německého dopravce FlixBus do boje o ovládnutí trhu dálkové autobusové dopravy. Má v tom pravdu — Jančura se v minulosti, kdy šlo o zápolení s konkurencí, věru ukázal jako predátor. Zejména na lince Praha-Liberec.

Článek se přesto jeví jako značně přehnaný a zaujatý. Ač formálně pravdivý, uvízl v detailu, a tedy míjí podstatné. Mám za to, že užitečným by bylo zhodnotit všechny děje, které se v této věci za posledních dvacet let odehrály, věrně posoudit benefit a postavit jej jako hlavní kritérium. Takovým benefitem nemůže být nic jiného než celkový požitek cestujícího — konzumenta dopravy.

Nabízí-li podnikatelský subjekt dopravu, čekejme, že to dělá pro zisk. I Jančura nejspíš podniká pro zisk. Možná jsou i jiné motivy, například radost z podnikání. Netroufám si soudit, v jakém poměru jsou Jančurovy motivy namíchány, ale váženy by být měly.

×