Ale, ale, co to? Jen co se RegioJet potkal s volným trhem, už touží po regulaci
Patrik EichlerOdpověď na spory mezi podnikateli může dát jen stát. Aby to mohl udělat, musí mít pravomoci, kvalifikované lidi i respekt. Aktivní a vynalézavý stát je v zájmu našich podnikatelů, včetně těch nejdravějších.
Může RegioJetu v konkurenčním boji s FlixBusem pomoci Zákon o ochraně hospodářské soutěže? Ne. Dočteme se v něm, že aby měl někdo na trhu dominantní postavení, musí na něm mít více než čtyřicet procent. Alespoň většinou to tak bude platit. A že zneužít své dominantní postavení může firma konkrétními kroky, jakými jsou například vnucování nevýhodných nabídek nebo dlouhodobý prodej zboží či služeb za nepřiměřeně nízké ceny.
Zda své dominantní postavení na trhu RegioJet někdy zneužíval, mohou dosvědčit jeho obchodní partneři. Budou jich za léta jeho existence jistě stovky.
Všichni, kdo za posledních deset patnáct let žili dospělý život, mohou ale potvrdit, že RegioJet se už od svého vstupu na trh choval bezohledně a svou marketingovou sílu zneužíval. A že mu ani stát ani místní samosprávy nezvládaly účinně nastavovat pravidla.
Co RegioJet chtěl, to dostal. Ať šlo o povolení nových linek, autobusová státní mimo oficiální autobusová nádraží nebo politickou podporu svých útoků na České dráhy a sociální demokracii. Čím více se vstup RegioJetu na české silnice a koleje odehrával podle zákona, tím více je to svědectvím o slabosti státu.
RegioJet přišel na trh jako modernizátor autobusové dopravy. Jeho žlutými autobusy jel alespoň jednou snad každý, kdo mezi velkými českými městy nejezdí autem. Pohodlné sedačky, noviny a káva v ceně jízdenky, skvělý internetový rezervační systém v době, kdy tento způsob kupování jízdenek sotva začínal.
Autobusy RegioJetu jsou sice nosič reklamy, všeobecně nepočítají s kočárky ani s vozíčkáři, ale to nemusí vadit, pokud sami zrovna s kočárkem nebo na vozíku nemusíte cestovat. Občas pak popularitě pomůže antipolitické divadlo.